NULL Skriv ut sidan - Löfven, Stefan (f. 1957)

Anbytarforum

Titel: Löfven, Stefan (f. 1957)
Skrivet av: Barbro Weismann Elvegård skrivet 2012-09-18, 14:48
Läser med stort intresse om Stefan Löfvens anor. Jag har anor från en Eric Löwen furir f. 1652 Lövåsen som i sin tur har sina anor i släkten Suhoinen från Lövåsen som ligger vid Norra Råda. Kan Stefan Löfven möjligen ha en koppling till släkten Löwen och Suhoinen som grenat ut sig. Tage Erlander hade sina anor i släkten Suhoinen som kom från Savolax till Lövåsen i Värmland. Även Olof Palme har koppling till den finska släkten från Joroinen genom Johan Suhonen 1600-talet enligt Svenska antavlor 2/1985. Jag är Suhoinen ättling,men morfadern finns inte på min gren. De var svedjefinnar och Löfven mfm Finne var ett finskst namn och ofta gifte de sig inom gruppen. Kanske har någon annan släktforskare predikanten Per Jonsson Löfven i sin släktgren och då kan man nysta bakåt. Jag ska ta en titt igen på Arne Linnaruds släktforskning som forskat på Suhoinen och Erik Olofsson Löfven 1652 som var son till Olof Pålsson f. ca 1621. Jag tyckte det kunde vara intressant om de råkar ha samma anor Erlander och Löfven.  
 
mff Predikant Per Jonsson Löfven  
f 1853-08-10 i Ekshärad  
d 1926-02-20 i Ekshärad  
gm nedanstående 1887-06-12  
 
mfm Karin Larsson Finne  
f 1867-04-20 i Ekshärad  
d 1949-05-07 i Färila, Hälsningland