NULL Skriv ut sidan - SV: Kindberg / Kinberg

Anbytarforum

Titel: SV: Kindberg / Kinberg
Skrivet av: Jenny Andersson skrivet 2016-12-18, 14:33
Hej Martin
Mycket intressanta uppgifter du kom med. Ser det som en julklapp. :) Jag har planerat en tur till arkivet på Fyn i Odense nu till våren för att kolla upp just C: Brandts uddrag. Förstår att du redan varit där. Jag hade egentligen lagt mina fynd på is tills jag kollat Brandts uddrag, men nu fick jag lite att bita i igen.
Jag kan kommentera din fråga om när Zacharias Kihn kom till Odense. Alhede Johansdatter var först gift med en Peder Löscher, de fick två barn. Garvaren Peter Löscher och Dorthe Löscher. Dorthe Löscher är gift två gånger, hon dör 1690 och efterlämnar 6 döttrar. Den äldsta är dotter till en Poffuel de andras far är Bagaren Arnt Christiansen, den yngsta dottern är född 1688. Dorthe kunde således vara född runt 1650. Peter Löscher vet jag inte om han är född före eller efter systern, men även hans födsel borde vara runt 1650. Vi vet inget om när Peder Löscher avlider, men det borde vara mellan säg 1650 och det du säger 1677. Detta ger att Zacharias Kihn kommit till Odense i samma intervall. Mycket av detta har jag från skiftet efter snickaregesällen Henrich Zachariasen Kihn som dör i Rostock 1695. Intressant läsning.
Hilsen
Ronny

Död 1695 i Rostock (Odense byfoged skifteprotokol 1693-1703 protokol XII del 1 bild 45/257 p.43).
Odense byfoged skifteprotokol 1693-1703 protokol XII del 1 sidan45/257 p.43:¶
Schifte Efter Henrich Zacharisen Kihn Snidkersvend som med döden afgick i Rostoch.¶
Eftersom Gud Allsmermegtigste hafur for Vngefehr 2 Aar og 10 Maaneder siden wed döden i
Rostoch bort Kaldet Henrich Zacharisen Kihn, Snidkersuend barnföd her i Othense, Saa hafuer
bemelte den Sl: Kalrs werge og formynder Jens Claus: shomager borger fra ibm: nu i dag dend 16
Aprilis 1698 paa dend Sl: Karls Södskende og arfuingers begiering Ladet holde Rigtig skifte ofuer
bemelte den Sl: Karls Arfueskab og Middeler som hand under Wergemaal haft haf:r Til Deeling
Imellen for:ne dend Sl: Karls Södskende og Arfuinger Nemlig Hans fuldsödskende, Zacharias Kihn
garber udj Hamborg paa hans Wegne her ofuer skiftet tilstede Verende Peder Hansen Moehsmose
borger her  ibm: Saa og har paa hans halfbroder Peter Lösker garber udj Hamborg hans Wegne
Iligemaade ofuerwehrende Som fuldmegtig, Wahr ofuer skiftet tilstede werende fuldBroder Johan
Zacharisen Kihne shomager udj Othense paa Egne og hans broder Jörgen Kihn shomager udj
Swensborg hans wegne, Claus Kihne garberSwend hos Christian garber her ibm: Jacob Linnde
shomager her ibm: paa hans Myndlings Jacob Kihn garbersuendz Wegne, som Meenis at werer i
Spanien, Arnt Kihn Snidkersuend hos SöfrenJensen Snidker her i Othense, Marta Kihne fuldSöster
paa hendis Wegne Hendis broder og Louig werge bemelte Johan Zacharisen Kihn shomager, Og
paa den Sl: Karls halfsöster Sl: Dorthe Löskers hendis börns Wegne Nemlig for:ne Johan
Zacharisen shomager paa Alhed Poffuelsdaaters Wegne, og Arnt Christiansen bager borger her
sammerstedz paa bemelte Sl: Dorte Löskers og hans Egne sammenhaffuende börn Nemlig
Giertud, Cathrine, Else, Anne Kirstine og Marta Arentzdöttrer deris wegner, Ofuerwehrendis
Imidlertid paa desse skifte Schriftig forwalter NemligRaadmand Niels Jorm Kongl: Majtes Byefoget
Lauridz Rasmussen Höij og Raaadstue og byeshrifueren Qristien Jacobsen.Og er saa Passerit
Schrift og deelt som fölger.