NULL Skriv ut sidan - SV: Vånga

Anbytarforum

Titel: SV: Vånga
Skrivet av: Mats Kindahl skrivet 2016-12-21, 20:29


Jag undrar om den Sven Clemmetsson i Stensätter, som nämns i domboken 1649 och som har arvejord i Olskeppetorp är den samme som senare är bonde där? Allt tyder på det.
Jag har så gott det går skrivit av notisen från Göta hovrätt, den kommer här:

EVIIAAAF: 17, bild 2720. År 1649 28/5

Ibland andra saker den dagen förhanldes kom för Rätten Swen Clemetsson i Stensätter. Och klagade till Nils Börgesson i Boda om ½ skattegårdh i Olskepetorp, be:t Nills som intet till samma gård skyld eller arftagen ähr af Swens moder hust: Brita i Stensätter kiöpstat hafwer, och begiärde at han och hans Broder Oluf som ännu omyndiga ähro måga wara nermast berörde samma gård i slächten igen lösa. Aldenstund den deras Rätta arfweiordh ähr, derföre afsades at samma ½wa gård i Olskepetorp som hust: Brita ifrån sina omyndiga barn och utur slächten bårtsålt hafwer, den skola äfwen be: Swen och Oluf igen lösa. Aldeles efter jordebalkens 16 capitel och när Nils i Boda sina aflagda Pem? af … Swen och Oluf igen bekommer skall han sey med samma ½wa gårdh intet befatta.

Brodern Olof bor också senare i Olskeppetorp, jag hittar två barn till honom i födelseboken.
Det förekommer dopvittnen från Stensätter i bägge notiserna.
1659 14/9, dottern Brita; 1662 17/8 sonen Nils.

Ytterligare en notis från 1667 ger att Sven Clemetssons mor är syster till den Sven som är far till Jon Svensson den äldre i Olskeppetorp (1638-1710). Det finns en Jon Svensson den yngre (1654-1705). Det är en son till Sven Clemetsson.

EVIIAAAF:39, sidan 191. År 1667 18/9:¥
Joen Swensson i Olskiepetorp tiltalte Swen Clemmetsson ibm som i Olskiepetorph gårdh hafwer inlöst 2 deelar och Joen een tredning deer lykwäl Joen är födh af brodern och Swen af systern deer til Swen Clemmetsson swarade och sade sigh oppå samma kiöpta deelar hafwa både kiöpe och fastebref, dem han nästa Ting framwysa skall.

Vet någon mer om detta så svara gärna här.

Hälsningar Mats