NULL Skriv ut sidan - Moderering av struktur eller innehåll? Utnyttja forummallen som den är tänkt att användas.

Anbytarforum

Titel: Moderering av struktur eller innehåll? Utnyttja forummallen som den är tänkt att användas.
Skrivet av: Anders Hjalmarson skrivet 2017-01-11, 13:48
Hej!

Jag har vid olika tillfällen sen många år tillbaka gått in och tittat på diskussioner som skett här på Anbytarforum. Oftast på grund av att jag sökt på något med hjälp av Google och det då kommit upp sökresultat som lett hit. Jag har hela tiden tyckt att det varit svårt att följa hur diskussionerna går men inte insett vari problemet består... Förrän nu. Idag satte jag mig ner och kollade igenom mycket mer med utgångspunkten att försöka förstå kulturen här. Jag insåg då att forumet modereras ganska kraftigt men inte till sitt innehåll, som är det normala vad gäller forummoderation, utan till sin struktur. Det gör att väldigt mycket fokus på hur inlägg ska skrivas hamnar på var i den förutbestämda strukturen något ska stoppas in. Som ytterligare konsekvens av det skapas inte nya ämnen för nya diskussioner utan istället kläms vad som helst in i gamla ämnen även om det inte egentligen hör dit. Det gör det väldigt svårt att följa ett ämne eftersom det ofta avhandlar massor av olika saker.

Jag funderar mest på varför det har blivit såhär. Beror det på att forumet haft ett annat format tidigare (läste något om Nya Anbytarforum) och att den gamla strukturen inte tillät skapande av nya ämnen/trådar av användarna utan allt var tvunget att ligga rakt upp och ner som i en skokartong om man som användare skulle stoppa in något nytt, och därför skapades det så många skokartonger som möjligt för att bringa någon ordning?!? Alla dessa aktiveringar av äldre inlägg tyder också på att det funnits en gammal tvingande struktur eftersom några sådana aktiveringar aldrig normalt behövs i denna typ av forum.

Som van användare av den nu rådande forummallen från många andra forum som använder den, är min absoluta rekommendation att dra ner på strukturmodererandet. Uppmana användarna av forumet att istället skapa nya ämnen för just nya frågor, nya diskussioner. Hjälp användare som svarar på tidigare inlägg att börja citera det tidigare inlägget. Det finns ju bra stöd för det och det underlättar oerhört när trådar/ämnen börjar bli längre eftersom man då direkt ser vad den nya posten svarar på/hänvisar till.

Jag hoppas hur som helst att de som svarar på detta ämne, inser att det är ett ämne skapat bara för diskussion av detta, och vill man diskutera något annat är det enkelt att skapa ett nytt annat ämne/tråd.