NULL Skriv ut sidan - Olofsson, Olaus

Anbytarforum

Titel: Olofsson, Olaus
Skrivet av: Peter Nilsson skrivet 2017-02-13, 11:44
Hoppas att någon kan hjälpa mig här. Jag har kört fast gällande en man på min fars sida. Har ingen aning om var han kommer ifrån men har uppgifter på hans maka och de barn dom fick samt ett dödsdatum(tror jag) som ska vara korrekt och plats där han dog.

Mannens namn: Olaus Olofsson Född 1829(13 Sep 1829-det här datumet fick jag från "dödsrapporten") Död 15 Jan 1917 • Ljusdal, Gävleborg, Sverige

Var han är född och om ovanstående uppgifter verkligen stämmer är jag för grön ännu för att kunna avgöra. Här följer dock den info jag lyckats gräva fram.

Maka

Britta Stina Eriksdotter

Född: 9 AUG 1832 • Tokatorp Remmene Älvsborgs Län
Död: 5 Sep 1905 • Ljusdal, Gävleborg, Sverige

Jag har verifierat att makans uppgifter stämmer. Och hennes far och mor vilka är:

Erik Andersson 1790–1833
Ingrid Larsdotter Född: 3 FEB 1787 • Tokatorp Remmene Älvsborgs Län Död: 12 MAR 1844 • Remmene

Paret gifte sig 27 FEB 1814 • Remmene

När det gäller Britta Stina och Olaus så fick dom dessa barn tillsammans:

Svante Olausson Född: 14 Sep 1862 • Backstugan Trulsagård Bälinge (P) Död 6 APR 1947 • Furustuna Södermanlands Län (min anfader)

Johan Alfred Olausson(?) Född: 27 NOV 1858 • Backstugan Trulsagård Bälinge (P) Död: ?

Augusta Olausdotter(?) 24 Feb 1869 • Östra Fågelvik, Värmland, Sweden

Det jag känner till om de förehavanden som dessa personer haft är att dom hamnade på backstugan på Trulsagård 1862 och åkte vidare till Sala enligt detta dokument1873: http://www.alingsasslaktforskarforening.se/tages/balinge2b.pdf

Sedan hamnade dom sedemera i Ljusdal...vet att min anfader Svante hade anknytning till denna ort innan han åkte norrut och så småningom hamnade i Gällivare men att han åkte söderut igen och dog i Södermanland. Hans son Edvin Leonard Olausson stannade dock kvar i Gällivare och är min farmors pappa.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få när det gäller ovanstående personers förehavanden men framförallt:

Uppgifter om Olaus Olofssons födelseort, datum för födsel och död(misstänker att jag kan vara snett ute med födelsedatumet men att 1829 troligtvis är rätt) och föräldrar, syskon mm samt när han och Britta Stina gifte sig.