NULL Skriv ut sidan - FTDNA Family Finder

Anbytarforum

Titel: FTDNA Family Finder
Skrivet av: Marcus Boman skrivet 2017-03-08, 11:40
Nedan vad jag kan se i mina egna Family-Finder-filer (Matches, Chromosome Browser).

Någon som får fram annat ur sina filer?

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Varje Family-Finder-matchande par måste ha gemensamma autosomala block enligt följande kriterier:

Alternativ 1: Det längsta gemensamma autosomala blocket mätt i centimorgan är större än eller lika med 7,69 men mindre än 9,00, samtidigt är den totala längden av alla gemensamma autosomala block mätt i centimorgan större än eller lika med 20,00.

Alternativ 2: Det längsta gemensamma autosomala blocket mätt i centimorgan är större än eller lika med 9,00.

Annorlunda uttryckt:

Alternativ 1: 7.69 cM<=Longest (Autosomal) Block<9.00 cM & Total Shared (Autosomal) cM>=20 cM.

Alternativ 2: Longest (Autosomal) Block>=9.00 cM.



Gemensamma block på X-kromosomen får man se som extra bonus men alla gemensamma block, autosomala som X-kromosomala, måste ha en längd mätt i centimorgan på minst 1 cM, samtidigt måste längden mätt i antalet markörer vara minst 500.

Annorlunda uttryckt:

CENTIMORGANS>= 1 cM & MATCHING SNPS>=500



Övrigt:
Autosom=kromosom 1-22.
En blocklängd kan mätas i centimorgan men även i antalet markörer.
Det längsta autosomala blocket mätt i centimorgan kallar FTDNA lite slarvigt för "longest block" (borde ha stått "longest autosomal block" eller liknande).
Summan av alla autosomala blocklängder mätt i centimorgan kallar FTDNA lite slarvigt för "shared centimorgans" (borde ha stått något som att det framgår att det rör sig om en totalsumma men att summan bara innefattar autosomerna).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Som mall använde jag följande blid och kan bara bekräfta den även om det i bilden inte direkt framgår att man utelämnat X-kromosomen.
Bildkälla 1: http://thegeneticgenealogist.com/wp-content/uploads/2016/05/FTDNA_Matching_Algorithm-1.png
Bildkälla 2: http://thegeneticgenealogist.com/2016/05/24/family-tree-dna-updates-matching-thresholds/