NULL Skriv ut sidan - SV: FTDNA Family Finder

Anbytarforum

Titel: SV: FTDNA Family Finder
Skrivet av: Hans Olof Johansson skrivet 2017-03-22, 23:02
Hej igen, Marcus!

Om ditt första inlägg imorse var ett svar på andra stycket i mitt inlägg ovan, så var det nog inte riktigt vad jag hade tänkt mig.  :)

Jag tycker också att en enkel modell är bättre än ingen modell alls. Lyckligtvis erbjuder FTDNA sina kunder vissa möjligheter att själv ändra rangordningen av träffarna. Jag väljer följaktligen att strunta i FTDNA:s algoritm  - som fokuserar på det längsta gemensamma segmentet - och sorterar numera istället bara efter den totala mängden gemensamt DNA. Men åtminstone tidigare, när längden på träfflistan var betydligt mera hanterlig, var det främst andra saker jag i första hand tittade på, inte minst släktträden och i brist på sådana t ex träffarnas födelseplatser, eller undersökte om de också matchade redan identifierade släktingar bland övriga träffar.

Tyvärr är det många som blint litar på FTDNA:s uppskattningar och därmed riskerar att missa många av sina faktiska släktingar på träfflistan. Häromdagen såg jag i Facebookgruppen DNA-anor en som önskade filtrera bort alla träffar med ett längsta block under 15 cM från sin lista. Om jag skulle ha gjort det, skulle jag bara ha hittat sju av mina 32 dokumenterade släktingar och förmodligen varit ännu mer frustrerad än jag är.

Hälsningar
Hans Olof