NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp
Skrivet av: Leif G. Olofsson skrivet 2017-06-13, 09:38
Hej! Glad att kunna hjälpa till, därtill en god hjärngympa på morgnarna. Jag har läst kurser i gammal texttydning i Uppsala en gång när jag läste historia, och sedan lett kurser i ämnet, så jag borde ju kunna :)


Dannemannen Mats Andersson ifrå Ahlwik ibm nat 1704 Par. Anders Andersson och hustru /ny sida/ Anna Göransdotter. Ren. et inf. Då han war 26 år inlät han sig igenom Försynens skickelse 1sta gången uti Christlofligit ägtenskap med Anna Olsdotter ifrån Ahlmo, med hwilken han i sämja och kärlek sammanlefwat i 10 år och blef wälsignad med 1 Son som lefwer och är wel försedd, samt 2 Döttrar, som genom Döden äro försatta i den ewiga werlden; Lefde sedan i Enklingestånd 1/2 år hwarpå han 2dra gången trädde uti Christeligit giftermål med Brita Olsdotter ifrån Ahlmo med hwilken han i Kärlek och förtroende sammanlefwat i 29 år utan barn och lifsarfwingar. Hwad hans wandel och lefnad beträffar så har han städse tjänt och fruktadt Gud i alla sina Lifsdagar, flitigt och med begiär infunnit sig wid de oftantaliga (!?!) Gudstjensterna, med andacht och wördnad begådt den Hel. nattwarden som skjedde sidst Dom 25 p Trinit här i Kyrkan, Uppsyningsmans sysslan har han i flera års tid förestådt med beröm och redlighet. Sitt hus har han wel wårdat, warit idog och arbetsam i sina sysslor, samt i alt sitt wäsende och wandel sig så förhållit som en rättskaffens Cristen ängnar och anstår. Af hufwudwärck beswärad och sängliggande i 11 weckor, hwarunder han närmare bekändt sig till Döden och läst sidst Kom snart till mig o Jesu kär, mitt hjärta för dig öppet är etc. Afsked därpå i Herranom d 25 Apr. 65 år gl.


Hälsningar
Leif