NULL Skriv ut sidan - SV: Läshjälp i Orsa

Anbytarforum

Titel: SV: Läshjälp i Orsa
Skrivet av: Per Hermansson skrivet 2017-06-13, 14:45
Jag har färskt läsa en text i Orsa FII:3 1755-1766 gällande Nr 105 år 1758, Laggar Hans Jonsson.

Jag har tolkat texten som följer, men med frågetecken för ord jag inte klarat av eller med frågetecken för rätt tolkning.
Tacksam för om jag kunde få hjälp med att räta ut en del frågetecken
Jag har läst och tolkat som följer:
"Före detta nämndemannen i livstiden beskedlig och välförståndige Laggar Hans Jonsson ifrån Slättberg, född år 1676 uti juni månad, fadern Jon Pärsson och modern hustru Kerstin Hansdotter Zenatus? Kunde läsa så väl innan som utan bok och om sin kristendomskunskap haft ? och gott ? och förstånd.
Hos sina föräldrar har han stadigt i sin ungdom varit vistad? Då han var 32 år gammal begav han sen sig uti ett kristerligt äktenskap med sin föredettingar i Herranom avlidna maka hustrun Anna Persdotter ifrån Liden, med vilken han i god sälja, kärlek och enighet sammanlevt uti 33 år, avlat tillsammans 3 barn, en son och 2 döttrar, vilka ännu leva så länge Gud behagar. Efter sin hustrus död har han sedermera ? varit änkling in emot 18,5 år, under vilken tid han berättat? Fört en ? kristerlig och Gudlig vandel och sin värld berömliges igenom gått. För sitt goda förstånd och beskedlighet? blev han god känd att vara nämndeman, vilken syssla han med trohet och andlighet? Förtätat uti 16 år. då han för sin ålderdoms skull, år 1743 erhöll ett vackert och berömligt avsked av Häradsrätten. År 1734 han ? ? och förordnad till Herrdagsman uti Ovan Siljans förlän, vilken syssla han ? ? som berättats, med trohet och redlighet? förrättat. Då han ? uti sin levnad sig så ? och förhållit att han ett allmänt lovord av sina grannar och anhöriga? bekommit. Guds ord har han i hela sitt liv älskat och därav sin största lust och förnöjdhet? fått, både natt och dag. ? sig om ? och få ? som en kristen ? anstår ? Och nu på de senare åren då åldern tilltog, har han i 10 år haft värk uti vänstra låret och där jämte i många år varit besvärad med ?sot som allt mer och mer, sista tilltagande tog över, ? hjälpsam har han och varit emot de fattiga och nödlidande, så att honom nu på dess döda mull ett vackert lovord lämnas. Angående hans ålderdom så har han i många år varit besvärad med ålderdomsbräcklighet, som allt mer och mer tog överhanden. För lidna onsdags morgon då han var uti sina fäbodar och ? sig om morgonen att fara hem med sin son? (stämmer det) och efter han såg det något drygt? lade han sig på sängen och då samma dag vid middagstiden stilla och saktmodigt avsomnade sedan han för i världen levat vid pass 82,5 år. Gud som dess själ fröjdar".

/Per H