NULL Skriv ut sidan - SV: Johan Olofsson Rufinius

Anbytarforum

Titel: SV: Johan Olofsson Rufinius
Skrivet av: Victoria Engström skrivet 2017-07-08, 22:11
Som vanligt Tack Per!

barn:
Jag hade missat Johan Olofsson Rufinius första dotter Anna så nu är hon verifierad och lagd till handlingarna.
Har du döttrarna Annas och Margaretas döddatum?

Jag tror att jag hittat en oäkta dotter till honom: Märta
Född 7/11 1693 i Bollsta, Ytterlännäs, Västernorrlands län
"... d 7 Nov. föddes ett oägta barn i Bolstad, och christnades, gudfad: Nils Ersson ibid. Johan Mårts ibid. och hans hustru, item Piga Ingri Pärsdotter ibid. N.B. fadern Johan Olss: i Svedje. modern Brita Pähr Hans dotter i Bolstad. Kallades barnet vid namn Märtha" (Ytterlännäs födelse, C:1 s 279 (AD))

hustru:
Johans hustru Malin Olofsdotter skriver du som född i Stavre... menar du då Stavre i Medelpad?
I vigselnotisen står att hon kommer ifrån Älgsjö och det är även lyst i Stigsjö så då antar jag Älgsjö i Stigsjö socken, men hon behöver ju inte vara född där iof.

Det död/begravningsdatum du uppgivit (1743-04-10) hittar jag inget, däremot har jag funnit en trolig kandidat:
"Änkan Hustru Malin i Svedje" "Sept: 8 Hustru Malin Olofs dr i Svedje. Begrofs d 20. ... 76 åhr"
Död 1747-09-08 i Svedje, Ytterlännäs, Västernorrlands län (Ytterlännäs C:2 s 204 (AD))

moders far:
Ang. Olaus Erici Rufinis hustru (Anna) Påvelsdotters far Påvel Olofsson kan han vara i från Bollsta i Ytterlännäs? Jag klurar fortfarande och letar vidare.