NULL Skriv ut sidan - SV: Syskonen Hultman

Anbytarforum

Titel: SV: Syskonen Hultman
Skrivet av: Johan Hofvendahl skrivet 2017-07-18, 16:51
Hej Martin,

Du får använda bilderna hur du vill i din släktforskning och allehanda presentationer av densamma.

I min släktforskning har jag hittat åtminstone sju olika Hofvendahl-släkter i Sverige, som inte har med varandra att göra. I Sverige finns idag enbart den Hofvendahl-släkt jag själv tillhör. Därutöver finns en Hofvendahl-släkt i USA (exakt samma stavning), men vi är inte heller släkt.

Den förste person som tar sig efternamnet Hofvendahl i min släkt är en Per Sonesson (1775-1815). Han gör sig inte av med Sonesson, han lägger till Hofvendahl, kontenta Per Sonesson Hofvendahl. Denne Per gifter sig med en Elisabeth Jönsdotter (1779-) och de får ett barn, dottern Karna, som – av någon anledning, enligt traditionsenlig patronymikon – blir en Karna Persdotter (1806-1886). Hofvendahl-namnet är därmed borta "lika plötsligt" som det uppstod, men det dyker snart upp igen. Karna gifter sig med Sone Andersson (1812-1887) och tillsammans får de fyra barn, däribland en Per Sonesson (1839-1902). Någon gång i sina unga år, troligen i övre 20-årsåldern, tar sig denne Per (barnbarn till Per Sonesson Hofvendahl) efternamnet Hofvendahl, självklart inspirerad av sin morfar. Denne Per behåller alltså inte Sonesson, och sedan denne Per heter denna gren av släkten Hofvendahl.

Per Hofvendahl gifter sig med Bothilda Nilsdotter (1843-1902). Det finns 169 ättlingar till Per Hofvendahl och Bothilda Nilsdotter, varav sju var deras barn. Återstående 162 personer fördelar sig över sönerna Johan, Anton och Nils Sten (de fyra döttrarna fick inga barn). Om man räknar in Per och Bothilda, rör det sig alltså om 171 personer. Av dessa är 149 i livet (87,1%).

Ursäkta det långa svaret! :)
Med vänlig hälsning,
Johan Hofvendahl