NULL Skriv ut sidan - SV: Maria Matilda emigrerar till Amerika

Anbytarforum

Titel: SV: Maria Matilda emigrerar till Amerika
Skrivet av: Kristina Rylander skrivet 2017-08-13, 11:22
Det står 1869 på hennes gravsten (inget exakt datum), men om det är rätt vet jag inte.


Det föds en Maria Matilda Ögren 10/3 1858 i Umeå landsf. Denna Maria Matilda emigrerar 1879 enligt Umeå landsf. AI:20a (1876-1885) sid 113 (från Öhn). Det finns family trees hos ancestry som hävdar att denna Maria Matilda var gift med Frederick George North. Så jag gissar att den 10/3 kommer härifrån. Svårt att se om denna kvinna är "rätt"...?


Enligt vad som berättats i familjen (finns upplagt) så ska Mary ha bott på en ö och varit tvungen att ro en båt för att komma till skolan...Mary och Fredrick ska ha mötts i Bar Harbor, Maine, men att ingen vet när/hur de kom till Chicago. Vi vet ju dock att vigseln var 1895...


Jag hittar inte Beatrice Lillian Norths birth record online, men det finns en fotokopia på hennes baptism record (St Ansgarius Episcopal Church) i det family tree som jag redan nämnt.


Har du access till ancestry? Har du varit i kontakt med mannen som äger trädet? Han verkar vara släkt med Beatrice...
https://www.ancestry.com/family-tree/person/tree/78334932/person/34382309991/facts


Hör av dig om du vill att jag skickar bilder från trädet eller om du vill att jag ska ta kontakt med honom.