NULL Skriv ut sidan - Immigrant - invandrararkiv?

Anbytarforum

Titel: Immigrant - invandrararkiv?
Skrivet av: Jesper Johansson skrivet 2014-07-24, 12:28
Hej!
 
Jag har gått och grunnat en del på immigrantforskning. Förr eller senare kommer vi väl alla i kontakt med emigranterna. Folk som utvandrar från Sverige för att söka sig en bättre tillvaro. Men jag hör mindre om immigranterna. För några år sedan skrev Ted Rosvall och Anna-Lena Hultman en handbok i emigrantforskning som är till stor nytta.
Men det kanske snart ska sökas efter en författare som kan skriva om immigrantforskning. Med tanke på att ungefär var femte svensk i min årskull (1994) har minst en förälder som inte är född i Sverige. I takt med ökad invandring så torde detta snart bli var tredje svensk.
Jag vet att det finns hjälpmedel på olika ställen och att det oftast sker på landsnivå. Men jag har ändå länge gått och grunnat på varför det så sällan pratas om immigration, när en del av oss gärna tar upp emigranterna (de där amerikanerna), men tänk då på att dessa var ju immigranter i det nya landet.
 
Finns det någon mer som har grunnat och hur ser det ut på fronten vid utgivning av en handbok i immigrantforskning. Det saknas författare helt klart och jag kommer troligen inte att skriva den även om det hade varit roligt. Det måste bli en expert på området.
 
(Jag vet inte var det här inlägget gör sig bäst, men jag hoppas att det leder till en diskussion. Kommer att vidarebefordra det till kansliet också.)
 
Mvh Jesper Johansson