NULL Skriv ut sidan - Länktips

Anbytarforum

Titel: Länktips
Skrivet av: Annelie Jonsson skrivet 2014-01-26, 21:12
Webbplatsen http://www.emigrant.se har funnits ganska länge, den kom upp 2008, alltså i år blir den sex år.
 
Webbplatsen är visst inte anonym. Mitt namn Annelie Jonsson står längst ner. Dessutom finns det länkar till mina andra webbplatser, däribland min blogg på adressen http://tagesdotter.wordpress.com - Släktresan i dåtid och nutid. Där får man veta mer om mig, varför jag kallar mig Tagesdotter och en hel del om min forskning samt tips på hur man kan forska på egen hand i USA och webbplatser som kan användas i sin emigrantforskning.
 
På Emigrant.se finns en hel del förklarande text om vad webbplatsen handlar om.  
 
Jag tycker om att hjälpa svensk-amerikaner att hitta sina rötter här på Falbygden. Med hjälp av webbplatsen har flera hittat sina rötter, får beröm för denna eftersom den finns både på svenska och engelska, där på den senare är emigranterna sorterade på dödsplats. Ganska behövligt för dem där borta då de bara kanske vet att deras anmoder eller/och -fader var från Falköping. Jag har hjälpt flera som letar, det är inget konstigt med det. Inte tar jag betalt heller utan jag byter till mig information. Forskar jag om släkten här ber jag om information om släkten därborta i USA.  
 
Forskningen (som förklaras på webbplatsen under Om - Falbygdens) matas in i min databas Emigranter från Falbygden. Just nu är siffran uppe i 58579 individer. Får också en del förfrågningar och hjälp från svenskar som frågar och delar med sig av vad de har. Byte av uppgifter alltså.
 
Jag kanske inte är den snabbaste att svara på e-postmeddelandena, det erkänner jag. Det kan ta någon månad emellan jag går in på webb e-posten.  
 
Jag är mer aktiv numera på Facebook, där jag har en egen grupp Tagesdotter, där jag lägger in länktips mer eller mindre varje dag. Det är Släkt- o emigrantforskning, fotografering, data, ja lite av det mesta som Tagesdotter (Annelie Jonsson) är intresserad av och jobbar med. Länkarna är av blandad kompott, både på svenska och engelska. Just nu har jag 238 medlemmar över hela världen, främst svenskar och USA-bor.
 
/Annelie Jonsson