NULL Skriv ut sidan - Stryk

Anbytarforum

Titel: Stryk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-02-07, 00:15
Tapio,
 
En snabb genomgång av de angivna källorna avseende Masko stöder min hypotes snarare än vederlägger den.
 
Vi är nog helt överens om att Anna Olofsdotter var en dotter till borgmästaren i Nådendal 1452, Olof Jönsson, men inte att hon var en länk till Jösse Bältare. Att Anna Olofsdotter var gift med Magnus Friis, borgmästaren i Nådendal 1487, är dokumenterat. Detsamma gäller att de hade en dotter Margareta och en son Mårten Friis.  
 
Det är också uppenbart, att Magnus Friis övertog rollen som borgmästare, efter sin svärfar Olof Jönsson.
 
Den viktigaste länken i ditt hypotesbygge, Hennes bror Mårten Friis (kyrkoherde i Karleby, senare i Hämeenkyrö) återkallade proventegods och Karviainen vid Danskila. (FMU 6560) De var Anna Olofsdotters äkta arvegods, kan leda till en helt annan slutsats. Enligt E. Anthoni (Finlands medeltida frälse..s. 335) så tillskiftades Karviainen (Karviais) Karin Hansdotter (Fleming) före Mårten Friis återkallande...
 
Karin Hansdotter (Fleming) var dotter till Hans Magnusson (Fleming), vilken var kusin till Karin Henriksdotter (Fleming), Nils Jönsson Sluks hustru. Nils Jönsson (Sluk) var brorson till den av mig postulerade borgmästaren i Nådendal, Olof Jönsson Sluk!
 
Man kan hitta fler spår av de sammanlänkade släkterna Fleming och Sluk i Masko. I Indola nämns Joakim Fleming och Elin Sluk, Nils Jönsson Sluks dotter med Karin Henriksdotter Fleming, Vidare Erik Sluk, bror till Elin... (E. Anthoni)
 
I Kackaris hittar man 1447 Anna Torkilsdotter (FMU 2742), av mig postulerad syster till Nils Jönssons farfar Jöns Torkilsson Sluk.
 
Du skriver skriver frågande avseende en Olof Jönsson i Stockholm, var han f d. borgmästeren i Nådendal? Tyvärr har jag inte tillgång till Birgit Klockars bok 'I Nådens dal', jag läste den 2009. Såvitt jag minns så fanns det en lekbroder i klostret vid namn Olof Jönsson, som jag då kopplade samman med den åldrande f.d. borgmästaren Olof Jönsson (Sluk).
 
Jag upplever att Jösse Bältare har lämnat alltför lite spår, för att ha någon större betydelse i sammanhanget. Därmed inte sagt att han inte skulle ha någon form av koppling Olof Jönsson...
 
/Leif T.