NULL Skriv ut sidan - Stryk

Anbytarforum

Titel: Stryk
Skrivet av: Leif Tennare skrivet 2012-02-07, 14:54
I det släktträd jag skissat på i mitt inlägg ovan, den 7 dec. 2010, har jag indikerat att en ev. dotter till  Johan Stryk, skulle vara gift med en hypotetisk Nils Torkilsson (Sluk) – och därmed mor till Torkil Nilsson (Sluk).
 
Efter att återigen ha gått igenom de relativt fåtaliga (sekundär-)källorna jag har till förfogande, har jag kommit fram till en mer sannolik kandidat till att vara Torkil Nilssons far, och make till en dotter till Johan Stryk, nämligen en Niclis Gutasson.
 
Han nämns som faste på Åland, vid två tillfällen  år 1330, tillsammans med bl.a. Kettil Stryk och Helge av Bastö,  då Johan Stryk var ’forskiaeleman’ [ÅMU 13/14]. Förmodligen är det densamme Niclis Gutasson som år 1367 tillsammans med sin son(?) Torkil Nilsson nämns som fastar, och beseglare, då  Jöns Kalenske pantsätter jord i Kaland [ÅMU 52]. Som faste 1367 nämns dessutom Algulter Sluker.
 
Enl. Anthoni kan denne Niclis Gutasson ev. vara identisk med Nicholaus Guttaeson, som 1343 såsom den näst siste sigillerar överenskommelsen mellan det svenska slottsbefälet i Finland och de estländska makthavarna.  
 
Även om det endast kan röra sig om en hypotes, avseende det som var verklighet för mer än 650 år sedan(!) – baserat på ett fåtal bevarade pusselbitar - så passar denna pusselbit väl in i den totala bilden…