ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Moderlöst i Öja  (läst 417 gånger)

2010-11-24, 16:11
läst 417 gånger

Utloggad Stig Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 825
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 14:54
    • Visa profil
Hej
På bif.bild skulle jag gärna vilja få lite hjälp. Att det är Sven som föds de 24 (juni) och att fader heter
kan jag läsa, liksom några namn på vittnena, men går bet på ortsnamnen. Och varför är inte moderns namn
noterat? AD Öja C:1 (1696-1774) Bild-30-sid-53.

Tackar gör
Stig Johansson

2010-11-24, 23:01
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Hej Stig
Att moderns namn inte finns noterat är det vanliga för äldre dopböcker, inget av de andra barnen har heller någon mor nämnd. Efter förlossningen hade kvinnan inte tillträde till kyrkan förrän hon blivit kyrktagen, vilket skedde efter omkring en månad vid en särskild ceremoni. Därigenom var hon utestängd från dopet. Desutom visste förstås alla vem som var ex vis Nils Månssons hustru, så det kanske sågs som en överflödig uppgift.
 
Med stöd av ortsregistret i Hfl tror jag att Nils Månson bodde i Ellanda, här stavat Ällanda. Bland faddrarna tycker jag mig se p[igan] Nilla i Footag[ården] men därutöver kan jag inte heller tyda några ortsnamn.
 
Mvh Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna