ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tydningsönskan: Inflytt från Asa till Jämshög 1820  (läst 672 gånger)

2013-05-11, 22:14
läst 672 gånger

Utloggad Bengt Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 21:31
    • Visa profil
Hej!
Bifogad bild ifrån Genline: Blekinge, Jämshög; Inflyttning 1819-1820, bild 8 av 62, läser jag inledningsvis Drängen Anders Jonasson ifrån Asa Församling (?) af Kronobergs Län (?) ? inflyttar till Jämshög ? , är född år 1804-01-25. Som ... [därefter inser jag att jag gissar mer än läser]. Jag skulle var mycket tacksam ifall någon kunde tyda denna inflyttningsattest för min då 16 årige anfader Anders.  
Obs! Jag tror mig läsa sista raden som Hos Mats Larsson i Månskena, rätta mig gärna;)
 
Med önskan om trevlig fortsättning på helgen!  
Bengt
 

2013-05-11, 23:19
Svar #1

Utloggad Mats Pettersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4723
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 11:22
    • Visa profil
Asa sochn .... som nu flyttar ... Jämshög sockn ... som har försvarlig Christendoms kundskap är arbetrsför wälfrägdad ifrån ägtenskap förbindelse enligt upbud ledig, och härstädes icke skattskrifven haft naturliga koppor gick sista gången till Herrens Hel. Nattvard i Dec förl. (förlidet) År. Intygas af Asa deb 9 julii 1820. Hyllengren v: pastor Efter förordnande  Längst ner står: hos Masse Larsson i Månasken (nu en by i Kyrkhults socken)
Föreslår Mats

2013-05-12, 20:40
Svar #2

Utloggad Bengt Ivarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2024-01-06, 21:31
    • Visa profil
Stort tack Mats!
Din tydning ger mig en lektion både i skrivstilen samt om anfadern Anders.  
 
Med bästa hälsning,  
Bengt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna