ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigsel Lönneberga (H)  (läst 622 gånger)

2006-06-09, 18:12
läst 622 gånger

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:20
    • Visa profil
Vad står det om vigseln mellan Petter & Christina på sida 105.20.69500
 

 
Vänligen
Niklas
Vänliga hälsningar
Niklas

2006-06-10, 13:36
Svar #1

lena andersson

Hej Niklas. Jag kan inte se riktigt allt men har läst notisen som följande:
Brudgummen Torparen och enkemannen i Gåskiulen (?). ---?--- till de omyndige barnens förmyndare.
Bruden Tjänstepiga uti Dahl dotter till inhyses mannen Petter i Pettersborg uti Hvenas socken. Lyst d.20, 27 october, d. 4 november. Vigda i Dahl d 13 ???

2006-06-10, 13:56
Svar #2

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6978
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 17:39
    • Visa profil
Sidhänvisningen skall givetvis vara till Lönneberga C I:2, s. 566. Genlines bildnummer har inget med kyrkobokföring att göra och utgör ingen källa.
 
Texten i vigselnotisen lyder:
Brudgummen Torpare och Enkoman uti
Gåskullen företedt laga afvittringsbevis af
de omyndige barnens förmyndare.
Bruden Tjenste-Piga uti Dahl. Dotter af
Inhyses-mannen Petter uti Pettersborg af
Hvena Socken. Lyst d. 20, 27, October och
d 3 Nov. Vigde i Dahl d. 13 ejusdem.

2006-06-10, 15:59
Svar #3

Utloggad Niklas Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 821
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 20:20
    • Visa profil
Tack för tolkningen.
Ska vara mer tydkig med sidhänvisningen nästa gång.
 
Niklas
Vänliga hälsningar
Niklas

2006-06-11, 15:09
Svar #4

Janne Svensson

Minst 90 % av alla förfrågningar om läshjälp hänvisar till ett GID:nr, så varför ska det behövas en pekpinne här?

2006-06-11, 17:42
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4764
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 15:06
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Eftersom det är förfrågningar på läsbarheten på sidor man finner i Genline är det mest praktiskt att använda deras Genline-nummer. Det är då enkelt att via inklistring i deras fönster direkt komma till källan, som ju Bo sedan mycket riktig redovisar på rätt sätt.

2006-06-11, 18:07
Svar #6

Janne Svensson

Varför då denna pekpinne från herr Lincopensis, Genlines bildnummer har inget med kyrkobokföring att göra och utgör ingen källa. .  
Det är ingen som har påstått att det är någon källa, Niklas har enbart hävisat till Genlines sida genom ett GID-nummer, räcker inte det? En diskussion om källor och hänvisningar kan tas upp i en lämplig rubrik istället.
Vad som händer med bara GID-nummer är att bara de som har genline kan svara, men det verkar ju vara tillräckligt, de flesta får ju svar på sina frågor, t.o.m. från Lincopensis.

2006-07-03, 22:47
Svar #7

Lars Andersson

Hej alla!
 
Mycket diskussion här då ang.GID-nummer/Bild!
 
För det första måste Jag påminna om ett stort tack till alla Er här, som är snälla att ställa upp med läshjälp! Utan Er skulle vi andra sitta kvar och fundera en bra stund till!
 
GID-nummer är inte helt fel!Men som någon menade att denna metod bara nås ut till de som är uppkopplade till genline...Jag håller helt med om detta!
Men vad har hänt hos genline,nu när de har uppgraderat till FamilyFinder(2)?...De vill tydligen gärna,att vi skall anlita någon av deras betald-tjänster(läshjälp) som de gärna rekomenderar för ett tele-pris av ca:15kr/min.
Är det inte tillräckligt dyrt redan i dag med allt som behövs för att man skall kunna forska?
Men vad har detta med GFF (2) att göra?...Jo, Jag har nämligen märkt att det inte går att Kopiera någon sid. ur kyrkoboken längre!Och inte tala om SVAR:s Online-tjänster i kyrkobokssökandet. Där man erbjuder ett hjälpprogram att fritt nedladda, men som fungerar dåligt!Man kan ju inte ens ljusa upp bilden.Samt ett reg. som inte stämmer överens med sidorna i boken!...Eller är det bara jag som inte fattar hur man gör?...Tänk att nu, när Jag äntligen har lärt Mig hur jag skall göra för att ladda ned en bild här på anbytarforum enl. konstens alla regler!Ja,då är det slut! Jag har varit och sökt i mtl...mycket tidskrävande att behöva bläddra fram och tillbaks, innan man hittar rätt sida.
 
Kanske är det fler än Jag, som har upptäckt detta?
Kanske är det dax med en debatt i ämnet!  
 
Sedan hoppas Jag att det inte faller en massa hårda och irriterande uppläxningar på dom som har lite svårare att lära sig saker och ting!
 
Hoppas att Vi även i fortsättningen kan, och har möjlighet att bistå med vår hjälp till varandra!
 
Alla är Vi barn i början  
 
Mvh
Lars Andersson

2006-07-04, 11:14
Svar #8

Kicki Wahlström

Hej Lars!
 
Ett tips om Genlines kopiering! Om du använder Print Screen och redigerar i ett fotoprogram så kunde jag kopiera en sida igår kväll. Man måste dock minska bilden ordentligt (vilket jag missade inatt och därför hade problem)
 
MVH  Kicki

2006-07-04, 14:03
Svar #9

Lars Andersson

Hej Kicki!
 
Tack för tipset!
Ja,Jag hade en granne här i dag, som också visade Mig om detta.
Det är bara lite mer omständigt,men det funkar i alla fall.Ju fler moment
att behöva tänka på...lättare att missa något!
 
Mvh
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna