ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Avskrift av brev från 1428  (läst 908 gånger)

2004-01-06, 16:21
läst 908 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Behöver testa vad de personer som nämns i ingressen till detta brev bär för namn. Gäller både förnamn och patronymikon samt det ord som står efter moderns namn.

Tacksamt,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-06, 19:10
Svar #1

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4765
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 12:23
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Vad Mårten heter i efternamn är svårt att säga. Det bör nog i alla fall börja på f om man jämför med f i fader längst ner på bilden. ?
Sedan har också Christina ett ovanligt efternamn. Kan det börja på K ?

2004-01-06, 19:54
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Bengt-Göran för Ditt svar. Mårtens fadersnamn kan man också studera genom att läsa hans faders eget namn som står före min fader längst ner på bilden.
Om det är ett efternamn som anges på Christina är jag ännu osäker på.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-06, 20:38
Svar #3

Utloggad Lennart Almkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2727
  • Senast inloggad: 2021-11-12, 21:02
    • Visa profil
Olle !
 
Ser ut som fadern heter Froo Martensson, som väl i så fall ska vara Mårtensson. Sonen Mårten Frosson. Efter Christina ser jag inte, börjar väl med K, slutar på lita ??
 
mvh Lennart

2004-01-06, 21:17
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Alle dhe män som detta breff höra, eller
ser hälsar iagh Mårten Frosson, och
mine Moder H: Christine Kiärlita med
Gudh vitterliget giörom vij medh dhesse
våra öpne bref(v)e, så väll effterkomman-
dom, som närwärandom, att Froo Martenz
son, min Fader /: Gud hans siäl nåder:/ han ...
 
Kiärlita = kärlika med Gud, dvs. ett annat ordval för salig, dvs. avliden

2004-01-06, 21:47
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Fro Mårtensson är enligt SMP enda kända bärare av namnet. De nämner endast belägg från 1410 och 1413, trots att även avskrifter brukar tas med, med årtalet inom parentes.
 
Nytt fynd, Olle?
 
(kanske Peter borde flytta hela diskussionen till Namn)

2004-01-06, 22:44
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
TACK!!  
Nu känner jag mig säker på att jag hittat rätt. Särskilt tack till Niclas för Kiärlita. Hur fasen kunde Du det!? - Var hittar man sådant? Men när jag läser vidare i brevet blir jag osäker på om modern verkligen var död ...
 
Ja Anders, det ser ut som om jag kan rapportera ett ytterligare Fro-fynd till SMP. Fadern är ju redan känd; Jmfr SMP.
Detta handlar om en avskrift av ett pergamentsbrev dat 24/8 1428 med bekräftelse om köp av den mark där sedan dess Adelövs prästgård legat (Kappetorp - långt från kyrkan). Brevet fanns bevarat i kyrkokistan i slutet på 1690-talet. En avskrift finns i Adelöv C:1 pag 335 (GID 971.18.70800). En avskrift av denna finns också i E IV:6 LDA. En ytterligare avskrift från 1695 i den förlorade kyrkboken finns i D:45:235, LDA. (Källa: Sandberg, Lnköpings stifts kyrkoarkivalier - som också hänvisar till S. Pira, Från Norra Smålands medeltid - i Meddel . fr N Smål Fornminnes-och Jkpg:s läns hemb. förb XVIII 1945, s 18.)
Är det någon som har den senare?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-09, 09:24
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Min osäkerhet ang om modern verkligen var död vid tiden för brevets skrivande visar sig vara välgrundad. Har varit i kontakt med Kaj Janzon som meddelat ang frasen kärlika med Gudh (som det ju står): att hälsningsfrasen i fråga tillhör den vanliga inledningen i svenskspråkiga medeltidsbrev och betyder ingalunda att någon är avliden. Man hälsar någon i Guds namn helt enkelt (se t ex Söderwall, Ordbok öfver svenska medeltidsspråket, bd 1 sid 713).
Tack till Kaj för detta!
Kan väl också meddela den intresserade att brevet - som sådant - också nämns i Visingsborgs grevskaps dombok 1660 17/2 - vilket jag efter lite funderande kunde dra mig till minnes ...
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-01-10, 08:49
Svar #8

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Givetvis har Kaj helt rätt. Jag skulle ha angivit möjligen istället för dvs. Ibland går det fort med den moderna tekniken, ursäkta. Var osäker på betydelsen eftersom modern tydligen själv hälsade genom breven och således levde. Nåväl, bra att det reddes ut.
 
Hur är det med namnet Fro är det samma namn som Frö/Frode ? Detta namn förekommer på personer i Sydsmåland (Allbo härad) under 1500- och 1600-talet och används (kanske felaktigt av skrivaren?) även stundom för mansnamnet Fröwadt.
 
vänligen
Niclas

2004-01-10, 16:40
Svar #9

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Sambandet mellan Fro och Frode finns väl i någon mån nämnt i SMP länken för Fro ovan dat 6/1. För Frode anges följande i SMP.
Niclas, jag blir lite osäker på hur Du menar med det sista stycket ovan. Kan Du förklara Frö/Frode-angivelsen t ex?
Det som är skrivet om Frøhvat ser ut så här i SMP.  
(Kanske vi skulle lägga upp en diskussion i alla fall under förnamn. Jag gjorde inte det med Fro, då det ju endast finns 1400-talsbelägg. Men som diskussionen nu ser ut.... Vad säger ni? Skall vi vidtala Peter?)
 
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna