ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lappar - samer - i Hälsingland  (läst 2605 gånger)

2000-08-09, 19:20
läst 2605 gånger

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!
Jag håller på att skriva en bok om Skogs- och fiskesamerna främst i Dalarna, Västmanland och Gästrikland. Eftersom en del socknar i Hälsingland gränsar till Dalarna och Gästrikland och att skogsamerna vandrade med sina renar så bör samma namn även finnas i kyrkoböckerna i dessa hälsingesocknar. Vid Getryggen vid sjön Amungens östra sida i Alfta socken finns namnet Lappkojsholmarna.
 
Jag söker främst uppgifter om lappar före 1750-talet i Alfta, Bollnäs, Hanebo och Skog socknar: Jag undrar om dessa skogssamer har ett ursprung i Hälsningland. I Dingtuna socken i Västmanland näms några lappar från 1640-talet Lars Pålsson, Påvel Pålsson och Abram Persson. Från 1680-90-talet näms lappen Hindric Siulsson [Sjulsson] två gånger när han döper två av sina barn. Ett i By socken i Dalarna 1686 och det andra i Walbo socken Gästrikland 1692. Även namn på faddrar nämns: Anders Månsson, Margareta Sven Sjuls och Annika Marensdotter. Är dessa från Hälsingland? Har ni stött på dessa namn i de ovannämnda socknar.  
 
Hälsningar Jouni Tervalampi/Västerås

2000-08-21, 21:21
Svar #1

Owe Fanqvist

Mitt svar faller lite utanför ramen, det avser sockenlapparna i Bergsjö socken och i hfl för perioden 1766-94 finns de upptagna under särskild rubrik och där hittar vi bröderna Anders och Olof Gunnarsson (födda 1738 respektive 1748) med familjer. Dessutom finns det en Änkehustru Margeta Jonsdotter född 1708.
 
Kanske kan det vara till nytta iallafall.
 
Hälsningar
Owe

2000-08-22, 14:12
Svar #2

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Owe!
 
Nej, det faller inte utanför ramen. De äldsta sockenlapparna inrättades i början av 1730-talet och det var skogssamer som tvingades bli sockenlappar. Dessutom har jag upptäckt att skogssamerna vandrade även från norra Hälsingland ned till Dalarna och Gästrikland.
Har du mer upplysningar om änkan Margeta Jonsdotter?
Jag har uppgifter om två Margeta Jonsdotter: En Margeta Jonsdotter som var gift med lappen Johan Larsson i Järna socken, Dalarna. Där de står som faddrar 11 november 1729 och vars ursprung jag inte känner till!? Den andra Margeta Jonsdotter var gift med lappmannen Gunar? Andersson och de döpte sin son Lars den 24 september 1749 i Gnarps kyrka i Hälsingland.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi
 
P.S.  Efterlysningen gäller nu ALLA lappar som är födda före 1750 i hela Hälsingland. Även senare lappar är också välkomna [till de senare kapitlen i boken].

2000-08-27, 08:51
Svar #3

Owe Fanqvist

Tyvärr vet jag just inte något mer om dessa lappar. Följande personer födda senast 1753 finns med:  
Änkehustru Margeta Jonsdr (9 juni 1708)
Änkehustru Karin Andersdr (maj 1734)  
Änkehustru Sigrid Pedersdr (4 nov 1719)  
hennes söner Pål Andersson(15 dec 1742), Anders Andersson (27 jun 1750) och Clemens Andersson (5 feb 1753)
Anders Gunnarsson (21 okt 1738, död 1804)
hans hustru Sigrid Clemensdr (11 jan 1747)
Olof Gunnarsson (30 jan 1748, död före 1787)
hans hustru Sigrid Andersdr (feb 1751)
 
Om lapparna var bofasta på orten så borde de väl finnas med även i tidigare hfl fast isåfall inte under egen rubrik.
 
Hälsningar
Owe

2000-08-27, 13:36
Svar #4

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Owe!
 
Tack för hjälpen!
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2001-01-16, 21:52
Svar #5

Ellen Nordström

Hej Jouni.
Ser att du forskar om lappar. Om du vill kan jag  
skriva ner de lappar jag känner till i Gnarp.
Är det någon tidsperiod eller gäller det alla som det går att få fram?
Mvh Ellen Nordström
Nordanstigs Bygd o Släktbands ff

2001-01-19, 13:35
Svar #6

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Ellen!
Gärna alla lappar du kan finna. Jag har tidigare fått uppgifter om lappar från Gnarp från en person i hans databas. Men jag saknar den fullständiga texten, bl.a. vilka som var faddrar. Vilket är betydelsefullt just i forskningen om samerna. För där kan man se vilka som vandrade tillsammans.Sänder till dej med e-post, vilka uppgifter jag har.
Hälsningar Jouni Tervalampi
e-post: tervalampi@hotmail.com

2001-03-14, 21:41
Svar #7

Leif Andersson

Hej på er !
Vi har startat en studiecirkel här i Delsbo, vilken handlar om samer. Jag har själv släktforskat för en tid sedan. Undrar om jag genom detta forum kan få information om lappar inom Delsbo och Bjuråkers socknar. Det kan gälla sockenlappar, in/utflyttade lappar, lappar på genomresa eller länkar osv. Hoppas på många svar.
 
MVH
Leif A.
leif.andersson@mbox431.swipnet.se

2012-12-15, 09:50
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Jouni!!!
 
Hur går det med boken?
 
Har du sett det här fotot på ett vykort Gefle, Lappkaravan?
 
God jul, i akja, släde eller på hjul!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-12-15, 09:50
Svar #9

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-12-15, 16:17
Svar #10

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Stefan!
 
Tack för tipset om vykortet. Just nu ligger arbetet vilande. Jag behöver kolla upp några uppgifter ur domböcker på Landsarkivet i Uppsala, plus att gå igenom en massa socknar i Dalarna och Uppland.
 
Just nu håller jag på att sammanställa ett manus om ångbåtstrafiken på Strömsholms kanal. Fick för några dagar låna bilder på ångbåtar från Norrbärke hembygdsförening, så nu kan jag slutföra manuset.
 
Hälsningar Jouni

2012-12-16, 09:40
Svar #11

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Ok, intressant!  
 
Känner du till den gamle anarko-syndikalisten och esperanto-entusiasten som gick runt på stan i Västerås som en gammal luffare på 1970-talet. Han berättade ofta för mig om sitt fantastiska liv, då han som ung pojke var med vid Strömsholms kanal som pråmdragare för hand. Han berättade om Storstrejken 1909 där och mycket mer. Det var en artikel i VLT om honom, men jag minns tyvärr inte vad han hette!!!  
 
Lycka till med dina projekt!
 
God Jul och Gott Nytt Forskar-År!!!
 
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna