ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mantalslängder i Hälsingland  (läst 925 gånger)

2003-01-19, 11:54
läst 925 gånger

Birgitta Almqvist

Finns att söka mantalslängder över olika platser i Hälsingland, ex Ljusdal, Hudiksvall, Färila och var kan de sökas?  
 
Söker även register över näringsidkare i Hudiksvall omkring 1888-1901.
 
Birgitta i Sundsvall

2003-10-25, 22:40
Svar #1

Birgitta Almqvist (Baq)

Mantalslängder
Skam den som ger sig så nu omkring 10 månader efter mitt förra inlägg: Finns mantalsregister över orter i Hälsingland kring sekelskiftet 1900?
Söker uppgifter om bl a Hudiksvalls Trävaru AB och vilka som var anställda där.
envisa Birgitta

2003-10-26, 19:45
Svar #2

Lars Göran Larsson

Kanske helt fel tips men
Hudiksvalls Trävaru AB blev inte det uppköpt av Iggesunds Bruk? I så fall finns kanske någon historik att hämta där.
MVH/Elge

2003-10-26, 20:49
Svar #3

Utloggad Elenor Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 187
  • Senast inloggad: 2019-03-25, 21:01
    • Visa profil
Hej!
På kommunarkivet i Söderhamn finns MTL för Söderala, Mo, Trönö och Skog. Endast ett fåtal år för Söderhamns stad. Skulle tro att MTL även finns på landsarkivet i Härnösand.
 
Mvh, Elenor

2003-10-27, 14:31
Svar #4

Birgitta Almqvist (Baq)

Lars-Göran!  
 
Tack för den informationen. Tack också Elenor, jag ska höra mig på landsarkivet i Härnösand också. Jag är intresserad av Hudiksvalls Trävaru AB - och har i fsl hittat enstaka info om hans hushåll - för hos Johan Petter Lindblom som i slutet av 1800-talet var virkesinspektör i bolaget, var min farmor Anna Almström, f. 1870, anställd som piga. Hon fick en son 1899 och jag tror hon fick avsked från Lindblom under 1898.
Nu är jag på väg att finna min genetiske farfar tack vare dessa goa vänner man har i Rötter.
Det kan vara bagargesällen Olsson det, en ung och klen man som for till himlen kring 1900.  
 
Kanske det finns mer att hämta - den som söker...
Birgitta

2005-05-07, 11:26
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

Med en blick i backspegeln såg jag detta inlägg
Av Lars göran Larsson - söndag den 26 okt 2003 kl. 19.45:  [Ändra]  
 
Kanske helt fel tips men  
Hudiksvalls Trävaru AB blev inte det uppköpt av Iggesunds Bruk? I så fall finns kanske någon historik att hämta där.  
MVH/Elge  
_____________________________
så blev jag jag denna dag nyfiken och sökte på Iggesunds bruk som Elge redan för ett par år sedan (!) tipsade mig på. Fann följande:
 
1903 Hudiksvalls Trävaru AB köpte AB Iggesunds Bruk med undantag av Bjuråkersverken.  
1906 Brann hela brädgården tillsammans med 75 boningshus i Åvik och Håstakasernerna.  
1918 Upplöstes Hudiksvalls Trävaru AB och all fast egendom överfördes till AB Iggesunds Bruk.  
________________
Tack ELGE, det är nog id? för mig att söka info i brukets annaler. Bättre sent än aldrig alltså Tänk om jag där skulle hitta en liten pusselbit till bilden av den man som kan tänkas vara min farfar. Han måste ha varit en stilig man som min farmor Anna Almström f 1870 kom att älska så varmt att hon 1899 födde honom en son. Mannen dog sannolikt året därpå men då tog Anna tog sin grabb och for till Uppsala.  
Med glad hälsning till Elge feån
 
halvhälsingskan Birgitta

2005-05-07, 15:22
Svar #6

Utloggad Yngve Aronsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 481
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 16:01
    • Visa profil
Birgitta!
 
Man kan läsa om Hudiksvalls Trävaru fram till 1918 i en liten skrift av Olov Högman (1844-1924), utgiven 1962. Där namnges Johan Lindblom som tjänsteman i bolagets verksamhet i Färila. Finns det något att söka där måntro?
 
Iggesunds Bruks historia, inkl Trävarubolagets, finns i två stora volymer som går att fjärrlåna.
 
Mvh,Yngve A.

2005-05-11, 15:48
Svar #7

Birgitta Almqvist (Baq)

Yngve! Tack för tipset om Hudiksvalls trävaru AB
Ska söka skriften, även om jag tror att Lindbloms ine var så väldigt intressanta för den som skrivit om bolaget att de kan ha skapat någon kringhistoria som inkluderar inspektören Lindbloms familj där min farmor tjänte piga. Men det är nog så att vi måste vända varenda sten för att komma närmare målet för vårt sökande.
 
Hälsningar Birgitta A.

2005-05-11, 15:51
Svar #8

Birgitta Almqvist (Baq)

Hej Yngve A och tack för tipset. Ska försöka hitta skriften.
Vänliga hälsningar
Birgitta A.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna