ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stenhuggare 1780-talet till 1887  (läst 829 gånger)

2002-06-20, 08:22
läst 829 gånger

Utloggad Jan-Erik Eliasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2022-10-26, 15:29
    • Visa profil
    • stenhuggare.tk  Eliasson.tk
STENHUGGARE!
Då jag tillsammans med en kamrat/kollega som amatörforskare intresserat oss för Stenhuggeriverksamheten i Skandinavien,så har vi stött på en utförlig historia om stenarbetare från Hälsingland som medförde en ny tekning vid bearbetningen av graniten.Detta resulterade bla i att man år 1886 i mars,april och maj genomförde en tidsstudie för att frångå Dagsverken och istället arbeta efter ett sorts ackord.Arbetetsobjektet var byggandet av de fem Dockor på örlogsvarvet i Karlskrona.
det kan vara mycket möjligt att det var hälingar som var med ibland de 32 som deltog i tidsstudien.
Är det någon som har personuppgifter som klarlägger utflyttning från Hälsingland till Karlskrona(även andra landskap),så vore det ett mycket tacksamt bidrag till denna historia!
MvH
    Jan-Erik Eliasson

2007-02-11, 14:05
Svar #1

Lars-Erik Helin

Hej!
 
Jag försöker spara min släkt. Eftersom jag bor utomlands se?n 1979, varav de senaste aren i Österrike, är det en aning komplicerat. Vad jag vet, är att en av mina förfäder, (valloner), var Mästerswen i Grönsinka under slutet av 1700-/början av 1800-talet. (Han fick ar 1802 en snusdosa i silver av den davarande egaren, som tack för utfört arbete.) Kan ni ge mig tips om, hur jag kan komma vidare? (D.v.s. var det finns kyrkböcker fran den tiden etc.)

2007-02-11, 16:30
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Du kan abonnera på Genline - kyrkböcker på nätet så kan du sitta i Österrike och forska. (Grönsinka är Österfärnebo socken i Gästrikland) Det finns också CD skivor med smeder på Föreningen för smedssläktforskning, den innehåller andrahandsdata som man ska kolla upp i kyrkböckerna. Likaså finns en förening för Vallonforskning  (Sällskaper Vallonättlingar) som gett ut en CD med vallonsläkter. Adresser till dessa hittar du på förstasidan av Rötter, till vänster, klicka på medlemsföreningar.

2007-02-11, 16:35
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
PS Du kan läsa För nybörjare som också ligger som rubrik på första sidan här på Rötter. Sedan finns det bra handböcker att läsa för att komma igång. Företaget Genline (www.genline.se) ska också börja med en nätbaserad kurs som heter Släktvis.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna