ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Värmlänningar  (läst 999 gånger)

2009-11-02, 16:57
läst 999 gånger

Utloggad Susanne Rådlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 17:20
    • Visa profil
som jag förstått det kom många till hälsingland från värmland förr tillbaka. vad var anledningen till att dom flyttade dit?till ljusdalstrakten ex- jobb antar jag.
var det många som flyttade med hela sin familj eller var det mest yngre män  som bildade familj i hälsingland sen ?
mvh susanne

2009-11-02, 17:23
Svar #1

Utloggad Lars Wahlmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2022-10-24, 12:58
    • Visa profil
Susanne!
många har gått till Hälsingland när vi gick från jordbruk till industri, Det var både familjer och enskilda som blev nya hälsingar, de sökte sig till sågverken, Massabruken samt järnbruken i Hälsingland. Min farfarsfar drog med flera av sina kusiner och familjer till just Hälsingland. Jag och vår familj har gjort resan åt andra hållet från Iggesund till Kristinehamn.
VH/Lars Wahlmark

2009-11-02, 18:04
Svar #2

Utloggad Christer Hoflin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2010-07-24, 07:45
    • Visa profil
Jag har en kvinna från Värmland som gifte sig med en man från Voxna. Även kvinnor från Malung i Dalarna. Och det är som Lars säger, de blandar sig väl med folk från bruksorterna. Att de sen kommer från olika delar av landet är en intressant företeelse.

2009-11-02, 19:08
Svar #3

Utloggad Kenneth Bergman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2995
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 23:43
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej
 
Min farfarfar med familj kom från Sunne till Söderhamn.De blev tillbakaskickade till Sunne eftersom den yngsta sonen ej var döpt. Efter någon vecka tillbaka i Sunne åkte(eller gick?) med fem barn tillbaka till Söderhamn där han började arbeta som klampare på brädgården.
Jag tror inte de ville ha dem i Söderhamn eftersom de varit backstugesittare i Sunne.
 
Kenneth Bergman
http:www.kenalexis.se
Med vänliga hälsningar.

2009-11-15, 13:14
Svar #4

Utloggad Susanne Rådlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 206
  • Senast inloggad: 2018-08-03, 17:20
    • Visa profil
tack för svaren.ja kenneth en del fick verkligen slita för överlevnad och att acceperas.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna