ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-08-20  (läst 3918 gånger)

2001-10-28, 08:18
läst 3918 gånger

Jan Kjellander

Finns det någon sammanställning av dom som var med vid den ödesdigra marschen över fjället, i varje fall dom som överlevde? Jag har en ana som var major vid Jämtlands infanteriregemente vid tiden för marschen.

2001-10-28, 15:03
Svar #1

Ingeborg Jönsson

Hej!
 
Det finns en hel del litteratur om Armfelts karoliner. Själv har jag en bok som heter Död på fjället, ett nummer av Fältjägaren, nr 39 1968, omtryckt 1988. Den upptar olika kompanier och namn på soldaterna vid kompaniet. Jag har dock inte lyckats hitta min karolin där. Du kan också gå in på den nationalbibliografiska databasen, där man får fram en hel del litteratur om karolinerna. Adress: www.libris.kb.se/avancerad.sokning. Sök där i fältet Valfria ord längst upp på ordet karoliner eller Armfelt. Sedan kan Ditt närmaste bibliotek låna in åt Dig från annat bibliotek, om de nu inte råkar ha boken själv.
 
Ingeborg Jönsson

2001-10-28, 19:08
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Död på fjället  upptar dom som dog under eller närmast efter marchen. Så hittar du inte din gubbe där får du förutsätta att han fortsatte att leva nånstans.
mvh
rune

2001-10-29, 14:11
Svar #3

Bengt Nilsson

Har du tittat i boken Karl XII:s officerare? Där bör det gå att finna grundläggande uppgifter om hans karriär.

2001-10-29, 17:27
Svar #4

SE Svensson

För hallens kompani finns en redovisning över samtliga deltagare i fälttåget till Norge. Redogörelsen som har getts ut av hallens hembygdsförening innefattar bl a uppgifter om samtliga döda och överlevande.

2001-10-31, 22:48
Svar #5

Jan Kjellander

Tack för alla tips! Jag har fått napp på en bok via Libris som handlar om karolinerna nämligen Armfeldts Karoliner 1718-1719 av Gustaf Petri utgiven på PA Norsredts och söners förlag 1919. Där hade jag turen att dels få reda på att min ana (Jacob Johan Rickman), som då var ryttmästare, ledde Jämtlands kavallerikompani över fjället till Norge. Han hade dock den stora turen att bli tillfångatagen i samband med en rekognoceringstur den 25 oktober och slapp alltså återmarschen! Han frigavs uppenbarligen (eller kanske rymde?) för han steg så småningom i graderna och blev kapten och senare major vid Jämtlands dragonregemente, detta enl. Karl XII:s officerare. Han dog 1753, tre år efter avskedet som överstelöjtnant. Artikeln Död på fjället har jag beställt.
Så tack än en gång!

2001-11-01, 10:37
Svar #6

Bengt Nilsson

Om du vill utforska hans karriär ännu mera noga så uppger Lewenhaupt ett flertal källor som nog kan vara värda att följa upp. Sedan finns det en del skrivet om de strider och fälttåg Rickmann deltog i, kanske också regementshistoriker för ett och annat av de regementen han tjänstgjorde vid. Han tillhörde uppenbarligen inte den kungliga huvudarm?n utan tjänstgjorde i Baltikum, först under Schlippenbach och därefter i Lewenhaupts kår. Bland striderna uppges också Retusaari, så han deltog tydligen i någon av de landstigningsförsök som flottan gjorde där 1705.  
 
Jag bistår gärna med litteraturtips, då detta är en period som jag sysslat en del med.

2001-11-01, 10:44
Svar #7

Bengt Nilsson

Låt mig göra ett litet tillägg till ovanstående. Det finns en kommenterad bibliografi över källor och litteratur rörande Armfeldts fälttåg:
 
Hedin, Svante
Armfeldts fälttåg mot Trondheim 1718-1719 : en kommenterad bibliografi
Visby, 1986
 
Den kan nog vara väl värd att konsultera.

2001-11-02, 17:12
Svar #8

Carina Olsson

Hejsan Jan!
 
I Jämten 1966 sid 24 omtalas kapten H.W. Rickman i Kungsnäs.Han hade köpte karaktärshuset i löjtnantsbostället i Skede. Sid 25 Boställsinnehavare var 1783-1788 löjtnant Carl Johan Rickman. 1810-1815 löjtnant Carl Göran Rickman.
 
I Jämten 1954 sid 53 får man veta att chefen för kavallerikompaniet, ryttmästare Johan Jakob Rickman blev tillfångatagen av norrmännen. sid 54, Daniel von Nandelstedt gifte sig med Sofia Elisabeth Ogilwie, dotter till majoren och lagmannen Patrik Ogilwie och dennes hustru Anna sofia von Rohr i Finland. Fruns syster Kristina gifte sig 1710 med överstelöjtnanten vid Jämtlands regemente Jörgen Reinhold Rickman på Galhammar.
 
I Jämten 1963 sid 56 omtalas åter von Nandelstedt. Gift (Ogilvy) Fruns syster i Jämtland gift med överstelöjtnanten vid Jämtlands dragonregemente Jacob Johan Rickman.  
Sid 64 Johan Carl Rickman f 1753. Volontär vid regementet 1767, fänrik 1771, löjtnant 1776 och stabskapten 1786. Avsked 1806 och död 1819. Gift med Anna Margareta Huss dotter till kyrkoherde Huss i Hammerdal.  
 
Hälsningar Carina

2001-11-04, 16:18
Svar #9

Jan Kjellander

Tack Carina, jag skall skaffa fram 'Jämten' på biblioteket.
Betr. Christina Ogilwies make måste det vara något fel. Enligt såväl Elgenstierna som Anrep var hon gift med Jakob Johan Rickman, densamme som var med Armfeldt-arm?n i Norge och som blev tillfångatagen där. Han var då ryttmästare och chef för Jämtlands kavallerikompani men avancerade efter hemkomsten och fick slutligen överstelöjtnants avsked - allt enligt 'Karl XII:s officerare'. Kan han ha bott på Galhammar? Någon Jörgen Reinhold Rickman har jag inte stött på. Vad tror du om detta??
Hälsningar Jan

2001-11-04, 18:34
Svar #10

Carina Olsson

Hej!
 
Jag tror att det har blivit en miossuppfattning av namn. Om jag inte minns alldeles fel så fanns det någon Reinhold bland von Nandelstedt.  
Det ska finnas en bok av Ramsay Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden där Ogilwie finns med.
Carina

2001-11-04, 18:42
Svar #11

Carina Olsson

Hej igen!
 
Jag var lite för snabb...Georg Patrik Rickman föddes på Galhammar, Berg (Z)år 1718. Alltså borde väl hans föräldrar bo där då! Detta kanske går att kolla upp i kyrkböckerna, om det finns några kvar från början av 1700-talet. domböcker kanske, med bouppteckningar osv.

2003-01-17, 07:52
Svar #12

Alexandra Pålsson

Carl Johan von Rohr f. 1657; Fänrik vid Savolaks och Nyslotts läns infanterireg; avskedad 1700 i september för att söka sig in vid ett värvat kavallerireg; uppgives blivit regementskvartermästare och slutligen kapten. Dog 1704, 2 timmar efter vigseln med sin kusins dotter Christina Ogilwie (dotter till Patrik Ogilwie och Anna von Rohr).

2003-07-11, 00:39
Svar #13

Utloggad Tomas Nordqvist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2010-01-08, 21:08
    • Visa profil
Död på fjället är det som gäller..Där finns alla jämtar som strök med.

2003-07-11, 12:22
Svar #14

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Tomas. Undrar bara om du vet vart man beställer Död på fjället? Är det en bok? Häfte? Tack på förhand.
AnnBritt Sjödin

2003-07-11, 15:11
Svar #15

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du går in på www.libris.kb.se och i översta vänstra hörnet hittar knappen enkel sökning, trycker på den och sedan i fältet valfria sökord skriver karoliner, så hittar du flera skrifter om Armfelts karoliner, och en massa annat intressant.  
 
Sedan kan ditt bibliotek låna hem önskade böcker åt dig, om de inte har dem själva.

2005-03-25, 11:14
Svar #16

Karin Bergström

Hej!
I diskussionen här ovan nämns att Jacob Johan Rickman skulle ha gift sig 1710 med Christina Ogilvie.Jag undrar varifrån den uppgiften kommer?Var kan jag hitta källan till detta?
 
mvh Karin

2005-03-25, 18:16
Svar #17

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Elgenstiernas ättartavlor anger under ätten Ogilwie:
Christina, född 1685-08-28, död 1773-03-14. Gift 1:o 1704-03-31 med sin moders kusin, kaptenen Carl Johan von Rohr, nr 807, född 1657-11-05, död 1704-03-31, två timmar efter vigseln, skjuten under Narvas belägring. Gift 2:o 1710 med överstelöjtnanten vid Jämtlands regemente, RSO, Jakob Johan Richman, född 1688 i Livland, död 1753-03-08.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-03-25, 19:55
Svar #18

Karin Bergström

Under åren 1707-1709 uppbär en Christina(Kristina, Stina) Ogelvie små understöd i Åbo såsom flykting.Under tiden tituleras hon leutnantska. (Källa Finska flyktingar i Sverige under stora ofreden av Johanna Aminoff-Winberg)
 
Carl Johan von Rohr, hennes första make, var vid frånfället kapten.Christina borde väl därför ha titulerats enka eller kaptensenka. Men nu står hon alltså som löjtnantska, vilket borde innebära att hon var gift.(Hennes blivande make Jacob Johan Rickman var 1708 löjtnant vid Åbo läns infanteriregemente.)
Christinas bägge systrar Sofia Elisabet och Helena uppbär också understöd, men de tituleras jungfru eftersom de fortfarande var ogifta.
 
I dödsboken i Berg, Jämtland, där Christina avled, sägs bl.a att Christina kom till Sverige år 1710.  
Jag kan inte finna att de har gift sig i Ovansjö, Hälsingland där maken då tillträdde sin tjänst som kapten vid Hälsinge regemente.De bodde på kaptensbostället i byn Se.
 
Enl Elgenstiernas ättartavlor var Jacob Johan Rickman född 1688 i Livland. När han dör i Berg sn, Jämtland, den 8/3 1753 uppges att han var 71 år.Det borde innebära att han var född ca 1682.
 
Det är flera sådana här detaljer som jag funderar över. Finns det någon expert på denna familj?(Jag har hela Rickmans militära meritlista år för år, det är dessa små felande detaljer som jag undrar över.)
 
Kanske inlägget borde vara under Rickman istället. I så fall kanske anbytarvärden kan flytta den?
 
mvh Karin

2006-09-26, 13:35
Svar #19

Patrick Karlsson

Hej,
 
Är det någon som vet något om denna nyutgivna bok,
 
Ullgren, Peter.  
Uppsnappade brev. Karl XII:s soldater i Norge 1716.
Förlag: Wahlström & Widstrand.

 
Som recenseras på  SVDs webbplats.
 
Mvh, Patrick Karlsson

2007-08-19, 16:48
Svar #20

Anders Larsson

Hej!
 
Avhandlar Död på fjället även de som ingick i Hälsinge regemente?.
 
/Anders

2007-08-19, 21:18
Svar #21

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej, jag skulle gärna vilja ha mer uppgifter om följande karoliner under kriget och marschen över fjället.
 
Soldathustrun Carin Israelsdotter, f ca 1682 i Ede i Hammerdal (Z), miste sin man Erik Hemmingson Kellberg f 1889 i Sikås. Han var en av Karolinerna som dog på fjället enl kyrkboken.
 
Trumslagaren Sammel Mört, f 1693 i Brahestad i Österbotten, deltog i Höppners kompani av Österbottens regemente. Han var också en av  Karolinerna.  Han deltog i Armfeldts krigsföretag i Tröndelag i Norge 1718-19. Han var med vid den förödande marschen över gränsfjällen nyåret 1719. Han 'avkylde sina fötter 1718 på fjällen' enl. kyrkboken.  
 
Han lyckades dock ta sej ner i Jämtland, där nyblivna änkan Carin Israelsdotter tog hand om honom.  
De gifte sej 1721 (el -22) och fick flera barn.
 
Carin dog 1762-07-18 och prästen skrev i kyrkboken
att hon sjuknade i håll och styng som efter 14 dagar ändade hennes usla lif, sedan hon lefvat ungefär 80 år.  
 
Arne Forsman

2007-08-19, 22:55
Svar #22

Patrik Larsson

Arne!
Flera barn, jag vet bara om två barn. Vilka fler finns det?
Jag har skrivit in att Carin begravdes 1762-07-18. Någon källhänvisning till detta har jag inte. Men vill gärna ha din källa om du har den att hon dött detta år så jag kan verifiera eller ändra mina uppgifter och skriva in källan.
 
mvh
Patrik

2007-08-20, 13:08
Svar #23

Utloggad Arne Forsman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2010-04-20, 22:06
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Karin Israelsdotter begravdes i Fjällsjö (Åml) den 18/7 1762 enl. kyrkboken.
 
Jag har antecknat 2 barn till henne:
 
Carl Samuelsson Lundblad f 1723 i Sikås i Hammerdal (Z)
Israel Samuelsson Rosenblad f 1726 i Ede i Hammerdal (Z)
 
Bröderna Carl och Israel Samuelsson var arbetsamma även på helgerna vilket varken länsman Johan Edin eller prästen gillade.
Länsman J.E., renlevnadsmannen och (enl. prästen Nens?n) jesuiten  stämde dom till tinget 1767 för sabbatsbrott, dvs dom hade arbetat på söndagar. Båda skulle ha kört kvarnlass första söndagen i fastan. Carl dessutom låtit tvätta dess byggning och Israel skulle ha skafvit rön.Bevisningen var för dålig varför länsman ville återkomma nästa år.
Dom klarade sig troligtvis, för nästa år fanns dom inte i protokollet från tinget.

2007-08-20, 15:06
Svar #24

Patrik Larsson

Hej Arne!
Då är vi överens om att hon begravdes och inte dog 1762-07-18. Det var ju lite spännande att hon begravdes i Fjällsjö och inte i Åsele som omfattade Dorotea och Ormsjö på den tiden, då hon bodde hos sonen Carl Samuelsson. Jag antar då att begravningen är noterad i både Fjällsjö och Åsele dödsbok. Eller är det bara i fjällsjö dödsbok det finns noterat? Ingen hänvisning i Åseleböckerna.
 
mvh
Patrik

2007-08-20, 15:56
Svar #25

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej. Ang maken till Karin Israelsdotter, född ca 1682-1683 i Ede. Ovanstående inlägg av Arne anger att maken var Erik Hemmingson Kellberg f 1889 i Sikås. Korrigering?
Mvh,
AnnBritt (som har en annan make född ca 1693 i Brahestad)

2007-08-20, 18:09
Svar #26

Patrik Larsson

Hej AnnBritt!
Det stämmer att 1717-11-17 gifte sig Erik Hemingsson Kellberg och Carin Israelsdotter i Fyrås. De var bosatta på Sikås nr 5 men det blev ju ett ganska kort äktenskap då han dog på fjället. Gården ärvdes av Per Hemminsson Kellberg. Från 1735 var Mört och Carin bosata hos Carins syster på Sikås 10.
 
M v h
Patrik

2007-08-20, 18:28
Svar #27

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Hej Patrik....tänkte mig bara ett annat födelseår på förste maken Erik. Skall det vara 1689 eller ngt annat :-) År 1889 känns lite knepigt...
Visste inte om att Carin var gift 2 ggr så detta var trevligt.
Mvh
AnnBritt

2007-08-20, 18:43
Svar #28

Patrik Larsson

Ok..jag missförsdtpd frågan. Jag har inte brytt mig så mycket om Kellberg då jag är av Mörtsläkten. Men det skall finnas om Kellberg i Sikåsboken av Marie Stensby Jönsson. Eller köpa Espells cd om Hammerdal.
 
mvh
Patrik

2007-08-20, 18:53
Svar #29

Utloggad Ann-Britt Sjödin Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 923
  • Senast inloggad: 2016-10-31, 16:15
    • Visa profil
Patrik. Jag tänkte bara skriva in Carins förste make eftersom jag inte hade honom men även jag kommer ifrån Mörtsläkten samt båda Carins söner, Carl och Israel. Jag funderar på att införskaffa boken Död på fjället. Vet du om Kellberg samt Mört finns nämnd där?
Det jag saknar är lite födelsedata på sonen Carls barn. Jag har 2 giften på honom men vissa källor säger 3 barnkullar. Vet du ngt?
(trevligt att forska igen när semestern är slut)
AnnBritt :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna