ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Giers, Ambjörn  (läst 1094 gånger)

2014-02-04, 21:46
läst 1094 gånger

Utloggad Marcus Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-28, 18:02
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker information om min anfader Ambjörn Giers. Han var major vid artilleriregimentet i Göteborg innan han befordrades till överstelöjtnant vid artilleriet i Finland 1739-10-25. Men jag kan inte finna honom vid artilleriet i Finland varken 1739 eller 1741. Inte heller kan jag hitta när han tog avsked, trots att det enligt boken Släkten Giers stod att han tog överstelöjtnants avsked 1741-08-13. Hur kan jag hitta honom i Generalmönsterrullorna för artilleriet i Finland under denna tidsperiod?
 
Sedan undrar jag också hur boken har kunnat få reda på så pass mycket information om Ambjörn? Han skulle ha deltagit i slaget vid Gadebusch 1712, samt bevittnat händelserna vid Strömstad 1717 och Fredrikshald 1718. Letar jag i GMR 1719 (Generalmönsterrullor - Artilleriregementet 1658 Bild 1540) står det endast att han var major, ingenting annat. Hur kan jag få reda på mer om hans bestyr utan att använda litteraturen som källa?
 
Förslag mottages tacksamt!
 
Med vänliga hälsningar
Marcus

2014-02-05, 10:25
Svar #1

Utloggad LarsOlof Lööf

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 897
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 22:48
    • Visa profil
hej
Jo rullor (och generalmönsterrullor) är ju en sak, men de lämnard ofta inte så många uppgifter förutom titel och tillträdesdag till tjänsten. För knektarna får vi sedan lite personliga uppgifter om tex längd och härkomst mm. För officerare finns ju meritförteckningarna, som de skrivit och undertecknat själva. Här finner du sådana uppgifter du letar efter. Men även i Adam Lewenhaupt: Karl XIIs officerare - jag har bara den senare upplagan från 1977 - finner du sådana uppgifter du söker.
hälsningar
LarsO

2014-02-05, 14:43
Svar #2

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
För de officerare som var verksamma under Karl XII:s tid är det vettigt att konsultera verket Karl XII:s officerare (nämnt ovan). Där anges ofta vilka källor som använts för de biografiska uppgifterna. Upplagan från 1977 är innehållsmässigt identisk med den ursprungliga.

2014-02-06, 20:05
Svar #3

Utloggad Marcus Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2020-11-28, 18:02
    • Visa profil
Tack så jättemycket för svaren!
 
Jag hittade Ambjörn Giers i Lewenhaupts skrifter, och boken Släkten Giers verkar mer eller mindre ha kopierat informationen därifrån. Trots att det även i Lewenhaupts skrifter kan förekomma felaktigheter torde väl dessa hålla ett högre källkritiskt värde än litteratur från 1900-talet?  
 
Återigen, ett stort tack!
 
Med vänliga hälsningar
Marcus

2014-02-06, 22:07
Svar #4

Utloggad Bengt Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 324
  • Senast inloggad: 2015-04-20, 21:31
    • Visa profil
Även Karl XII:s officerare är från 1900-talet (utkom 1920-21). Det som står däri är hämtat från källor av mycket varierande slag så uppgifterna bör alltid kontrolleras.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna