ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adelsryttare  (läst 3481 gånger)

2000-01-22, 17:15
läst 3481 gånger

Utloggad Åsa Tegelberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 257
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 09:25
    • Visa profil
    • www.asategelberg.eu
Hej !
Kan någon ge mig en närmare förklaring vad en adelsryttare var? Jag vet/tror att de hörde de närliggande slotten/herrgårdarna till. Men vad hade de mera för uppgifter än att skydda slottsherrarna? Finns de några register eller dyl. över dessa män.  
Tack på för hand.

2000-01-23, 08:42
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Åsa!
Sannolikt har du stött på en ryttare i Adelsfanan, som var en av adeln uppsatt ryttarekår.  
Främst på kontinenten var ursprungligen hela idén med Adel, att de ställde upp som pansrade riddare när konungen kallade. Som ersättning för denna beredskap befriades de från skatt och andra skyldigheter.  
Med tiden kom möjligheten att sätta en man i sitt ställe, dvs man lejde någon att ta den egna platsen i regementet vilket med tiden blev den gängse rekryteringen.
Den svenska Adelsfanan lär härstamma från Erik av Pommerns tid då det 1426 uppsattes 300 beväpnade och beridna skyttar till konungens tjänst.
Adelsfanan avvecklades stegvis genom att befälslönerna indrogs 1809 och så småningom upphörde den helt.
Grill's Statistiska... tar upp Adelsfanan i början av band nr 1 (tror jag det var...).
Adelsryttarens uppgift var således inte att skydda slottsherren, han var i stället en ryttare som skulle fullgöra sina skyldigheter i det svenska försvaret.
I indelningsverkets tider höll ett antal bönder, en rote, en fotsoldat, medan ryttare med häst och utrustning uppsattes av en enskild rik bonde, en s k rusthållare, eller som i Adelsfanan av en adelsman.
 
Mvh
Rolf L

2000-01-23, 09:33
Svar #2

Utloggad Hans Högman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 519
  • Senast inloggad: 2023-10-27, 09:40
  • Hans Högman
    • Visa profil
    • www.hhogman.se/
Hej,
Komplement till Rolfs inlägg:
När kavalleriet organiserades i regementen på 1620-talet behöll adelsfanan sitt namn. Adelsfanan fanns kvar till 1809 då den avvecklades.
 
Hasse Högman

2013-04-09, 21:43
Svar #3

Utloggad Moderator Yrken

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 559
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tretton inlägg har flyttats till Militaria » Regementen » Kavalleriregementen » Värvade kavalleriregementen » Adelsfanan i Sverige.

2013-04-14, 13:34
Svar #4

Marianne Högnefors

Hejsan Rolf!
 
Intressant förklaring av adelsryttare. Fråga:Jag har en som det står i pappren rusthållareson i mitt släktträd, då undrar jag om det då betyder att hans far var en som du skriver enskild rik bonde, en s k rusthållare?
Vet inte om min fråga hamnade rätt här?
 
Marianne

2014-01-22, 21:05
Svar #5

Peter Åberg

Hej!
Jag har en anfader som bodde i Tjörnarp, Hedensjö. I mantalslängden från 1798 hittar jag honom omnämnd som Adelsryttare, tillsammans med honom finns två andra män benämnda som Ryttare, dessa två hittar jag också i Generalmönsterrullorna för Skånska husarregementet men inte min anfader Siver Åkesson Holmstedt. Jag undrar vad skillnaden är mellan att vara Adelsryttare och Ryttare?
 
Finns det någon som har en aning?
 
Mvh
Peter

2014-01-23, 01:12
Svar #6

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ett par citat som kanske bringar lite klarhet:
 
Adelsryttare  
Ryttare i Adelsfanan.
 
När Erik XIV omorganiserade den svenska hären 1566 förordnade han att av ryttarskvadronens femton led skulle de tre första föra lansar och i hans föreskrifter om adelns rustning stadgades att adelsryttarna måste vara beväpnade med lansar. På teckningar av Erik XIV gjorda under hans fångenskap avbildas ryttarna enbart med tunga lansar med avtunnat handläge.
 
Men bäst är kanske att titta här: http://aforum.genealogi.se/discus/messages/370865/9290.html?1365939256

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna