ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjöofficer  (läst 1893 gånger)

2009-05-23, 16:51
läst 1893 gånger

Utloggad Lars-Åke Stenemo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 725
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 14:39
    • Visa profil
    • www.stenemo.net
Sjöofficer
 
Under denna rubrik har jag tänkt att generella frågor kring sjöofficerare skall behandlas.  
 
I boken Biografiska anteckningar om örlogsflottans officerare 1700 - 1799, av H Börjeson, Stockholm 1942, finns på sidan 229 en bilaga som tar upp de olika militära tjänstegraderna inom flottan tiden 1700 - 1709. Denna bifogas.
 
Jag har också en fråga. För officerare och befäl i armén fanns under 1700-talet och senare särskilda boställen, vilka de brukade och där familjerna levde. Fanns det något motsvarande system inom flottan? Finns något register över sådana boställen?  
 
Lars-Åke Stenemo
(49.1 k)

2017-06-26, 10:52
Svar #1

Utloggad Siv Bergman

  • Siv Bergman
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 15:59
    • Visa profil
Hej. Jag har letat men inte hittat något om koopverdistyrman någonstans. Jag har en sådan som jag letar födelseplats för. Han gick också på Carlberg innan han gifte sig. Var hittar jag Carlberg. Har sökt på regemente men det fanns inte där.

...Siv Bergman

2017-06-26, 11:16
Svar #2

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1522
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 15:41
    • Visa profil
Hej Siv!

"Koopverdistyrman" eller "Kofferdistyrman" var ingen militär grad, utan en styrman tjänstgörande i handelsflottan. Från början kommer titeln från holländska och syftar på någon som arbetar på ett "koopvaardij" = "köpfartyg" = handelsfartyg

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kofferdi

Med vänlig hälsning

Paul Bergström

2017-06-26, 11:57
Svar #3

Utloggad Siv Bergman

  • Siv Bergman
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2021-07-07, 15:59
    • Visa profil
Hej Paul!

Jag hänvisar dig till "yrken" och "kofferdisjöman" och ett inlägg från Anders Möller.

Hälsningar ...Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna