ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Frosten  (läst 1483 gånger)

2000-06-06, 02:14
läst 1483 gånger

Carina Coleman

Hej
 
på min mors sida har jag släktnamnet Frostensson, det förekommer antingen som förnamnet Frosten eller som sagt efternamn.alla anor är hemmahörande i skåne i Näsum från 1712, är det någon som har anor med Frostensson från någon annan del av landet, eller kan det vara en enda släkt? genom forskning jag gjort kan man tydligt se att namnet följer starkt genom generationerna, man verkar smått stolt över det.
någon som vet något om namnets ursprung?
 
Vänliga Hälsningar  
Carina
 
Detta och följande två inlägg var ursprungligen postade under Släkter - Frostensson / mvh Moderator Släkter

2000-06-06, 15:05
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Namnet Frosten är enligt Släktforskarförbundets namnlista en variant av det fornsvenska Frösten och vanligast i norra Skåne och norra Östergötland. Att det bildar patronymikon är ju inte samma sak som att det blir ett efternamn (släktnamn). Troligen finns flera släkter som upptagit patronymikonet Frostensson som släktnamn. Jag tror vi diskuterat detta på annan plats tidigare och då nämnt författarinnan Katarina Frostensson som namnbärare.
Vänligen,
Olle Elm

2000-10-11, 22:10
Svar #2

Elaine Löfgren

En min ana är Anna Britta Frostensdotter Öberg född 1747 i Tjällmo,T. Hon levde sitt vuxna liv i Svennevad,T.  
I Godegård,E, finner jag en Brita Frostensdr också född i Tjällmo. (En syster till Anna Brita?)
Jag har ännu inte hunnit söka i Tjällmo FöB, så jag har inte mer information. Här finns också en Peter Frostensson.
Var har man på annan plats diskuterat namnet?
Det är inte rimligt att det är samma släkt när F. är ett patronymikon.

2002-02-22, 22:36
Svar #3

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
I Släktforskarförbundets namnlista anges att Frosten var vanligast i Norra Skåne och Östergötland.Jag vill ge ett belägg för att det också fanns i Södra Småland: 1634 vigdes Frosten i Höö och Kirstin Arfvidsdotter i Stockanäs. Vigsellängd för Agunnaryd(G)

2002-02-24, 00:39
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Ingegärd!
 
I PLF's databas för förnamn 1620-1930 fanns det en Frosten född 1810 i Högsrum på Öland.
 
1973 fanns det 30 Frosten i Sverige och 1998 fanns det 26 Frosten, varav 15 i södra Sverige, de flesta var födda i början 1900-talet.  
Förra året fanns det 18 män i Sverige med förnamnet Frosten, varav tre hade det som förstanamn/tilltalsnamn.    
 
 
MVH
Sam Blixt, Oskarshamn

2002-02-24, 23:20
Svar #5

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Tack ska du ha, Sam! Roligt att det gamla släktnamnet Frosten alltjämt lever.
Mvh  
Ingegärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna