ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommana  (läst 961 gånger)

2005-11-16, 09:36
läst 961 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har aldrig sett detta flicknamn tidigare. Har någon annan?
 
Jag tror läsningen är korrekt. Jämför bokstäverna K och R i Kattarp och Rusthållaren, vilket gör att jag inte tror flickan heter Rommana.
 

v skrävlinge db 1800 GID 1419.51.78000

2005-11-16, 13:40
Svar #1

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-29, 18:32
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej Anders !
 
Det var ett annorlunda namn. Men jag blir lite konfunderad när jag tittar på vår avfotografering av notisen. Där syns inget streck övanför m (alltså inget dubbel-m).

I det namnregister man har gjort på Malmö stadsarkiv över födda, vigda och döda i Västra Skrävlinge 1688-1894 har man tolkat namnet som Romana och jag håller nog med om att det låter bättre än Komana.
Niklas Hertzman

2005-11-16, 14:14
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Niklas! Där ser man vad mikrofilmningen kan luras. Ett m ska det tydligen vara.
 
Sedan att det låter bättre med Romana än Komana håller jag ju med om, men frågan är vad det står.  När man jämför med övrig text tycker jag det ser mer ut som ett stort K. Jämför t ex R i begrofs Rusthållaren Lars Larsson.
 
Men även i fallet Romana är det ett ovanligt namn. Jag har ingen med det namnet i min ganska stora databas.

2005-11-16, 16:15
Svar #3

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag har skamligt lite erfarenhet av att tolka stilar, men vill gärna komma med en åsikt ändå.  
 
Den omtvistade bokstaven är formad utan att pennnan lyfts från papperet - tunn nerstapel, pennan vänder uppåt och formar en båge som sen svänger av neråt igen, och fortsätter med benet nertill. Allt kontinuerligt utan att pennan lyfts.
 
Om man följer pennföringen i K:et i Kattarp börjar den med nerstapeln, pennan går sen uppåt för den övre slängen och på nervägen avslutar den rakt åt vänster, lyfts helt och bokstaven avslutas med ett separat penndrag för det lilla benet.  
 
Att slängarnas storlek och exakta placering blir lite olika från gång till gång, som i Romana kontra Rusthållaren tror jag i viss mån kan bero på föregående ord. När man skrivit namn och ska fortsätta med ett R (eller K!) så ligger det ganska nära till att skriva stapeln så bakvänt som i Ramona, medan s:et i begrofs har gett pennan en annan rörelseriktning och skruvat den så att en inledande släng på stapeln i Rusthållaren kommer nästan av sig själv. Mellan Kattarp och Komana skiljer sig däremot handrörelserna långt in i bokstaven (olika riktning, och lyft penna eller ej), det känns mindre troligt. Jag håller alltså på R som i Romana.

2005-11-16, 16:29
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Kan man hitta flickebarnet i något husförhör och se hur namnet stavas där?  
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-11-16, 18:33
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Jag försökte hitta fler exempel på R och K i samma kyrkbok, men hittar inget som direkt liknar just denna bokstav! Jag förstår hur du menar Anna-Carin, men två invändningar är att skrivaren kan ha lyft pennan även i detta fall, men det sista benet kan ha råkat starta där den stora bågen slutar (för detta talar att bågen avtar i kraftighet, som om pennan är på väg att lyftas, och att benet plötsligt är väldigt kraftigt); och att det stora R:et nästan alltid här har en inledande båge till vänster i den första rörelsen nedåt. I K:et och i detta namn är det en rätt kort nerstapel rakt ned, med skillnaden att den oftast börjar lite till vänster i K:et, men i detta namn börjar till höger om huvudstapeln. Bland andra K hittar jag för övrigt flera där bågen går ihop med den sista grenen. Oj, det blev rörigt, känns det som.  Slutsats: jag vet inte!
 
Ann-Mari, ingen hfl i denna socken i alla fall. Störst (enda?) chans att hitta barnet i ett annat belägg är nog när hon föds. Men var? Det är ett bortlämnat barn, vars moder sägs vistas på andra sidan Skåne.
 
Om det gick att identifiera modern Catharina Schneider kanske man kunde hitta födelsenotisen.

2005-11-17, 08:58
Svar #6

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Jag tycker att det står Komana mycket tydligt. Men notera att prästen skrivit namnet med latinska bokstäver som man ofta gjorde på den här tiden när det gällde låneord. Fast den här prästen verkar skriva nästan alla namn med latinska bokstäver. Däremot är ordet Rusthållaren skrivet med den tyska stilen och inte jämförbart i sammanhanget. Men är K i Kattarp och K i Komana nästan identiska bortsett från att prästen snirklat till uppstapeln på personnamnet med en släng, vilket han inte gjort när han skrivit Kattarp. Men i övrigt är bokstäverna tecknade på nästan exakt samma vis.
 
Men vad Komana är för ett namn har jag ingen aning om.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna