ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Person  (läst 922 gånger)

2000-05-31, 14:46
läst 922 gånger

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Person (med ett s) är ett förnamn som mig veterligen har använts i Näsums sn (L) och ngn enstaka gång i Jämshögs sn (K). Det har verkligen lurat många släktforskare. Söner till Person heter endast undantagsvis Personsson utan i allmänhet Persson. Vet ngn ngt om tillkomsten av detta förnamn?
Maj-Britt Sundin

2000-05-31, 20:21
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Intressant! Vilka andra förnamn finns det med ändelsen -son? Själv kommer jag bara på Tulson. Person var för mig obekant.
 
I båda dessa namn ingår ett annat förnamn, Tull(e)/Toll(e) och Per. Kan det ursprungligen varit ett patronymikon som kommit att användas som förnamn, hur märkligt det än låter?
 
Även i fallet Tulson får sönerna oftast heta Tulsson, inte Tulsonsson, medan döttrarna däremot får heta Tulsonsdotter eller Tulsisdotter.

2000-05-31, 23:51
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I släkten Aschan (senast i Sv Släktkalender 1989) finns en man som hette Carl Nilson Mattias Aschan, f 1844, och vars tilltalsnamn var Nilson. För att detta skulle markeras inför framtiden införde redaktionen då markering även av avlidnas tilltalsnamn. Detta på begäran av släkten som tröttnat på att höra denne man omnämnas som både Carl och Mattias, fast de äldre generationerna kände honom som Nilson.

2000-06-01, 10:23
Svar #3

Kjell Öhman

Anders Berg! Ett inte alldeles ovanligt förnamn på -son är namnet Samson, som jag har funnit i Blekinge Medelstad härad ett flertal gånger under 1740-talet

2002-06-20, 23:05
Svar #4

mia

Hej Kjell!!
Namnet Samson betyder inte Sams son och tillhör inte samma kategori som Nilson eller Person...
 
Samson är den latiniserade formen av hebreiska Simson/Shimson/Schim'schon/Schimschon/Shimshon som betyder en liten sol.
 
Hälsningar Mia

2002-06-21, 09:09
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Har i Allbo dombok (Kronobergs län) sett flera Pellason och analogt Pellasonsson i början av 1600-talet. Namnet försvinner sedan. Dock verkar namnet även ha använts åtminstone en gång som ett smeknamn för en Peder/Per.
Likaså har jag stött på det ovanliga förnamnet Benason. En Benason Åkesson ifrån Åbogen, Virestad sn i början av 1600-talet bosätter sig i Uråsa by, Kvenneberga sn och än idag heter en av gårdarna i byn Benasonsgård! Det  intressanta med Benason är att namnet är känt ss patronymikon ifrån medeltiden, men att man tolkat namnet ss son av en Bäne. Kanske är det istället en Bänason ?
mvh Niclas R.

2002-06-22, 01:47
Svar #6

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Niclas!
Jag gissar, att en av dina Pellasson är Per Nilsson i Brommeshult som ock kallar sig Pellason (Dombok för Allbo härad 25 juni 1613). Per Nilsson behövde kanske på något sätt särskilja sig från sin styvdotters man Per Sonesson, som bodde i samma gård och som han var i ständig fejd med. Dessutom fanns det samtidigt en Per Jönsson i Brommeshult.
10 juni 1618 framfördes för rätten Lusse Pellen i Brommishult. Den följande texten talar för att det är Pellason, som varit i farten igen. Vet du Niclas, eller någon annan, om benämningen Lusse har med Lucifer att göra, och om detta i så fall är ett öknamn, ett skällsord. Inte så konstigt med tanke på alla hans bravader.
Konstigt är det däremot att vid nästa ting, 16 nov 1618, nämns länsmannen Pellason i Brommishult som en av gamla trovärdiga män.
Vilka andra Pellason har du hittat? Jag är lite nyfiken.
Hälsningar
Ingegärd

2002-06-24, 09:39
Svar #7

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
'Lusse Pellen' betyder väl 'Lucias Per', antingen 'Lucias son Per' eller 'Lucias man Per'?!
 
Hälsningar
Mikael

2002-06-26, 01:37
Svar #8

Utloggad Ingegärd Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 668
  • Senast inloggad: 2019-02-15, 23:21
    • Visa profil
Hej Mikael!
Jag tror inte riktigt på din förklaring eller ska vi säga gissning. Den gamla sydsmåländska genitivformen (användes ända fram till min barndom) slutar på a, och det skulle i så fall ha stått Lussa Pelle.
Mvh  
Ingegärd

2004-03-18, 22:11
Svar #9

Utloggad Ylva Silverbern

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 514
  • Senast inloggad: 2021-12-27, 17:57
    • Visa profil
Person Hansson i Kylinge, Gammalstorps socken i Blekinge, omnämns i enskifteshandlingarna 1815 för Boa, Jämshögs socken som förmyndare för en av parterna i skiftesförrättningen.
 
MVH/Ylva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna