ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thyne  (läst 801 gånger)

1999-04-26, 20:42
läst 801 gånger

Jonas Ericsson

Jag har en person med namnet Thyne i mina anor. Är det någon som stött på detta namn i sin forskning och kan säga var i landet detta namn var vanligt förekommande. Personen i fråga var bonde i Knutby, Uppland i mitten på 1600-talet. Tyvärr vet jag inte om han härstammade från trakten eller om han var inflyttad.
 
 
 
Fem inlägg följde sedan som handlade om denne Thyne och hans ättlingar. Inläggen flyttades 30 september 2009 till Landskap: Uppland: Knutby.

1999-04-27, 12:58
Svar #1

Leif Boström

En person i Helsingebyn i Torneå socken nämnd under 1500-talet kallas bl a Tyne och Tynis. Några gånger kallas han Antonis. Jag skulle tro att Tyne är en kortform för Antonius.

1999-05-08, 00:45
Svar #2

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt Otterbjörk var Tön(n)is en kortform av det latinska namnet Antonius. En mellanform var Tönius, vilken förklarar hur namnformen Tönnis har uppstått. En gammal sidoform var Tönne.

1999-09-27, 15:42
Svar #3

Inger Sirkka

Tyne (stavningen är jag osäker på) är ett relativt vanligt namn i Tornedalen. Detta i modern tid. Dock är alla Tyne jag känner till kvinnor. Jag misstänker att namnet har sitt ursprung i Finland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna