ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Förser sej med råd  (läst 2514 gånger)

2002-08-08, 14:44
läst 2514 gånger

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Har stött på Förser sej med råd vid några tillfällen, vad menar prästen.
Önskar hjälp med förklaring.
 
MVH Janet

2002-08-08, 22:27
Svar #1

Monica Johansson

Jag vet inte var och när det var skrivet. Men hade jag varit prästen så hade jag menat att han/hon var klok att ta till sig råd. Vilka vet man inte, men jag skulle tro att det var prästen som tyckte att vad han sade i rådgivande syfte fallit i god jord. För säkerhets skull: Prästen upplevde det som att vad han sade hade någon betydelse för den han talade till. Då när det hände så var det prästens uppgift.

2002-08-09, 12:18
Svar #2

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hej Monica
 
Tack för svar. Så kan det nog va, tänkte inte på det.
Detta har jag läst i Husförhörslängder mellan 1850-80.
 
MVH Janet

2002-08-09, 13:59
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
För min del har jag en annan tolkning, nämligen att familjen har bärgliga villkor och klarar sig på egen hand och inte behöver belasta socknens fattigvård.

2002-08-09, 15:29
Svar #4

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Ni tror inte att det kan röra sig om födoråd? Hur gammal är personen det gäller?

2002-08-09, 22:48
Svar #5

Monica Johansson

Janet: Du skall tro på vad Elisabeth säger. Jag visste inte i vilken tid det var nedtecknat.
Elisabeth: Naturligtvis, det är så man skall tolka ordet råd! Själv har jag inte sett uttrycket. Men säkert efter 1860-talet så är tolkningen så.
Jag gick efter sunda förnuftet och eftersom jag alltid ser anteckningar i kyrkoböckerna också som själasörjarens, prästens egna just som präst. Där är jag nog för naiv. Det här var antecknat så sent som efter 1850 och då hade samhällets nya verklighet fått kontur och även så prästens profession i denna nya värld efter 1860. Överhuvud tycker jag det är så tråkigt att vi idag (tänker närmast på de unga) sitter och läser från dessa mikrofischar (många så dåliga) och aldrig får se den riktiga boken. Storleken på boken! Papperet. Bläcket. Skrivstilen. Omsorgen och mödan om att skriva.
Vänligaste hälsningar
Monica

2002-08-25, 17:20
Svar #6

Per Eriksson

Elisabeth,
jag har nyligen stött på den här noteringen i Hfl från Skatelöv (G) omkring 1840. Men där står också i samband med denna not. Utfattige.  
Det kullkastar ju din teori om deras förmåga till egen försörjning.
 
Monica,  
jag tror nog mer på din teori om att personerna nog hade förmågan att i prästens ögon lyssna och ta till sig hans goda råd.  
 
Eller finns det fler teorier om vad som avses?
 
Hälsningar
Per

2002-08-25, 19:18
Svar #7

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Per Eriksson,
Om man förstorar texten i ditt exempel från Skatelöv, så syns det tydligt att Förser sig med råd är överstruket av prästen. Och ersatt med Utfattige.
Vilket styrker Elisabeths tolkning.
Personerna i husförhörslängden har klarat sin försörjning när längden upprättades, men har senare blivit utfattiga.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-08-25, 21:48
Svar #8

Utloggad Janet Henriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 581
  • Senast inloggad: 2011-03-10, 21:34
    • Visa profil
Hejsan
 
I mitt fall rörde det sej om en familj, som var inflyttad i församlingen. De flyttade ganska snart tillbaks till sin hemförsamling.
 
Kan de då inte haft det knalt och besvärligt?
 
Hälsningar
Janet Henriksson

2002-08-25, 22:27
Svar #9

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hej Janet!
Det var ju så att prästen hade skyldighet att insända statistik till Statistiska Centralbyrån/Tabellverket över personerna i församlingen. Tidigare ser man uttrycken fattiga, utfattiga och liknande som prästerna skrivit. Under andra halvan av 1800-talet ser man Bärgliga, förser sig med råd m.fl uppgifter som uttrycks på samma sätt längden igenom. Vanligast förekommer de nog i SCB:s kopior av husförhörslängderna. Så jag tror att Elisabeths förklaring är den rätta.
MVH     Sven-Ove
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-08-26, 09:27
Svar #10

Utloggad Lissela Carlson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 170
  • Senast inloggad: 2024-01-25, 20:21
    • Visa profil
Hej!
Kom bara att tänka på att ordet råd som diskuteras här bör vara samma ord som lever kvar i uttrycket att ha råd (till ngt). Om man tänker på det känns betydelsen litet begripligare.  
Mvh Lissela

2002-08-26, 10:31
Svar #11

Per Eriksson

Tack Sven-Ove
och alla andra som bidragit. Ett och annat har onekligen klarnat. Framförallt upptäckten att det faktiskt är överstruket förklarar ju en hel del. Att de alltså från början nog hade det hyggligt men att de senare blir utfattiga. Det stöds dessutom av att de ju flyttar till en backstuga.
 
Tack än en gång
Per

2007-05-21, 22:16
Svar #12

Marléne Larsen

Min ana har stått som utfattig i många år men året efter att fadern dött och står hon som förser sig med råd, dock står hon som utfattig i nästa husförhör igen...

2007-05-22, 15:40
Svar #13

Marianne Solli

Jeg tror det menes at hun fikk det hun trengte til livets opphold, og sikkert ikke noe mer, så rik ble hun nok ikke.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna