ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alkoholism  (läst 1288 gånger)

1999-03-17, 09:44
läst 1288 gånger

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Dödsorsaken för Johan Fredrik Kristoffer Jubel (*21/10 1815 †2/9 1874 Lidköping) är för mig svårtydd. Det närmaste jag kommer är Hjernconjesthion(?) med convulcisma(?). Lättläst är däremot det som står sist: Kron Alkoholism ...
 
Har jag läst rätt? Vad verkar annars rimligt att det kan vara? Och vad betyder det?
 
mvh Birgitta

1999-03-17, 22:16
Svar #1

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Jag är inte medicinskt utbildad, så detta blir en gissning med ordkunskap som bakgrund. Det första ordets andra del tolkar jag som detsamma som engelskans congestion. Detta betyder blodstockning, blodöverfyllnad, kongestion. Convulcisma måste ha med konvulsion(er), kramp, kramp/anfall osv att göra. Kan det vara blodpropp i hjärnan med krampanfall? Ett allmänt tips när man stöter på läkarlatin: slå upp ordet i ett engelsk-svenskt lexikon eftersom engelsmännen brukar latinet mycket mer allmänt i dessa fall än vi svenskar gör.
 
Mvh/ Bibi

1999-03-18, 01:27
Svar #2

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Hej Birgitta!
 
Det är ju som alltid vanskligt att uttala sig om vad det egentligen stod i en text som man inte läst, men det skulle inte förvåna mig ifall det om ovannämnde Jubel egentligen står att han dog av hjärnkonfusion och konvulsioner. Anledningen till detta är det som du sedan nämner står noterat om honom - nämligen hans alkoholmissbruk.
 
Efter en längre tids alkoholmissbruk kan man få mer eller mindre allvarliga abstinenssymtom. Det som antagligen avses ovan är det allvarliga tillstånd som brukar kallas delirium tremens eller dille där den sjuke kräver akut vård för att inte riskera allvarliga men, eller som i ovannämnda fall döden. Typiskt för tillståndet är konfusion (förvirring) och skakningar (tremor). Förutom dessa klassiska symtom brukar personen i fråga vara allmänt orolig, svettas, ha hjärtklappning, växla stämningsläge och ibland se saker som inte finns (sk synhallucinationer), t ex små spindlar som kryper runt på väggarna. Dessutom kan man bl a se epileptiska kramper i samband med detta tillstånd (kanske det som avses ovan?)
Det finns även en del andra tillstånd med förvirringsinslag och kramper, men det jag beskrivit förefaller vara det som passar bäst in.
 
Det verkar mindre troligt att det rör sig om någon propp i hjärnan. Mer sannolikt skulle det varit med en hjärnblödning som följd av något fall eller liknande. Helt säker kan man ju dock inte vara, och jag har ju inte sett originaltexten. Andra tolkningar av texten är säkert möjliga.
 
Hoppas detta kan bidrar till förståelsen för Johan Fredrik Kristoffer Jubels åkomma, som fortfarande är alltför vanlig.
Henrik Mosén

1999-03-18, 18:06
Svar #3

Utloggad Birgitta Lönnerberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2021-01-26, 18:04
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/bme
Bibi och Henrik, tack för era svar!
Bibi, att slå upp i engelskt lexikon var ett bra tips, det ska jag komma ihåg för framtida bruk.
Jag tror en kombination av era förklaringar skulle kunna vara nära sanningen.
 
Tyvärr har jag ingen kopia av kyrkboken hemma, men jag vet att jag försökt se om det möjligen kunde stå contusion, dvs skada pga av kraftigt slag mot skallen, men förkastat detta.  
 
Å andra sidan stämmer en del av det som står i Bra Böckers läkarlexikon under hjärnkontusion väl in; ...betydande del av patienterna är spritpåverkade ..., Ibland uppträder svårbehandlade kramper ...
 
Ska man fortsätta spekulera kan det ju också vara så att den som skrev in dödsorsaken förväxlade congestion och contusion. Eller, kanske allra troligast, som Henrik skriver att det kan ha varit en hjärnblödning pga fall.
 
Och att alkoholen på något sätt bidragit till döden anser jag vara högst sannolikt, varför skulle det annars ha funnits med under dödsorsak? Han var ju heller inte lastgammal precis.
 
Kanske kan man helt krasst gissa att byskvallret skulle ha sagt om honom att han ramlade och slog ihjäl sig i fyllan och villan?
 
Tyvärr verkar det saknas dagstidning från Lidköping för denna tid, för ett fall med dödlig utgång skulle näppeligen undgått tidens bloddrypande tidningsrapportering.
 
mvh Birgitta

1999-03-18, 19:08
Svar #4

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
Det verkar väl inte otroligt att det egentligen står contusion - en kraftig hjärnskakning brukar åtföljas av olika former av neurologiska manifestationer (beroende på var i hjärnan som skadorna sitter). Kramper kan bli följden ifall skadan sitter på en sådan plats att epileptisk aktivitet startar.
 
Det händer också då och då att kraftigt berusade personer inte upptäcks ha fått kraftiga blödningar (ofta något som kallas subduralhematom).
 
Kramper kan han ha fått av påverkan på hjärnan  av olika orsaker, men ifall det rör sig om en hjärnkontusion så kan man mycket väl dö av t ex blödning inne i huvudet eller den hjärnsvullnad som blir resultatet av skadan. Dessa saker kan sedan leda till att för livet nödvändiga strukturer i hjärnstammen kläms in och då dör man.
Henrik Mosén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna