ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Postpartumpsykos / förlossningspsykos / amningspsykos  (läst 2393 gånger)

2005-10-07, 15:26
läst 2393 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
Hur länge har man känt till denna sjukdom?
Jag har hittat en del nyskrivet på internet, men ingen historik.
 
I min släktforskning har jag stött på en dam som 1886 får diagnosen Paranoia  
och är inlagd på Hospitalet ett antal månader. Därefter bedöms hon som frisk.
 
Efter att ha läst journalen misstänker jag att det är postpartumpsykos det handlar om.  
 
Hon får ytterligare ett barn 1887. (Vet ej vad som händer efter den förlossningen.)  
1888 utplaceras de sju barnen i olika fosterhem och maken flyr till Amerika.
 
Att hela hennes värld då rasar samman är inte svårt att förstå.  
Och var hon friskskriven innan så blev hon väl ordentligt sjuk efter en sån smäll.
 
Det vore intressant att få veta sjukdomsförloppet och om man med den tidens behandling  
kunde bli helt normal igen efter en tid.
 
Mvh
Marianne

2005-12-25, 01:52
Svar #1

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det är ju svårt att avgöra 120 år senare ... men visst kan det väl vara så att hon fick en post-partum depression eller psykos, som hon först fick gå hemma med. Inlagd på hospital blev man nog inte förrän man ansågs farlig antingen för sig själv eller för andra.
Behandlig av psykiska sjukdomar var väl på den tiden ännu sämre än den somatiska vården ... möjligen gick väl en del fall till självläkning.
 
Om man är lite psykiskt instabil, har sex barn och får ett sjunde så jag all förståelse för att man inte pallar längre.
 
Men som sagt, frisk av själva behandlingen på hospitalet tror jag det var få som blev. Men kanske man blev bra/bättre av att få sova, få ordentligt med mat på bestämda tider och slippa oro och bekymmer och ett fruktansvärt dagligt slit. Detta liknar ju vad som hände med lungsotspatienter - sanatoriet gav från början ingen som helst behandling utan byggde bara upp allmäntillståndet - men massor blev faktiskt friska. Hjälp till självläkning helt enkelt.
 
Ingela

2005-12-25, 15:47
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Ingela!
 
När jag sökte på ordet ´förlossningspsykos´ här på Rötter idag hittade jag följande intressanta inlägg av Eva Berglund Eriksson från 2003-12-14 under rubriken Moderpassion:
 
...... En annan faktor till psykisk ohälsa i samband med graviditet och förlossning är förlossningspsykos, tidigare nämnd amningspsykos. (Antikens läkare trodde att mjölken steg till hjärnan och förgiftade mamman...)  
 
Förlossningspsykos är en relativt ovanlig form av psykogen psykos (psykotrauma) hos kvinnor som fött barn. Psykosen utvecklas som en reaktion på en psykisk påfrestning som i det här fallet en förlossning utgör. Den ger symtom som depressionstillstånd, svår ångest och paranoida idéer (vanföreställningar) tex. Mamman blir djupt deprimerad eller psykotisk och kan t.o.m skada sitt barn i svåra fall. Psykoser är dock, till skillnad från de mentala sjukdomarna i allmänhet, av övergående natur. Obehandlade psykoser, som det i allmänhet var tal om förr, kan utvecklas till långvariga depressioner och annan psykisk ohälsa.
 
Jag borde förstås ha sökt på detta ord tidigare. Men nu har jag iallafall fått svar på de flesta frågor kring detta tillstånd.  
 
Utom möjligen hur lång tid efter förlossningen detta kan inträffa. Kvinnan ifråga var alltså så sjuk att hon skulle ta livet av sina barn. Kan detta inträffa 15 månader efter förlossningen?
 
I husförhörslängden/församlingsboken hänvisas det hela tiden till arbets(inrättningen?) respektive obefintlighetsboken. Jag har ännu inte fått riktigt klart för mig om hon var intagen på något sjukhus. Hon dog 1926.
 
Mvh
Marianne

2005-12-26, 01:22
Svar #3

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Jag tror alltså att hon mycket väl kan ha gått hemma en lång tid (som ex vis 15 mån) med sina problem - men hon blev inte inlagd förrän hon då blev farlig för omgivningen, eller kanske snarare: maken inte längre kunde dölja hur det var fatt. Kanske en granne el likn hörde/såg något.
 
Ingela

2005-12-26, 10:45
Svar #4

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Ingela för dina svar! Jag är så tacksam för att du och många andra kunniga människor ställer upp och svarar på knepiga frågor här på Anbytarforum.  
 
Mvh
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna