ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brännskador  (läst 1487 gånger)

2003-07-09, 19:31
läst 1487 gånger

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
En av mina anor, Eric Benctsson död 1804-11-08 i Krustorpet, Tuna har som angiven dödsorsak förbränd i spis. Vad menas med detta? Har det med någon brand att göra?
 
Tacksam för svar,
Therese

2003-07-10, 04:21
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Min tanke är att han dog av brännskador i samband med någon olycka som har med eld och spis att göra. Hur gammal var han när han dog?  
Var han liten så är väl den dödsorsaken möjlig, eftersom eldar i öppna spisar var vanligt och därmed en dödsfara för småbarn. Eller möjligen kan dödsorsaken vara en brännskada efter att ha fått hett vatten eller annat över sig från spisen/elden? Den dödsorsaken finns angiven på ett par personer i min egen databas, där bla. det ena flickan, som var i 20-årsåldern, fått den heta getmesekitteln över sig och dog av de brännskador hon ådrog sig.
 
Mvh Anita

2003-07-10, 20:22
Svar #2

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Eric Benctsson var 77 år gammal då han dog.
 
Tack för förklaring till möjlig definition av förbränd i spis!
 
Mvh,
Therese

2003-07-10, 20:23
Svar #3

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej!
 
1821 dör en kvinna i Bärebergs socken. I dödboken står: befans liggande död i spisen och till halfs upbränder.  
Hon blev över 75 år.
Dödsorsaken kan ju varit något annat som kom plötsligt t.ex. hjärtinfarkt. Kanske föll den här kvinnan och din ana omkull och blev liggande i (den öppna) spisen utan att kunna ta sig upp.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2003-07-10, 20:48
Svar #4

Lotta Nordin (Lotta)

Hej!
 
Här kommer en bild på notisen i dödboken, den blir inte bra eftersom bilden via Genline är dålig:
 

 
Kan det stå Förbränd i spisel under dåning? Att han hade svimmat och ramlat in i spisen alltså.
 
Mvh//
Lotta

2003-07-10, 21:04
Svar #5

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hejsan Lotta!
 
Vems är dödsnotisen? Eric var ju 77 år när han dog och min dam 75 år. På notisen står det ju 68!
 
Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2003-07-10, 21:31
Svar #6

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Marita!
 
Det är Eric Bengtssons dödsnotis. Det är mannen under som var 77 år. Här kommer hela notisen:
 

 
Och så ska jag lämna uppgift om källan också: Tuna (Kalmar län) C:2 sid 345, GID 167.24.37900.
 
Mvh//
Lotta
 
PS hälsa familjen så gott från mig. :-)

2003-07-10, 21:41
Svar #7

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej igen Lotta!
 
Nu stämmer det hela bättre!
 
Sören hälsar tillbaka! (Grabbarna har gått och lagt sig.) Ha det bra!
 
Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2003-07-11, 00:54
Svar #8

Åke Forsmark

Jag vet inte om det har med saken att göra men jag tycker mej ha hört att öppenspisarna i Tornedalen gjordes så stora att man kunde krypa in i dem på efternatten.

2003-07-11, 10:33
Svar #9

Utloggad Therese Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 406
  • Senast inloggad: 2014-02-14, 18:45
    • Visa profil
Tack så hemskt mycket för alla svar!
 
/Therese

2003-07-11, 21:25
Svar #10

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Åke,  
Var har du hört om att man i Tornedalen skulle använt öppenspisen till att krypa in i om efternatten? Jag ställer mig frågande till detta! Så ren kunde spisen aldrig bli varje kväll.  
En snabb koll i viss litteratur, som jag har till hands :  Ödebygdsfolk av Samuli Paulaharju (sv. övers. 1967) och Svenska allmogens lif af Tobias Norlind (1912) ger inga belägg.  
Är det inte i stället frågan om att man i en murad ugn i pörtet kunde ha en hylla på sidan eller ibland framtill, där värmen förblev god och där någon sent inkommen kunde lägga sig. I en 1700-tals teckning, som återges i Tornedalens historia, del 2 (1993), s. 322, kan man se en stor murad rökugn med möjlighet att krypa intill muren på en hylla. (Bilden är återgiven efter Norrbotten, utg. 1958 Allhems förlag.)
 
hälsningar
Irma
(tornedaling, numera i Svealand)

2003-07-12, 13:27
Svar #11

Åke Forsmark

Om du läser min formulering tycker mej ha hört.. så markerar det väl att jag inte vet var jag läst det. I min sommarstuga har min far efterlämnat mängder av skrifter om västerbotten och norrbotten (länen alltså) och det är väl där jag läst något och det skulle mycket väl kunna vara något liknande det du beskriver.  
 
Min tanke var att en sådan spis skulle kunna varit felkonstruerad eller hanterad på ett felaktigt sätt och kunnat åsamka Förbränd i spis, eftersom uttrycket verkar så självklart använt så tänker man att det är en död som inte är helt obegriplig för samtiden.
 
Åke Forsmark, född i Skröven

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna