ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hunger  (läst 961 gånger)

2007-08-08, 20:53
läst 961 gånger

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Häromdagen hittade jag en dödsorsak, som jag faktiskt inte minns att jag sett tidigare:
 
3 systrar, antagligen ganska små, begravdes samtidigt i augusti 1675. Som dödsorsak angavs hunger.
 
De är naturligtvis inte de enda genom historien som dött av detta, men gissningsvis doldes detta under något annat namn, ålderdomsbräcklighet eller okänd barnasjuka eller något i den stilen.  
 
Det skulle vara intressant att höra andra exempel på folk som dött av hunger.

2017-03-20, 20:33
Svar #1

Utloggad Elin Sjödin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2023-02-12, 13:05
    • Visa profil
Jag har funnit en samtida notis i Osby CI:1 sid. 220.

1678 begravdes 8-årige Olof som "blev funnen död i Kulolte mark, utan tvivel av hunger och missväxt, där han gick omkring och tiggde".


2017-04-30, 23:51
Svar #2

Utloggad Lars Edvard Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2020-10-27, 00:00
    • Visa profil
    • www.landberga.se
Bifogar ett utklipp ur Klädesholmen C2 där nio personer fått diagnosen hunger. 1831 var ett nödår i denna delen av Bohuslän med både missväxt och dåligt sillfiske.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna