ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Av våda förkvävd  (läst 3199 gånger)

2001-09-06, 14:44
läst 3199 gånger

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Inte jag heller, d.v.s. inga fall av Brådöd eller Stickfluss!
Mvh - Mats Högberg

2001-09-06, 16:16
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Med dödsorsaken bråd död i gamla dödböcker och hfl har jag tolkat som en hastig död orsakat av en olyckshändelse eller hastigt påkommen sjukdom (tex slag). Detta har, vad jag minns, alltid drabbat vuxna, ej barn, i de fall jag påträffat denna dödsorsak.
 
Jag har hittat en artikel Barnkvävning och plötslig spädbarnsdöd (SIDS) av Bodil Persson från 1996. Författaren ställer där barnadödligheten under 1600- och 1700-talen i relation till dagens kunskap om plötslig spädbarnsdöd. (Ingår i Scandia (Lund)).
Jag tänker försöka få tag på denna artikel, men är det någon som har den eller hittar den snabbare än jag, så skulle det vara intressant att få ta del av innehållet!
 
För att återgå till basic så har jag av egen erfarenhet och genom mitt arbete (som sjuksköterska) kommit i kontakt med många mammor till för tidigt födda, nyfödda barn, föräldrar till barn som avlidit i plötslig spädbarnsdöd och småbarn, men aldrig någonsin har jag träffat en mamma som varit orolig för eller trott sig kan vara så trött att hon inte omedvetet känner om hon lägger sig på sitt eget barn. Däremot har jag hört att modern ofta lägger sitt barn på sin sida (ofta på makens inrådan!) så att inte maken av misstag skadar sitt barn. Män sover av naturen mycket djupare...
 
 Detta är en helt ovetenskaplig men helt intuitiv reflektion att mammor omedvetet och av naturlig instinkt skyddar sitt barn och vaknar så fort att barnet på något sätt beter sig onormalt. Om barnet däremot avlider i plötslig spädbarnsdöd så är det över på några sekunder, och ingen, inte ens modern, hinner reagera på det som sker.
 
Jag vet inte om det någonsin går att utröna vad som står bakom dödsorsakerna benämnt slag, kvävning eller av våda förkvävd på 16-17- eller 1800-talen, men intressant är det att så många spädbarn dog av denna diagnos.

2001-09-07, 09:11
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
I diskussionen ovan har, vad jag kan se, inte berörts, de kyrkliga ritualer som följde när en förkvävning skett. Har inte själv några systematiska anteckningar, men om jag inte missminner mig, följer på en förkvävning att föräldern/föräldrarna står plikt, därefter får kyrkans absolotion, samt ger gåvor/böter(?) till kyrkan. Det vore intressant att veta:
* Om det fanns kyrkliga regler för detta
* Hur långt fram i tiden dessa ritualer förekom  
m m.
Här följer ett äldre exempel: (Tingstad (Östgl) 1653: 23 Novemb. förqvafde Oluf klock. oc hans Hustroh sit barn om natten. Stodo plikt oc fingo absolution s. And. dagh. gåfuo till kyrkan - 4 (Rdlr-smt-tecken?)
Vänligen,
Olle Elm

2001-09-10, 20:48
Svar #3

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15336
  • Senast inloggad: 2024-04-30, 22:31
    • Visa profil
Tyvärr är det länge sedan jag läste Barnkvävningen. Jag har bara noterat att Thomson inte funnit belägg för att barnkvävning använts i barnbegränsande syfte.
Att ligga ihjäl barn var tydligen så vanlig förr att förseelsen krävde ett eget lagrum. I 1734 års lag, Missgärningsbalken 30 kap 1 ?, stadgas att rannsakning skulle ske av prästen och socknens äldste i närvaro av kronofogde eller länsman. Ansågs det skett av våda slapp modern undan med en varning men fick stå kyrkoplikt. Detta gällde fram till 1855 då kyrkoplikten försvann.
I strafflagen 1864 ersattes de äldre föreskrifterna med stadgandet, 14 kap 9 ?, ouppsåtligen vållande till annans död... böter...eller fängelse...
Mvh
Eva

2001-11-29, 16:06
Svar #4

ingrid moberg

Jag missade helt diskussionen om förkvävd av modern och slag, när den fördes i september. Har en komplettering. Min mors syster föddes och dog i november 1913 7 dagar gammal. I dödboken står dödsorsak obekant, men min mormor berättade för min mor senare, att dödsorsaken var slag. Av äldre bekanta hade min mor fått veta, att det skulle kunna vara krupp eller s k falsk krupp. Hon berättade också att jag, född 1946, fick samma sjukdom ett år gammal, men överlevde genom att jag kom till sjukhus kvickt. Kan någon som är mera insatt i ämnet svara på om falsk krupp skulle vara en (bland flera möjliga) förklaringar till slag?

2002-01-17, 15:55
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Ingrid,
Eftersom slag i äldre tider även benämndes som dödsorsak på barn som dött en oförklarlig hastig spädbarnsdöd, så kan man ju tänka sig att även krupp ingick i denna grupp. Krupp eller falsk krupp har ju i allmänhet ett ganska hastigt förlopp, och förr kanske man inte alltid av olika skäl kunde konstatera vad som orskade det relativa hastiga dödsfallet.
Som Henrik Mosen nämner ovan så kan man i Magdalena Bengtssons avhandling Det hotade barnet - Tre generationers spädbarns- och barnadödlighet i 1800-talets Linköping från 1996, se att slag var den klart vanligaste dödsorsaken (hälften av spädbarnens dödlighet), på andra plats kom luftvägsinfektioner (dit även krupp kan räknas) och därefter torsk och barnsjukdomar
Det är möjligt att slag benämndes så sent som 1913 som dödsorsak för plötslig spädbarnsdöd och i så fall kan nog krupp alt. falsk krupp räknas dit.
 
Mvh Anita

2002-03-07, 20:07
Svar #6

Linda Söderberg

Hej.  
I min forskning har jag stött på att en mor
kvävt sitt barn.
Föräldrarna är gifta och har barn tidigare
och får även fler barn efter som dör som spädbarn.
Straffades inte sådant som ett barnamord?
Någon som vet???
MVH Linda

2002-03-07, 21:00
Svar #7

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1512
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
  • Kenneth Larsson
    • Visa profil
    • Ancestor
Sofforna var trånga, kölden var hård. Att barnen kvävdes ansågs nästan alltid som en tragisk olycka, men utredningar gjordes och ibland straffades den orsakande föräldern - mestadels modern.
Under de värsta nödåren räckte inte maten till alla munnar, så det var lätt hänt att ett spädbarn råkade kvävas. Men detta tror jag ändå var mycket ovanligt.
 
MVH Kenneth L. Mangskog

2002-03-11, 23:24
Svar #8

Eva Andersson

Hej!
 
Mina erfarenheter av att sova med barn.
 
Som mamma till två barn (pojkar) som har sovit i min säng från det första dygnet (även på BB) har jag mycket svårt att föreställa mig att man kan ligga ihjäl ett barn.  
 
Modern personal på BB tror nog inte heller att detta är möjligt, det var den naturligaste sak i världen att ställa min säng mot väggen, så att barnen fick ligga mot väggen, största risken med att ha barn i sängen är annars att de trillar ur.  
 
Jag har även av misstag rullat över mina barn i sömnen och de skriker då. Enda chansen att inte vaknar torde vara en drogad mamma, så borta att man inte heller vaknar av ett brandlarm. Vilket man gör oavsett hur trött man är.  
 
Dessutom kan även nyfödda barn antagligen åla sig ur den situationen, redan första natten tog sig mina barn fram till bröstet och försåg sig, på egen hand. För övrigt finns det en hel del filmat sådant material, hur barnet själv tar sig till bröstet. Med andra ord det var ofta som jag inte ens vaknade av att de åt sina nattmål. Jag sover alltid mycket djupt.  
 
Att ligga på ett barn är säkert också tämligen obekvämt och de flesta männsikor rör sig snabbt bort från en sådan ställning, såtillvida man inte är medicinskt medvetslös.
 
Det viktigaste argumentet mot att ligga ihäl sina barn är nog att vi är ett däggdjur och bland däggdjuren är vi den enda art som av någon outgrundlig anledning inte sover tillsammans med våra ungar nu för tiden. Jag har aldrig hört talas om att andra djur ligger ihäl sina ungar, vad som ibland händer är att de av misstag kan bryta av ett ben eller dylikt.
 
Plötslig spädbarnsdöd är nog en mera rimlig förklaring. Medfödda hjärtfel, hjärnskador, osv det fanns det inget BB som ställde tidiga diagnoser.
 
MVH Eva

2002-03-12, 08:45
Svar #9

Rune Edström (Rune)

Hej Eva
Vill ge dej lite andra förutsättningar, som kanske? liknar dåtiden lite mer.
Du har en säng 80 cm utan kanter, eftersom du måste ställa den mot väggen, för att få en kant, så inte barnet ramlar ner på golvet.
 
Dåtiden,var en kanske 60 cm bred Karl Johan soffa med halmmadrass, som var lägst i mitten.Höga kanter, detta för att hålla värmen. En moder TRÖTTkörd och fysiskt nersliten. Så barnet var klent redan när det föddes. Många barn nöddöptes ju av jordemodern eller nån granne. Barnet var ännu på 1940-50 talet lindat så det var inte så röra sig. Så tror ju det var kanske ändå mer påbyltat tidigare.
Om modern får armen över dess mun och näsa, föreställer jag mej att det är kvävt inom ganska kort tid? Då är det ju inte så skrika heller.
Någon risk att barnet ramlar ur den sängen finns inte, eftersom det måste lyftas för att komma ur.  
Så även om den står mitt på golvet är det likadant.
 
Att inte nuvarande BB personal vill tro det, kanske är för att inte skrämma barnaföderskan.
Det finns väl ingenting vetenskapligt bevisat, och då brukar inte sjukvården ha nåt svar.
 
Dina kommentarer?
mvh
rune

2002-05-04, 22:20
Svar #10

Utloggad Bodil Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-12-30, 22:57
    • Visa profil
    • www.bodan.se
Vad som verkligen hänt i de fall små späda barn hittades döda i sängen, det kommer vi aldrig åt. Det vi ser i de kyrkliga begravningslängderna är resultatet av en kulturell tolkningsprocess, som har sett olika ut under olika århundraden. På 1600- och 1700-talen tolkades det som att föräldrarna, oftast modern, av våda hade förkvävt sitt barn. Under en mellanperiod har man skyllt det på den stora brässen, som troddes ha tryckt på luftstrupen. Idag kallar vi det för plötslig spädbarnsdöd, i sig självt ett gåtfullt fenomen där många frågor återstår att lösa.  
 
”Att ligge b?rn ihjel” betraktades som 1500-talets Sk?desynd. Det var ett stort bekymmer för både de religiösa och världsliga myndigheterna, så stort att Christian IV i Danmark år 1606 införde dödsstraff för de föräldrar som för andra gången låg ihjäl sitt barn. Huruvida detta omsattes i praktiken känner jag dock inte till. Det finns en bevarad absolutionslängd från Göinge härad i norra Skåne för perioden 1625-1649, där prosten har bokfört inte mindre än 280 fall. Fem familjer har drabbats mer än en gång, men de har inte dömts till döden. Istället har de fått böta en extra hög summa.  
 
Själv har jag av annan anledning gått igenom alla bevarade begravningslängder för Skåne under perioden 1704-1718 och i dessa funnit 297 fall. Andelen gossar låg i 1600-talets Göinge på 45,5%, i det tidiga 1700-talets Skåne på 49,1%. I båda dessa kohorter är åldersfördelningen så gott som identisk för den som gäller för plötslig spädbarnsdöd idag.
 
Frekvensen varierade stort mellan olika områden. I mellersta och norra Skåne hittades under vissa perioder upp till vart femtionde barn dött i sängen på detta sätt. I en linje söder om Landskrona - Vombsjön - Simrishamn förekom företeelsen knappt alls. Kanske hade denna stora skillnad med kulturella vanor att göra, hur bostäderna och sängarna var utformade, eldstädernas placering, värmen osv. Det hade varit intressant att veta.
 
Vilket var då föräldrarnas egentliga brott? Vi måste då känna till hur döendet normalt borde gå till under denna tidiga period. Det allra viktigaste var offentligheten, att det fanns vittnen till det som hänt. Och det fanns naturligtvis inga vittnen, när döden kom hastigt och oväntat. Det i sin tur kunde bero på akut sjukdom, plötslig spädbarnsdöd, medveten eller omedveten vanvård. Osv. Föräldrarnas verkliga brott kan därför sägas vara att det lilla spädbarnets dödsfall inte hade bevittnats av andra, att de inte hade kallat in grannarna då barnet började kinka - om det nu hade börjat kinka. Därmed var fältet fritt för spekulationer om vad som verkligen hade hänt. Spekulationer som uppenbarligen fortsätter än idag.  
 
Från denna tidiga period finns inga sockenstämmoprotokoll bevarade från Skåne. Då det gäller ammor som har ”legat ihjäl” andras barn, kan man hitta anteckningar i häradsting och rådstuguprotokoll. Norr om Smålandsgränsen kan man ibland hitta utredningar om de förkvävda barnen i sockenstämmoprotokoll.  
 
I internationell medicinhistorisk litteratur anser många forskare att en stor del av dessa fall var medvetna barnamord. Ett tecken på det skulle kunna vara ålderskurvorna på de ”förkvävda” slavbarnen i Virginia i USA under 1850-talet, där en osedvanligt stor andel var under 2 veckor gamla. Men de resultaten kan också diskuteras. Det skulle kunna vara den sedvanliga höga spädbarnsdödligheten som av slavägarna har tolkats som att barnen varit ihjälliggna - av deprimerade mödrar som hellre tog livet av de små än ville att de skulle växa upp under slavförhållanden.
 
Det är jag som är författare till den tidigare nämnda artikeln ”Barnkvävning och plötslig spädbarnsdöd (SIDS)”, Scandia, vol. 62:2, 1996, s. 195-219. Redogörelsen ovan återfinns mer utförligt i den. På Historiska institutionen i Lund delar jag rum med Eva Bergenlöv, som skriver avhandling om barnamord och barnkvävningar. Mer uppgifter om denna företeelse ”av våda förkvävd” / ”kvävd av modern” är därför att vänta inom ett år eller två.
 
Med vänlig hälsning
Bodil E. B. Persson

2003-01-22, 23:23
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hur har det gått med den nästovanför utlovade avhandlingen om barnamord och barnkvävning?

2003-07-22, 00:26
Svar #12

Utloggad Bodil Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2010-12-30, 22:57
    • Visa profil
    • www.bodan.se
Ännu inte färdig. Möjligen i höst eller till våren 2004.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna