ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dikastning  (läst 2082 gånger)

2004-08-08, 00:07
läst 2082 gånger

Inger Månsson

Söker en förklaring på sjukdomen Dikastning. Har en kvinnlig släkting som dog 1830 av densamma.

2004-08-08, 13:04
Svar #1

Janne Svensson

Låter som det kan vara samma som mjölkkastning.
 
SAOB:
 
MJÖLK-KASTNING.  
BETYDELSE: om sjukdom som antagits bero på att den normala mjölkavsöndringen upphört o. mjölken kastat sig på inre organ.

2004-08-08, 14:21
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Dikastning eller mjölkkastning finns inte med i Svenska sjukdomsnamn i gångna tider av Gunnar Lagerkranz. Men är det som du säger, Janne, att det rör sig om att mjölkproduktionen har sinat av någon anledning hos den nyblivna mamman, så kan dödsorsaken vara att mamman fick mjölkstockning i bröstet(-n) vilket kan förorsaka svår smärta och inflammation. Inflammationen kunde antagligen inte hävas 1830 i fallet ovan (antibiotika saknades) och patienten dog av allmän inflammation.
 
Förr hade kvinnor goda kunskaper i alternativa behandlingsmetoder (värme, liniment, ört-avkok etc) när det gällde olika sjukdomstillstånd,  men det var med säkerhet inte alltid det lyckades.
 
Inger! Hur gammal var kvinnan som dog 1830? Hade hon fött barn?

2004-08-08, 14:46
Svar #3

Karin Björkholm (Karin)

Mjölkkastning finns med i Svenska sjukdomsnamn i gångna tider av Gunnar Lagerkranz.
 
Sjukligt tillstånd hos barnaföderskor, som antagits bero på att den normala mjölkavsöndringen upphört och mjölken kastat sig på inre organ.
Namnet har påträffats i Hammarby församlings (Söd. län) dödbok för år 1835. SAOB

2004-08-08, 15:32
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Okey, jag läste dåligt....men betydelsen av mjölkkastning tror jag ändå är det sjukdomstillstånd som jag beskrev i inlägget ovan. Att mjölken kastat sig på inre organ får man nog tillräkna den gamla tidens syn på sjukdomar...

2004-08-16, 21:03
Svar #5

Inger Månsson

Hej. Kvinnan som dog var just 30 år och hade fött ett barn fast detta var 3 år tidigare. Har förgäves sökt i alla födelseböcker runt detta årtal men ej funnit att hon fått ytterligare något barn. Men de kanske ammade sina barn i flera år vid den här tiden???

2004-08-17, 19:59
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Inger,
Om kvinnan inte fått något senare barn än tre år tidigare än dödsfallet, kan jag omöjligt se att det var äv mjölkstockning med inflammation (som jag beskrev i mitt tidigare inlägg) som orsakade hennes död. Jag har aldrig hört talats om att denna komplikation drabbar andra än nyblivna mödrar.  
 
Mvh Anita

2004-08-17, 21:45
Svar #7

Janne Svensson

Hon kan ju ha fått ett dödfött barn som inte blivit infört i födelseboken, eller ett missfall. Kanske det kan finnas i dödboken.

2004-08-18, 09:22
Svar #8

Utloggad Berith Hemmingberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 780
  • Senast inloggad: 2018-07-20, 12:30
    • Visa profil
Hej!
 
Egentligen är det nog inte mjölken som kastas på inre organ, utan blodkongestionen som kan orsaka inflammationer mm.
Detta enligt Nordisk Familjebok
Jag tror att det var rätt vanligt förr att amma sina barn en bra bit upp i åldrarna.
 
Hälsningar
Berith

2004-08-18, 14:00
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Som jag skrev tidigare; att mjölken kastat sig på inre organ får man nog tillräkna den gamla tidens syn på sjukdomar...  
 
Att kvinnor ammade sina barn länge förr, ibland kanske flera år, var nog vanligt. Men komplikationen med mjölkstockning, brukar bara, vad jag vet, drabba nyblivna mödrar som har problem med mjölkproduktionen i starten. Har man ammat i flera år så brukar det inte tillstöta sådana problem.

2004-08-18, 14:17
Svar #10

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Mjölkstockning kan väl uppkomma även av kontakt med kyla. Jag vet iallafall att jag blev varnad att inte bada eller bli kall om brösten när jag ammade.
 
MvH Sari

2004-08-18, 15:17
Svar #11

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Visst, kyla och bad brukar inte rekommenderas när man ammar, men mjölkstockning med medföljande inflammation och bröstbölder har jag bara sett hos ammande mödrar under de första månaderna när de är som mest känsliga.
 
När det gäller det här specifika fallet, så kan jag också tänka mig att hon fött ett barn alternativt fått ett sent missfall som inte finns med i födelseboken.

2008-03-24, 00:05
Svar #12

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1634
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:53
    • Visa profil
    • anygren.se
Gustafva Pettersdotter f 1843, levde i Jät, Kronobergs län.  
 
Jag har nu denna kvinna som dog när hon var 40 år gammal av dikastning år 1883. Hon hade då fått barn: 1866,  1867-dödfödd, 1870, 1872, och sedan yttterligare 5 barn varav det senast 1880 alla 5 var dödfödda.  Mellan sista barnet som jag sett och hennes död var det 3 år. Jag har ine hittat något barn under den tiden.  Jag kan tänka mig att kroppen var ganska sliten efter 9 graviditeter varav 6 med dödfödda barn. Vilket liv?  
 
Kan det vara mjölkstockning hon dog av?  3 år efter sista graviditeten?
 
ANNIKA

2008-03-24, 08:39
Svar #13

Utloggad Sylvia Clarke Dahlström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2008-09-22, 17:22
    • Visa profil
Hej!
Om hon dog av det får nog antas hon var gravid i sista trimestern eftersom hon inte kunde ha mjölk kvar 3 år efter sista dödfödda barnet. Det var nog en del som dog av mjölkstockning då det kan bli allvarligt och utveckla en böld. Penicillin fanns ju inte då, det och regelbunden tömning av bröstet är ju behandlingen. Hon kan ju också dött av något annat som hör graviditet till, man hade ju inte alltid så säkra sätt att säkerställa saker då. Eller så hade hon varit sjuklig sedan sista barnet och man antog det var mjölkens fel.

2008-03-24, 22:10
Svar #14

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
Jag tror inte att man vid denna tid kunde skilja på en sepsis /allmän blodförgiftning på grund av ett sent missfall /dödfött barn och en sepsis av annan anledning (t.ex. bröstböld på grund av mjölkstockning)utifrån allmänsymtomen (snabb andning, blekhet osv.). Avgörande måste ha varit de uppgifter som barnmorska (om det fanns i den aktuella socknen vid tiden) eller präst fick om en pågående graviditet.
Mvh Harriet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna