ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ränsel  (läst 1335 gånger)

2000-09-19, 20:39
läst 1335 gånger

Utloggad Olof Stenum

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 309
  • Senast inloggad: 2022-01-19, 06:41
    • Visa profil
Ränsel förekommer några gånger som dödsorsak i Anbytarforum under Lappland, Vilhelmina: styng och ränsel (jag tycker förstås det står stygn och tvinsot i dödboken) och ränsel och benros (jag tolkar dödbokens kråkfötter till ... af Annfal och begrofs den ...). Även Karl-Erik Gavelin nämner ränsel i Åseleborna (Lav 7).
 
Jag sökte i SAOL och hittade faktiskt - bland alla ryggsäckar - en sjukdom ränsel:
 
smärtor som flytta sig från ett ställe till ett annat
(reumatisk) värk (som hastigt nyttar sig från ett ställe till ett annat), ilning
(värk i kroppen) försvinner, om man drar tre trådar ur ett klädesplagg och kastar dem på marken
(i vissa trakter, bygdemålsfärgat) tandvärk som flyttar sig från den ena tanden till den andra  
 
Men var detta verkligen en dödlig åkomma? Litet smärtor? Jag tycker tvinsot och annfal verkar häftigare ... Känner någon till sjukdomen ränsel?
 
Mvh från en undrande
Olof Stenum

2000-09-20, 19:23
Svar #1

Utloggad Solveig Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1983
  • Senast inloggad: 2015-06-05, 17:54
    • Visa profil
Hejsan Olof!
I boken Svenska sjukdomsnamn i gågna tider av Gunnar Lagerkrantz, står att läsa att ränsel är detsamma som reumatism eller värk.
Ovannämnda bok finns att låna på biblioteket.
Mvh Solveig M

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna