ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skellefteåsjukan  (läst 3076 gånger)

2006-03-02, 20:25
läst 3076 gånger

Annica Kohkoinen

Efterlyser någon som har forskat på släkter som har Skellefteåsjukan. Hur långt bak finns det misstanke om den sjukdomen i släkten?  
 
Min mormors mor Klara Vilhelmina Jonsdotter född 1872-06-15 i Tallträsk, Lycksele (AC) är så långt bak jag vet att vi har Skellefteåsjukan i släkten.

2006-03-02, 20:58
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:01
    • Visa profil
Annica, det jag kan minnas att jag läst så är Skellefteåsjukan kopplad till en genetisk defekt som har sitt ursprung i Portugal, tidsmässigt tror jag 1600- eller 1700-talet, men är inte säker.  
Ett portugisiskt fartyg lär en tid varit i Skellefteå (vinter) och därmed spridit sjukdomen till trakten. Sjukdomen är enbart känd i Portugal och i länder utmed kända portugisiska sjöfartsleder, ffa länder utmed den afrikanska kusten.
Vill minnas att det finns dokumenterat i bokform av en forskare vid namn Ulf Drugge, kanske en sökning på bibliotek eller kontakt med Umeå universitet kan ge mer information.
 
En god vän avled i denna sjukdom, därav mitt intresse, men min kunskap är bristfällig.
Lycka till och återkoppla gärna då denna sjukdom som är ärftlig ger en spännande genealogisk dimension.

2006-03-02, 22:31
Svar #2

Annica Kohkoinen

Tack för informationen, jag ska söka boken på biblioteket och läsa.  
 
Jag har en annan ärftlig sjukdom AIP (akut intermittent porfyri) som jag kunnat följa bakåt men där finns det väldigt mycket dokumenterat så det var ganska enkelt.

2006-03-02, 22:40
Svar #3

Stig Larsson

Om du söker på Skellefteåsjukan i sökfunktionen så hittar du en tidigare diskussion i ämnet

2006-03-02, 23:41
Svar #4

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
En bra länk med information om själva sjukdomen är Socialstyrelsens webbplats:
 
 http://www.sos.se/
 
Mvh Patrik

2006-03-03, 11:18
Svar #5

Annica Kohkoinen

Jo, Stig jag har använt sökfunktionen på Rötter, men tyckte inte att det stod så mycket. Har även sökt på Internet som sådant men inte hittat något om släkterna med sjukdomen.
 
Mvh Annica

2017-03-07, 12:52
Svar #6

Utloggad Ulla Yngwe

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-09-07, 20:32
    • Visa profil
Hej Annika. Jag skulle vilja ha kontakt med dig angående Skellefteåsjukan eftersom jag nyligen fått reda på att vi har det i släkten. min mailadress är:
ulla.yngwe@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna