ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spinkel  (läst 2290 gånger)

2003-05-19, 08:40
läst 2290 gånger

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Jag fick under läshjälp hjälp med att tolka en sjukdomsorsak till Spinkel. En man dog i Gylle, Skåne av Spinkel sjukdom 1760, 45 år gammal, och hans jämnåriga hustru dog en månad senare av Spinkel.  
På norska/danska betyder spinkel smal/tanig, och den betydelsen har funnits i Sverige också enligt Akademiens Ordbok. Men som en sjukdom har jag svårt att tolka ordet. Jag tror knappast att paret dött av svält.  
Vad betyder det?

2003-05-19, 09:11
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kan vara tärande sjukdom vilket väl ofta kunde  
betyda cancer. Jag är dock inte säker.
 
Anders

2003-05-20, 08:23
Svar #2

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Verkar mystiskt! Det är väl inte otänkbart att det kan röra sig om cancer, men båda makarna är ändå rätt unga för att drabbas av cancer, och de dör i stort sett samtidigt. Jag skall leta vidare i dödboken och se hur vanligt spinkel är.

2003-05-20, 17:09
Svar #3

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Sonen Lars i familjen dör också i Spinkel sjukdom strax efter föräldrarna 1760, och flera andra i byn (Fjärdingslöv, Gylle) likaså.  
 
Det tyder väl mer på en epidemisk pest?

2003-05-20, 17:47
Svar #4

Thomas Wilhelmsson (Twilhelmsson)

Hej!
 
Jag gjorde en internet-sökning på Spinkel och fick upp en massa svampar. Det verkar långsökt, men skulle det kunna vara mat-förgiftning?!
Vet man hur skördarna såg ut den aktuella perioden? Kanske folket tvingades att äta lite osäkra saker? Det finns flera arter av svamp som har Spinkel i namnet.
 
Mvh
Thomas

2003-05-21, 08:22
Svar #5

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej,
Jag fortsätter att spela djävulens advokat: i de (danska) växtnamn jag hittar på Internet betyder spinkel smal.  
 
Men matförgiftning är kanske inte så långsökt ändå?

2003-05-21, 10:03
Svar #6

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Prins Oskar beskrivs 1815 av en norrman: Hans ansigt er gulblegt, hele hans figur er spinkel og rober kraftlöshed, og i hvad han siger spores ikke nogen aand Det verkar som sagt betyda smal, vilket även är vad de spinkla svamparna och växterna är.
Jag tror inte på matförgiftning, det brukar man dö relativt snabbt av (om man har så otur...) och inte hinna magra av.
Jag kan snarare tänka mig svält, någon bristsjukdom eller möjligen fortfarande cancer. Det senare är väl mindre troligt på grund av mängden offer.
 
Anders

2005-01-26, 15:33
Svar #7

Margareta Olofsson

Hej. Jag har stött på ett liknande ord: en man i Lemmeströ dör i sprinkelsiuka. Han är nästan 50 år gammal.Kan det vara ett dialektord kanske? Hör av er om ni har nån förklaring är ni snälla! Margareta Olofsson

2006-08-29, 20:45
Svar #8

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Nils-Eric Larsson i Trelleborg har hittat följande dödsnotis i Skegrie C:2 1786:

Här framgår det att spinkel är detsamma som hetsig feber. Hetsig feber=inflammatorisk feber (från influensa till lunginflammation) enligt citat från Gunnar Lagerkrantz Svenska sjukdomar i gångna tider

2006-08-29, 23:11
Svar #9

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
 Det står inte i Lagerkrantz att spinkel är synonymt med hetsig feber, ordet finns ej med där.  
När jag läser dödsnotisen från Skegrie ser det mera ut som det står svullnad spinkel som en förklaring (i nutida terminologi underdiagnos) eller ett symtom parallellt med grunddiagnosen hetsig feber. En hypotes är att det då skulle kunna vara en hudförändring d.v.s någon typ av ros eller böld (ingen skriftlig källa till detta - grundat på egen erfarenhet av underdiagnos till hetsig feber som skulle kunna vara dödlig för en artonåring innan vi hade penicillinet).
 
Mvh Harriet

2006-08-30, 08:01
Svar #10

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Harriet!
 
1) Det står Hetsig feber l. (=eller) så kallad spinkel
 
2) Nej spinkel finns inte i Lagerkrantz, det är väl därför vi har denna diskussion om uttrycket! Vad jag återger ovan är Lagerkrantz definition av hetsig feber. (Har dock inte läst Lagerkrantz själv, utan litar på ett citat annorstädes på Anbytarforum).  
 
Inflammatorisk feber är ett ganska intetsägande uttryck, nästan en tautologi, men jag skulle tro att det syftar på en lungsjukdom i detta fall.

2006-08-30, 09:18
Svar #11

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej igen  Harriet!
Jag hittade följande i Uppslagsbok för alla 1910,
(http://runeberg.org/uppsalla/0269.html). Här är inflammatorisk feber resultatet av infekterade sår, mer som du var inne på. Behandlingen verkar vara rena paniken!

 
Se att det kanske står Spenkel i dödsnotisen.

2006-08-30, 21:33
Svar #12

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jo, ovanstående är den klassiska indelningen av olika febrar som vi undervisar blivande läkare om. För att kunna göra denna indelning krävs egentligen att temperaturen mäts med en termometer och att en temperaturkurva /feberkurva uppritas.Enligt Lagerkranz troligen först slutet av 1800-talet som febertermometrar i någon större omfattnng började användas i Sverige.
Tidigare gjordes en uppskattning av febern genom att känna på patienten samt att notera frossan som föregår temperaturstegringen vid med nutida terminologi: septisk feber; tidigare: hetsig feber.
 
Feberkurvans utseende/ typen av feber (t.ex. kontinua, remitterande osv) tillsammans med andra symtom samt förekomsten av fall i omgivningen gav diagnos /dödsorsak t.ex. frossan (malaria), lunginflammation, mässling osv.
 
Återkommer när jag utrett ordentligt vad spinkel/spenkel står för.  
 
Mvh Harriet

2007-08-26, 12:28
Svar #13

Gith Nordgren

Sprinckel? Vad är det? Dödsorsak på en av mina förfäder.
 
MVH Gith

2007-08-26, 13:03
Svar #14

Utloggad Harriet Hogevik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 721
  • Senast inloggad: 2013-03-05, 06:25
    • Visa profil
Hej!
För nästan precis ett år sedan diskuterade vi under rubriken sjukdomar/dödsorsaker ordet Spinkel som av några hävdades betyda det samma som hetsig feber. Sedan dess har försökt hitta belägg för detta utan att lyckas. Har nyligen kommit över Haartmans läkarebok från 1765 och där nämns inget om Spinkel i kapitlet om febrar. Inte heller medicinhistoriska auktoriteter som jag frågat har hört talas om spinkel som synonymt med hetsig feber.  
En hypotes förra året var den norsk /danska betydelsen smal /mager.
Intressant om någon annan har fått fram mer.
Mvh Harriet

2007-08-27, 09:33
Svar #15

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
På denna hemsida finns detta:
Stass. dk
Den gamle ordbog.
 
 Sprinckel
 
Et gammelt udtryk for sygdommen, plettyfus. 1600-1700 tallet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna