ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Syllsjuka  (läst 2268 gånger)

2002-02-25, 23:34
läst 2268 gånger

Per westman

Dödsorsak hos en kvinna som avled 1821 vid 79 års ålder. Vad kan det vara?
 
Per Westman

2002-02-26, 05:40
Svar #1

Inger Johansen

Det står möjligen inte svällsjuka? I så fall dog hon av vattusot eller ödem enl. Svenska sjukdomsnamn av Gunnar Lagerkranz.

2002-02-26, 08:28
Svar #2

Anne-Marie Dufva

Jag har också stött på sjukdomen syllsjuka, så jag tror inte det är en felläsning. Tyvärr har jag inte hittat någon synonym eller förklaring.
 
Mvh Anne-Marie Dufva

2002-02-27, 04:47
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21877
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 23:08
    • Visa profil
Syll och sull är två dialektala ord för samma sak, nämligen svulst, enligt Svensk etymologisk ordbok.  
Står dock inte i vilka dialekter, inte heller nämns syllsjuka.  
Orden härleds till svälla, svullnad.
Man kan nog utgå från att syllsjuka betecknar en väl synlig svulst eller svullnad, alltså inte invärtes tumörer. Och då kan man ju gissa på lite av varje: påssjuka eller halsböld t ex, eller varför inte ödem, som Inger föreslår ovan.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-10-22, 18:41
Svar #4

Anne-Marie Dufva

Hittade just sjukdomen bröstsylln, som är det samma som bröstböld (Ordbok för släktforskare av Henrik Anderö). Det stöder din teori, Maud.
 
Hälsningar Anne-Marie.

2004-01-26, 23:22
Svar #5

Anna-Karin Gustafsson

Hej  
 
Längesedan ni hade den diskussionen men men. Jag stötte på syllsjukdom i min släkt och en kille på föreningen som jag satt och forskade i ringde upp en man som hade med sjukdommar att göra och han sa visst att det var en sjukdom som mestadels fanns i Medelpad runt 1700-1800 talet och påminnde om galna ko sjukan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna