ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Urinstämma  (läst 1485 gånger)

2006-02-28, 14:15
läst 1485 gånger

Mia Löwgren (Mis)

... stöter jag på i Västerfärnebo, det är vad Isak persson i Nybyn dör av den 16 april 1880. Det måste väl nästan betyda blåskatarr eller urinvägsinfektion, eller? Någon som vet?  
Kram!

2006-02-28, 16:33
Svar #1

Marianne Solli

Da kan man - kort og godt - ikke kissa.

2006-03-01, 05:54
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Usch ja. Urinstämma - dvs urinstopp av någon anledning - måste ha varit en förskräcklig åkomma förr när man i många fall inte kunde göra något åt det. Det drabbade och drabbar oftast män pga av anatomiska skäl och en vanlig orsak är en kraftig prostataförstoring så att urinröret täpps till. Jag har en illustration (finns på mitt jobb tyvärr)som visar olika varianter av katetrar genom tiderna som har använts. Katetrar av diverse material kom ganska tidigt i historien, men jag kan tänka mig att detta fanns tillgängligt i ganska liten omfattning. De flesta fick nog dö i de hemska plågor som en total urinstämma innebär.

2006-03-01, 07:01
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Första gången jag såg ordet Urinstämma var då jag läste om olika symptom vid ett migränanfall, detta gissel, som jag själv lider av. Jag förstod inte riktigt vad det betydde. Var det stopp eller tvärtom, men så tänkte jag på uttrycket Bättre stämma i ån, än i bäcken. Stämma betyder alltså stoppa /stopp.
 
Detta var bara en parentes till Mias fråga.
Ann-Mari Bäckman

2006-03-01, 17:56
Svar #4

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Jag tror att urin/vatten-stämma, när det väl har blivit stopp på flödet ger även en viss blodförgiftning. Urinämnena återgår till blodet eller rättare sagt rensas inte ut som det ska  efter ett tag, då stoppet har varit ett tag.
Prostataförstoring, njurstenar, fel på njurarna, anatomiskt fel mm vad som än är orsaken måste ha gett en fruktansvärd smärta och senare även ilska, mm & personlighetsförändring kan jag tänka mej.
Dialys (rena blodet) som man kan ge idag på ett smidigt sätt fanns ju inte då & inte heller fina katetrar till njurarna/urinblåsan för att avlasta på ett vettigt sätt.
mvh elisabet

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna