ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ålderdomssvaghet / Ålderdomsavtyning / Ålderdomsbräcklighet  (läst 2144 gånger)

2008-04-14, 14:37
läst 2144 gånger

Utloggad Mårten Swärd

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 876
  • Senast inloggad: 2020-03-08, 18:06
    • Visa profil
    • mygen.atavus.se
Hejsan!
Jag har levt i tron om att de tre dödsorsakerna ålderdomssvaghet, ålderdomsavtyning, ålderdomsbräcklighet är olika benämningar på samma sak, dvs att man av diffusa orsaker dör av hög ålder. Men jag har nu blivit lite mera tveksam och jag misstänker att det kanske finns någon definition i var och en av dödsorsakerna som skiljer dem åt..
 
Jag har skrivit av församlingen Vånga:s(E) dödlängder för 1901-1920 och där används alla tre dödsorsakerna om vart annat, ibland t.o.m direkt efter varandra. Hade de haft exakt samma betydelse så borde väl prästen ha håll sig till en av benämningarna, iaf så pass konsekvent att man benämde två efter varandra följande dödsfall på samma sätt..?
 
Är det någon som vet om det finns någon finare skillnad mellan dessa tre dödsorsaker och i så fall vad denna skillnad är?  
 
Mvh Mårten

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna