ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-01-03  (läst 4383 gånger)

1999-04-04, 09:58
läst 4383 gånger

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Jag söker fäderna till August Vilhelm Andersson-Hellström, född 1853 31/5 i Hultsfred, Vena sn (H), död 1914 4/1 i Solberget, Blidstena, V Ed sn (H), gårdfarihandlare, korgmakare och hans hustru Fredrika Charlotta Berg född 1862 14/3 i Tumbo sn (D), död 1906 28/1 i Solberget, Blidstena, V Ed sn (H). Mödrarnas namn var Stina Lisa Engelholm, född 1818 1/4 Ekeby sn (E), död i Vena sn (H), kringresande sedan sonens födelse, och Anna Maria Blomberg, kringvandrande sedan barndomen. Har någon sett något om dessa, som kan ge några ledtrådar till vilka som var barnens fäder ?
Olof och Ingrid Bergström

1999-04-07, 00:32
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Enligt de uppgifter jag har tillgång till var Fredrika Charlotta Bergs far lumpsamlaren Johan Peter Berg, född 1 maj 1824 i Horn, Östergötland, död 22 nov 1892 i Gärdserum, Småland. Uppgiften finns i en databas som bygger på forskningar som jag och Bo Lindwall gjorde i början av 1980-talet, men i databasen finns dessvärre ingen källa angiven. Däremot tror jag mig minnas att det var Bosse som gjorde dessa forskningar, så han bör kunna vaska fram källan. Modern Anna Maria Blomberg anges vara född 1837 i Skillingmark, Värmland, och dotter till kopparslagaren Lars Magnus Blomberg, död 1844 i Töcksmark, och Kristina Maria Fagerberg, född 1788 i Trondheim, Norge.

1999-04-11, 20:06
Svar #2

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Jag har hittat en annan tänkbar fader till Fredrika Charlotta Berg. Enligt landskansliets förhörsprotokoll och Stora Tuna HR 1860 säger Anna Maria Blomberg att hon lever såsom gift med Johan Fredrik Julius Petersson, som rätteligen heter Fredriksson, född i Björksta sn av Västmanlands län 1839, son till Karl Fredrik Palm och Anna Kajsa Wallensten, kom till andra personer vid 9 års ålder. Men om han skulle vara far till dottern, som föds två år senare, varför heter hon då Berg?
Olof och Ingrid Bergström

1999-08-31, 20:23
Svar #3

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Är det någon som vet något om Amanda Augusta Vilhelmina Berg, född 1866 14/11 Slaka sn, moder änkan Margareta Berger (Maria Margareta Ahlqvist) fadern ej i fb. Hon nämns som syster till Fredrika Charlotta Berg (se min efterlysning ovan) i ett rättegångsprotokoll 1903 den 14 november vid Södra Tjust häradsrätt. (Kanske var de halvsystrar, olika mödrar). Hon var gift med Karl Gustav Blomberg, född 1860 30/5 i Nora bergsfs. Sista kända kyrkoskrivningsort var Trehörna sn, Långmossen, 1910, där flera resandefamiljer bodde. Vet någon vem hennes fader var? På så sätt löser man kanske Fredrika Charlotta Bergs härstamning.
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-09, 17:32
Svar #4

Johan Lindh

Christina(Stina-Lisa)Engelholm får enligt en dopattest, en son 1860, Karl Oskar, i Lofta sn, N Tjusts härad. Fadern till barnet skall vara bleckslageriarbetaren(zigenaren) Petter Frans Oscar Pettersson. Har någon ytterligare info om föräldrarna, särskilt fadern (Jag har f öv upplysningar om Stina- Lisas syster Fredrika).

2002-05-09, 23:17
Svar #5

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Tack! Mycket intressant! Har du hittat attesten i någon annan församling än Lofta? Frödinge? Jag tycker inte det står zigenare i den lilla anteckningen i marginalen i Lofta f-bok, bara blecksl.arb. Samma föräldrar hade en dotter Anna Lovisa, som dog i Lofta 22/3 1869, 10 år 10 mån 26 dagar gammal. De skulle även då vara från Svartingtorp i Frödinge, men Attesten återkom från Frödinge med det intyg att Bleckslagare Petersson samt h. och barnet Anna Lovisa aldrig varit i Frödinge skrivna. Fredrika får ju liksom Stina Lisa en oäkta son med namnet August Vilhelm. Du vet väl inget om hans far?
Om Frans Oskar har vi en uppgift från Bo Lindwall att han ska vara född 1836-04-28 i Törnesfalla och flytta till Fliseryd 1885, men jag kan inte hitta hans födelse. I Fliseryd har jag hittat honom, den som står där heter inte Petter, bara Frans Oscar och födelseorten är Frödinge, datum som ovan, men inte heller där har jag hittat hans födelse. Om han är rätt person har han haft flera hustrur efter Stina Lisa. 1879 kom han från Frödinge till Hjorted, han var gift med Kristina Lovisa Dalstrand, troligen dotter till valackaren Per Gustaf Dalstrand, eftersom de bor på samma ställe. Hon dör 1884. Den nya hustrun heter (Kristina Lovisa) Johansdotter född 18(3)7 i Misterhult. (Jag ser att uppgifterna behöver kollas, har skrivit ett annat förnamn och årtionde, när de kommer till Fliseryd.) Han har två barn födda 1882 och 1883 i sitt förra gifte och de får sedan 4 gemensamma 1887-1891, varför 1857 är ett bättre födelseår för henne. Frödinge har ingen flyttbok filmad för 1879 och är en stor församling, jag tror kanske man får leta förgäves, men vi borde väl försöka. Var fanns Karl Oskar senare i livet?
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-11, 10:38
Svar #6

Johan Lindh

Tack för inlägget! Jag har inte forskat i person- och släkthistorierna sedan 1984. Ber därför att få återkomma med källhänvisningar och information om Fredrika Engelholm. Angående den sistnämnda vill jag minnas att hon dog i Gamleby ca 1888-89. Enligt hennes bouppteckning är hennes enda arvinge en syster, Christina som vistas på okänd ort. Det är Karl Oskar Pettersson som under kolumnen stam i loftas församlingsbok betecknas som zigenare. Därav drog jag slutsatsen att hans fader skulle ha samma stamtillhörighet. KOPs dopattest finns bland loftas in- och utflyttningslängder, serie H II. Där finns även ett intressant brev från prästen i Frödinge. Brevet innerhåller ett avslag på en begäran från prästen i Lofta om att Karl Oskar skall  kyrkobokföras i Frödinge. KOP är skriven i Lofta från ca 1889 till sin död 1916. Han är huvudsakligen bosatt på torpet Stenkettil under Åkerholm. År 1890 undergår han kristendomsundervisning och konfirmeras inför sitt äktenskap. Jag har tidigare haft tillgång till ett foto av honom som vidimerar att han var korgarbetare. Alla hans barn är nu avlidna och ursprunget talade man inte gärna om. Jag fick dock en intressant uppgift från en broder till min farfar att KOP kunde tala ett annat språk. Han ni kommit vidare vad gäller Sven Engelholm?

2002-05-11, 12:57
Svar #7

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Litet komplettering: Frans Oskars andra hustru hette Carolina Vilhelmina Johansdotter och var född 1857-06-15 i Misterhult, dotter till en brukare. Han kan ha hunnit med ett liv före dessa äktenskap, Kristina Lovisa Dalstrand hade barn i ett föregående gifte. Det finns faktiskt flyttbok för Frödinge, men jag har inte hittat honom.
Fredrika Engelholm född 1810 dog 1864 i Törnesfalla. (Du ska få ett brev också, Johan.)
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-12, 12:12
Svar #8

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Jag måste rätta mig själv igen: Kristina Lovisa Dalstrand hade inte något barn i föregående gifte, det var Carolina Vilhelmina Johansdotter, som hade. Återstår att Frans Oskar var så mycket äldre att han kan ha haft tidigare äktenskap, hon var född 1860. Jag hittade en intressant anteckning bredvid hennes son Oskar Fritiof, som föddes före äktenskapet. Jag ska försöka skicka in bilden här nedan, då jag inte kan läsa allt. Här står det att Frans Oskar är född i Törnesfalla. Och liksom Christina Engelholms Petter Frans Oskar står det att han är bor i Svarttorp, Frödinge (utan att hittas där). Han kunde ju också tänkas vara son till Petter Frans Oskar. Men vad står det under Törnefall? (Hjorted A1:20 s 456.) Platserna finns i Frödinge. Notisen om Lindgren hör till en annan syster Dalstrand.
För övrigt kan sägas att serien H, som inte alltid finns filmad, verkar intressant för resandeforskning.
`image/Frans.gif}
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-12, 12:14
Svar #9

D.S.


2002-05-12, 12:56
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
för misshandel 1867 6/6.
Ett första försök:
 
.... ……(?) har sig sjelf angifwit
Bleckslag. Frans(?) Oskar Petersson i
Svar[ting]storp(?) Frödinge född 1836 29/4 i Törnfalla
.(?) Fadren Per Dyrek i Lofsveden under
Svarstorp i Stjärnevik 1845 ?
 
Gift 7/7 79 med Arb. Joh Wilh  
Lindgren ifr. Lunneberga  ………(?) 7/7 79
 
Ingrid, kan Du fota en större del av sidan, så blir det lättare med sammanhanget. Det gick ganska bra att ta in bilden i ett bildbehandlingsprogram och få den något tydligare (och utan ramen ;o)
Vänligen,
Olle Elm

2002-05-12, 13:13
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Som fader har sig sjelf angefvit
Bleckslag. Frans Oskar Petersson i
Svars(?)torp Frödinge född 1836 29/4 i Törnefalla
Fadren Per Dyrck i Löfsveden under
Svärs(?)torp i Stjernevik 1845 ?
 
Gift 7/7 79 med Arb. Joh Wilh
Lindgren ifr. Lönnberga, arbetskarl

2002-05-12, 14:48
Svar #12

Johan Lindh

Lofta H II:12-3 1890-91 Dopsedel  
Carl Oskar. Föddes i Björksätter af denna församling den 23 innev. Febr. och Döptes den 25.
Fadren uppgafs vara Bleckslageriarbetaren Petter frans oscar Pettersson och modren Christina Engelholm ifrån Svartingstorp, Frödinge Socken.
Faddrar: Skomakaren Nils Andersson i Ånäs och Hustru Anna Cathrina Andersdotter i Björksäter.
Drängen Carl Norelius vid Kyrkan och Pigan Carolina Christina Gren i Klockaregården. Attesteras Lofta d. 25 febr.1860 August Will?n
Comminister. Senare påskrift, vplnr no 88/72 90

2002-05-12, 14:54
Svar #13

Johan Lindh

Rättelse. Jag ber om ursäkt. Angående mitt föregående inlägg: sista citatet är ej vplnr, utan det är flyttattestregistreringen som avses.

2002-05-12, 15:22
Svar #14

Johan Lindh

Baksidan av ovan citerade dopsedel har en senare påskrift. Förestående Carl Oskar Pettersson har på egen begäran här mottagit kristendomsunder-visning, som denna dag med betyg om försvarlig kunskap blifvit konfirmerad betygar nedanstående.
Lofta, den 26 oktober 1890 H Holmberger Pastor
 
Lofta H II:12-3 1890-91, innehåller även detta brev. Wörd Pastorembetet i Lofta. Den å närslutne
dopattest omnämnde person fins icke någon dopbok här inskrifwen ej heller hans föräldrar in någon husförhusbok från den tiden. Och som familjen icke synas hafwa tillhört Frödinge församling och ifrågavarande person icke heller här wistas, kan han icke skrifwas här, utan jag får härmed återsända dopattesten för inskrifning i den församling, der han wistas. Frödinge den 4 Okt. 1890 Joh.sr. Edr?n P.l.

2002-05-12, 15:32
Svar #15

Johan Lindh

Tjust Häradsrätts arkiv F IIIa:100 662 1864
Fredrika Engelholm Kungsholm Törnsfall sn Bouppteckning Enda arvinge en syster Christina Engelholm som vistas på okänd ort, godeman utsedd.

2002-05-12, 15:41
Svar #16

Johan Lindh

Pastorsämbetet i Gamleby, Odensvi o Lofta      DB 1916:33  Petersson, Karl Oskar--- 1860-02-23---- avliden 30 sept 1916. Bostad: Stenkettil u Åkerholm. Dödsorsak: Blodpropp i Hjärnan o. Astma enl dr Tham.

2002-05-12, 18:00
Svar #17

Johan Lindh

Några anteckningar om Carl Oskar Pettersson.
 
 LOFTA C:6 Carl Oskar f 1860-02-23, infört 1890-09-29 av H P K Holmberger.
 
Inflyttningslängd Lofta 1890-11-17,
Carl Oskar Pettersson Attest N0 88 Fr Dalebo Frödinge sn.
 
Frånvarande fr Lofta 1891-92, vistas på Ankarrums Bruk Hallingeberg.
 
Husförhörslängd Lofta 1893 p250 Grånsten No 3, på socken.
 
Församlingsbok Lofta 1896 p362 Kårtorp 1/8 Hemman.
 
 
Jag fick xerox-kopior fr aktuellt pastorsämbete av de berörda uppslagen från församlingsboken Lofta 1897-1916. Tyvärr fanns det inga signum.
p232 Kårtorp 1/8 hemman Eges och br.till Ottinge
rad13 Karl Oskar Petterss. Zigenare korgmakare (f)1860 7/11 (g)93 8/7 (öfverförd fr) p.362 97.
(Vplförhållande) no 80 56/95 (öfverförd t) s 202 97. På rad 25 samma uppslag.  Anna Lov Chl Hellström inh.piga (f)80 31/3 Hvena (infl fr) V.Ed 96 22/11. + oäkta son (f) 98 25/10 Råne, Gottl..
 
p20 Åkerholm Stenkettil (rad)2 Karl Oskar Pettersson (Yrke)korgmakare (stam)f.(rämmande) (f)1860 7/11 Lofta (öfverförd fr)p 11.

2002-05-12, 19:27
Svar #18

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Tack för hjälpen med läsningen! Sammanhanget är alltså frejdanteckningar vid en valackarfamilj Dalstrand. Domen gäller familjefadern. En dotter har en oäkta son Oskar Fritiof född 1878. Mittanteckningen om faderskap gäller honom. Giftermålet med Lindgren gäller nästa dotter. Frans Oskar står under familjen och gifter sig med dottern till nästa hfl. Nu undrar jag hur man ska tolka detta? Skulle Per Dyrck vara Frans Oskars far? Jag undrade nästan om det var ett uttryck i stället för ett namn. Varför 1845? Har tittat i födda, döpta, döda detta år i Frödinge, men hfl återstår + mycket annat.
Att Fredrika har en syster, Christina, som är på okänd ort, kan väl bevisa att Christina Engelholm är den samma som Sven Engelholms dotter Stina Lisa. Sven Engelholm var alltså spiksmed i Boxholm, Ekeby bl a, och hans dotter Stina Lisa lever ett som det verkar stillsamt liv som piga på några få ställen tills hon får en son August Vilhelm 1853 vid 35 års ålder. Då försvinner hon från Vena, har anteckningar ej avhörts på 10 år och så vidare, tills hon återvänder och dör på fattighuset vid 92 års ålder. Det enda vi har vetat om vad hon gjorde däremellan är det döda barnet i Lofta. Anna Lovisa Charlotta Hellström, som Johan nämner ovan är dotter till August Vilhelm Andersson Hellström, vilket väl tyder på ett samband. Så är nu frågan, om vi följer rätt Frans Oskar, men Svartingstorp i Frödinge finns med hela tiden.
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-12, 21:41
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Ingrid! Skulle du kunna ta en bild också av familjen? Det är lite svårt att förstå hur frejdeanteckningarna förhåller sig till personerna. Är det alltså Kristina Lovisa Dalstrand som är dottern som först får oäkta Oskar Fritjof och sedan gifter sig med Frans Oskar Petersson? Kan det vara så att först har Per Dyrck (eller om det ska vara Dyrek) angivits som far, men sedan har Frans Oskar tagit på sig faderskapet? Anteckningarna kan ha skrivits vid olika tidpunkter. I så fall tycker man att raden om Per Dyrck borde ha strukits över, men det kanske glömdes bort.

2002-05-12, 23:27
Svar #20

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Jo, det är Kristina Lovisa, som först får sonen och sedan gifter sig med Frans Oskar. Det är hon med sonen under sig (mellan raderna)mitt för denna anteckning. Nästa rad kommer systern, som gifter sig med Lindgren.
Olof och Ingrid Bergström

2002-05-24, 22:50
Svar #21

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Nu har jag gått igenom Frödinge hfl och hittar varken Frans Oskar Pettersson eller Per Dyrck. Jag har letat efter Frans Oskars födelse ganska många årtal i både Törnesfalla och Frödinge utan att hitta honom. Men eftersom han kunnat gifta sig, borde det finnas någon attest någonstans också på honom. (Arbetsbetyg står det i hfl).
Jag funderar över Carl Oscars dopsedel. Hans inskrivning i Lofta födelsebok finns i marginalen och ser ut att ha anteckning: enl dopsedel 90.
Har han själv och föräldrarna burit med sig dopsedeln i 30 år? Eller har den legat i någon kyrkbok?  Om han inte själv bett att få bli skriven i Lofta, så hade han aldrig kommit in i någon födelsebok.
Olof och Ingrid Bergström

2002-06-10, 07:37
Svar #22

Åke Roos

Söker uppgifter om min farfar Ivar Teodor Berg, född 19040116 i Sunnersberg. Död: 1934-10-01.  
Har inte så mycket uppgifter om honom eftersom han dog när min far var endast ett år gammal. Kan han, såsom jag tror, ha varit av resandestam?

2002-06-22, 09:08
Svar #23

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
En liten nyhet om Stina Lisa Engelholms liv har vi fått från Hultfreds kommunarkiv. Lofta socken hade i oktober 1907 nödgats bereda henne vård och underhåll på sitt fattighus. De skriver till Kalmar län och vill att Vena socken, där hon senast var skriven, ska ersätta detta med 50 öre om dagen. Landshövdingeämbetet beslutar, efter att ha inhämtat förklaring, att så ska ske. Detta leder tydligen till att hon sedan flyttas till Vena fattighus.
Olof och Ingrid Bergström

2002-10-18, 22:59
Svar #24

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-27, 12:37
    • Visa profil
Den konstiga anteckningen om faderskap, som vi bad om läshjälp med härovan, blev aktuell igen när en smideshandlare Carl Gustaf Dyrock, född 1806 i Frödinge, hittades i en fånglista. Det har funnits en Petter Dyrock i både Stjernevik och Lövsvedjan under Svartingstorp i Frödinge, men långt före 1887. 1845? kan syfta på hans dödsår, som var 1847.  Frågorna blir snarare fler, efter att ha hittat honom. Carl Gustafs föräldrar var soldaten Petter Dyrock och hans hustru Britta Larsdotter i Brotorpet, Nyserums ägor. Fadern dog redan 1809, men hade en son Petter född 1803. I Frödinge A1:5 (1820-26) bor Petter Dyrock och broden Carl Gustaf, båda artillerister, i Lövsvedja, Svartingstorp, med sin mor, som är omgift med artilleristen Peter Hjertberg. 1823 gifter sig Petter Dyrock (artilleristen vid Kungliga örlogsflottan) med Anna Stina Storm (född 1800 i Frödinge). De får en dotter Johanna Christina 1824 och bor först i Nilseryd, sedan Ekornetorpet, Stjerneviks ägor, sedan Lärmedal. Nästa hfl börjar 1832. Där finns i N Mostugan, Ö Grinderum, gifte drängen Petter Dyrock, född 1803, men nu med annat födelsedatum än det rätta. Han har också en annan fru, Stina Nilsdotter född 1795 i Frödinge. Det är inte samma Stina, båda finns i födelseboken. Den första fruns död finns ej i Frödinge, inte heller någon ny vigsel. Inte heller finns någon Petter Dyrock eller Anna Stina Storm i in- eller utflytningsbok. Petter Dyrocks dotter bor hos sin farmor. I hfl 1838-42 har Petter Dyrock rymt. Han fortsätter att stå som rymd till sin död 1847, som antecknas i hfl. I dödsboken kallas han sjöartillerist ifrån Karlskrona.  
Och vad har han med Frans Oskars faderskap att göra? I bilagor till vigselboken i Hjorted finns ett papper där några bönder går i borgen för Frans Oskars äktenskapsledighet, vilket visar att han inte flyttat in med vanliga betyg. Det måste väl vara så att han berättar att Petter Dyrock är hans far för att identifiera sig själv. Men i födelseboken i Frödinge finns han inte. Född någon annanstans under Dyrocks rymning? Är Frans Oskar Kristina Engelholms Petter Frans Oskar? De har bleckslagaryrket gemensamt och att komma från Svartingstorp i Frödinge utan att vara skrivna där. Till sist är problemet att han inte är trolig som far till August Vilhelm Andersson Hellström, eftersom han inte heter Anders.
Olof och Ingrid Bergström

2002-12-13, 15:45
Svar #25

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Eftersom jag håller på och nystar i resandesläkten Bergs äldre historia undrar jag om någon har stött på några uppgifter om nedanstående tre personer, som kan vara syskon:
 
1. Olof Berg, född ?, död 1812 i Sköllersta sn, Närke (Enligt vad sonen Alexander uppgav i Nyköpings fångvårdsanstalt DIIIc:1, ej i Sköllersta db). Glashandlare. Han kallas smedsdräng från Eskilstuna vid vigseln 1789 och glashandlare från Cedersbergs glasbruk 1799. Han erhöll pass i Örebro 1799 2/12 och fick det förnyat där 1800 13/12. Han kallas borgare och glashandlare när han 1804 26/1 tillsammans med hustrun och sonen Karl får pass i Örebro ”till flera inrikes orter att försälja glas av Cedersbergs bruks tillverkning”. Möjligen var det i Karlstad han var borgare ty han kallas glashandlare från Karlstad 1805. Han kallas ”ofärdige glasföraren Olof Berg” 1808 10/9 när han med hustrun och dottern Anna Maria får nytt pass i Örebro för att försälja glas.  
Eftersom jag inte har påträffat någon åldersuppgift för Olof Berg är det svårt att veta hur gammal han var. Han kan ha varit gift före äktenskapet med Anna Margareta Lejon. Är han kanske identisk med ”glashandlaren Olof Berg från Kasimirsborg” som redan 1773 var fadder åt Olof Kjellman och Maria Bergs barn i Vreta kloster (infört i Torshälla födelsebok)? Kanske också med den Olof Berg från Gävle som var fadder i Godegård sn 1784 åt Vidrik Gripenfeldts och Anna Kristina Friströms son Gustaf. Det finns också en Olof Berg som med Maria Kjellman från Torshälla får sonen Olof i Asker sn 1771 11/7.                                                        
Olof Berg gifte sig 1789 6/8 i Kvarsebo sn med Anna Margareta Lejon, född ca 1765, död 1846 i Tryserum sn.  
Olof Berg och Anna Margareta Lejon hade följande kända barn:  
Karl Olof Berg, född 1789 i Lista sn, Södermanland (Enligt Skedevi hfl där han var skriven i Rejmyre från 1814, då han anges inflyttad från Vist sn, till ca 1820, ej i Lista fb.)  
Anna Maria Berg, född 1791. Nämnd med föräldrarna i passjournal 1808.  
Johannes Berg, född påskaftonen 1793 i Örebro (enligt Vist db), död 1809 30/5 i Vist sn, Östergötland.
Olaus Berg, född 1795 9/3 i Djurshyttan, Hällestad sn, Östergötland.  
Johan Peter Berg, född 1799 4/1 i Ekeby sn, Närke.
Lars Fredrik Berg, född 1802 3/9 i Floda sn, Södermanland (enligt hfl för Kung Karl sn där han var skriven som gårdsägare i Kungsör från 1843, ej i Floda fb).  
Alexander Berg, född 1805 19/12 i Cedersberg, Vist sn.  
Samt troligen:
Gabriel Berg, född 1810 i Ekeby sn, Närke (Enligt Örebro länsfängelse DIIIb:1).
 
2. Gabriel Berg, född ?, död ?. Han var, med hustrun, mantalsskriven som glasförare vid Cedersberg 1789 och kallas glasförare från Kasimirsborg vid hustruns död 1801. Liksom för Olof Berg saknar jag åldersuppgift på Gabriel. Han kan vara identisk med den glas- och porslinsförare Gabriel Berg, född 1745 (enligt hfl) som 1773 flyttade från Strängnäs till Södertälje och finns där i hfl 1771-1778 men sedan är borta. Han var gift med Maria Stina Ramberg, född 1748, och hade med henne dottern Anna Maria, född 1771 26/12 i Strängnäs.  
Gabriel Berg var gift med Brita Matsdotter, född 1762 (enligt åu i db), död 1801 7/8 i Blackstad sn (Hon kallas Brita Larsdotter i db).  
Gabriel Berg och Brita Matsdotter hade följande kända barn:
Anders Berg, född 1788 30/1 i Nyköping (Västra).
Johan Berg, född 1788 30/1 i Nyköping (Västra).
Maria Sofia Berg, född 1789 26/3 i Gärdserum sn, Småland.
Andreas Berg, född 1791 20/10 i Tidersrum sn, Östergötland, död 1792 9/3 i Oppeby sn, Östergötland.
 
3. Lars Berg, född 1767, död 1816 30/1 i Stockholm (Svea artilleri). Smideshandlare och artillerihantlangare. Smideshandlare Lars Berg och hans hustru från Torshälla med pass daterat 1802 17/4 fick passet förnyat i Örebro 1803 16/4. Kallas smideshandlare från Eskilstuna vid sonens födelse 1801, senare blev han artillerihantlangare vid Svea artilleriregemente i Stockholm och skriven där. Barnen står som Bergs erkända oäkta barn i Svea artilleri AIa:8 s 58.  
Lars Berg sammanbodde med Katarina Lindberg, född 1778 i Paldamo sn, Finland (enligt hfl). När äldste sonen föddes kallas modern Katarina Rolin, kanske en annan hustru eller ett annat namn på Katarina Lindberg.  
Lars Bergs barn:
Johan Erik Berg, född 1801 22/8 i Hällestad sn.  
Karl Magnus Berg, född 1805 18/11 i Råby-Rönö sn. (Fadern kallas i födelseboken smideshandlare Anders Berg från Eskilstuna, troligen en felskrivning för Lars Berg).
Sofia Vilhelmina Berg, född 1808, död 1811 2/12 i Vallentuna sn.
Lars Oskar Berg, född 1812 1/5.
Maria Sofia Berg, född 1814 16/1 i Enköping.
 
Det finns tidigare borgare och krämare Berg i Torshälla och Örebro som dessa Bergar troligen var släkt med, frågan är bara hur? Med tanke på att Gabriel Berg hade två söner med namnet Anders kanske också borgaren i Gränna, Anders Berg, vars dotter Regina avled i Örtomta 1749 18/10, vara av intresse. Hur som helst så är alla detaljer om dessa tre eller andra samtida Bergar med anknytning till glas- och smideshandel naturligtvis av stort intresse.

2002-12-14, 19:41
Svar #26

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Bosse,
 
Jag har inte mycket att komma med och hoppas att andra också kan bidraga. Med tanke på att det rör sig om Berg vill jag i alla fall komma med något... trots att det inte är min släkt.
 
Personerna du nämner har inte visat sig i sydligaste Sverige. Jag kan i alla fall komma med ytterligare en glasförare vid namn Lars Berg.
 
Glashandlaren Lars Bergs hustru Christina Stierna avlider 1770 15/4 i Rävninge, Hästveda (Skå). Hon sägs vara född 1720. Detta par finns noterade i Hinneryd (Smål) hfl 1767 utan viss hemvist och Lars Berg kallas avskedad soldat och glasförare. De har en dotter Christina född 1757 18/4 [hfl, ej i Hinneryd fb]. På föräldrarna står varken födelsetid eller -ort.
 
Möjligen, möjligen är han identisk med korpralen Lars Berg vid Kronobergs reg. och Södra Sunnerbo kompani, vars dotter Ingeborg föds 1745 14/7 i Ingelstorp, Riseberga (Skå). Moder ej angiven.  
 
På Familysearch kan man söka på föräldrarnas namn för att finna barn. På det sättet kan jag komplettera med ett troligt barn till Olof Berg och Maria Kjellman: Maria 1779 11/2 döpt 12/2 i Norrtälje. Modern kallas Maria Jhullman, men eftersom det är ett omöjligt namn så misstänker jag att det ska vara Kiellman.
 
Dessutom undrar jag över Olaus Bergs och Anna Helena Wesborgs son Calloander 1790 7/8 i Bro (Göteborg o Bohuslän). Är inte det ett typiskt resandenamn? De får även Johanna Maria 1796 25/5 i Stenkyrka.

2002-12-16, 14:31
Svar #27

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Anders.
 
Tack för uppgifterna. Olof Berg och Maria Kjellman är högintressanta då jag misstänker att de kan vara identiska med den ovannämnda Olof Berg och hans, i så fall, första hustru.  
Glashandlaren Lars Berg  är också intressant och lär väl tillhöra resandefolket. En Lars Berg föddes 1721 13/12 i Örebro, son till krämaren Lars Larsson Berg och Kristina Wiman.  
Däremot tror jag att Olaus Berg och Anna Helena Wesborg är ett villospår. Kaloander är onekligen ett namn som för tankarna till resandesläkter. Men jag har stött på namnet även i andra sammanhang och eftersom fadern verkar kallas ”kyppare” i Bro födelsebok, vilket väl skall vara kypare, som jag har för mig är det samma som tunnbindare, så tror jag inte att det rör sig om några resande. I Stenkyrka födelsebok anges tyvärr inget yrke, hustrun kallas där Anna Helena Berg men det är väl troligen samma personer. Det bör nog undersökas lite mer ändå. På LA i Göteborg finns, vill jag minnas, släktnamnsregister till ministerialböckerna i Bohuslän, men finns det filmat månne?

2003-01-02, 11:05
Svar #28

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Kjære Bo Lindwall!
Også i Norge finst det reisande som nyttar familienamnet Berg. Om det er noko samband med dei svenske, veit eg ikkje, men her er i alle fall dei eg har oversikt over til nå:
ANNE MARIE BERG er nemnt enke i eit pass frå 1822, kom frå Vesterås og skulle til Fredrikshald, hamna i Trondheim og fekk pass tilbake til Fredrikshald. Ho kom tydelegvis saman med ein Anders G. Søderstrøm.
GUSTAV FREDRIKSEN BERG og kona Anne Kristine Olsdatter døypte sonen Johan Fredrik i Eiker i 1822 og sonen Julius Benjamin i Våle i 1826, kalla kobbersmed fra Skien (1822) og passløse personer (1826).
HANS BERG nemnt i pass 1807-1808 mellom Røros og Trondheim med kone Maria Steffensdatter. Han er nemnt gjørtler.
HANS OLSEN BERG og kona Anne Marie Hansdatter døypte dottera Karen Margrete i 1820 i Børsa, dottera Marta i 1824 i Støren/Horg og dottera Margrete i 1827 i Surnadal. Han vart kalla kardemakar.
HANS OLSEN BERG som eg har registrert pass på mellom 1817 og 1854, født ikring 1781-83. Kona hans er i pass 1817-1818 skriven Synnøve Jensdatter Huseby og i pass 1823-1833 Anne Larsdatter. Denne Hans Berg er også kalla kardemakar og kammakar, men i tilleg underoffiser eller avskjediget korporal. I somme av passa er det sagt at han var "blesseret i høyre hånd og høyre side", så han var truleg blitt skadd som soldat.
JOHANNES OLSEN BERG og kona Karen Marta Pedersdatter har eg pass på 1807-1815. Han var født ca. 1772-73 i Sverige og er kalla kardemakar og vevskeibindar.
JULIUS BENJAMINSEN BERG har eg eit pass på frå Romsdalen i 1852 då han var 26 år gammal, nemnt dyrlege og med eit arr på venstre sida av munnen.
NILS JAKOBSEN BERG har eg pass på 1815-1818, det siste året var han 28-29 år gamal. Han er nemnt født i Østerdalen og tinnstøypar og blikkenslagar.
OLE (KRISTIAN) ANDRESEN BERG med kone Ragnhild (Kristine)Hermannsdatter døypte sonen Ole Kristian i Stange i 1815 og dottera Helmine i Eidanger i 1822. Han er nemnt passlaus (1815) og omreisande urmakar (1822).
OLE OLSEN BERG og kona Johanne Marie Johannesdatter døypte dottera Anne Margrete i Kongsberg i 1806 og dottera Johanne Helene i Bamle 1808 (død same året). Han reiste med kobber og blikktøy i 1806 og er nemnt blikkenslager i 1808.
ULRIKKE LOVISE BERG er i pass 1812-1832 nemnt som kona til kopparslagar Kristian Andersen. Han var født ca. 1783-84 og hadde berre fire fingrar på høgre handa.
Nå er det ikkje sikker at alle desse høyrde til det reisande folket. Men det er verdt å gjera dei kjent gjennom Anbytarforum slik at andre kanskje kan finna meir ut om dei.
Vennleg helsing med dei beste ynskje om eit godt nytt år;
Arnvid Lillehammer

2003-01-03, 09:53
Svar #29

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Arnvid. Tack för intressanta uppgifter från Norge. Gustaf Fredriksson Berg känner jag igen från svenska källor fast där kallas han Gustaf Petersson Berg. Han kallas artillerist, valackare och djurläkare. När han togs in på häktet i Mariestad 1840 31/1, med hustru och barn, uppges han vara född 1789 i Örby sn. Han avled 1853 23/12 i Tumbo sn, Södermanland. Några uppgifter om hans föräldrar har jag tyvärr inte. Gustaf Bergs första hustru, som du har som Anna Kristina Olsdotter, kallas av sönerna, när de lämnat uppgifter vid förhör inför diverse fängelsepastorer, för Anna Kristina Flink och skall ha avlidit 1836 i Rångedala sn. Gustaf var 1840 omgift med en Fredrika Johanna Olofsdotter och före 1848 med en Sara Kristina. Bland barnen i första giftet var Gustava Berg, född 1815 i Eskilstuna (enligt hfl), död 1890 1/11 i Överluleå sn. Hon var skriven i Heden, Överluleå från 1874. En annan dotter var Fredrika Charlotta Berg, som levde tillsammans med Johan Erik Andersson Dahlström (1807-1883). Sonen Johan Fredrik Fredriksson Berg uppges vara född 1822 2/1 i ”Egger, Norge”, vilket tycks stämma rätt väl med dina uppgifter. Han levde ännu 1885 då han frigavs efter avtjänat fängelsestraff. Sonen Julius Benjamin Berg, uppges vara född 1826 23/6 i ”Volde, Norge”, vilket också stämmer bra med vad du meddelar. Dessutom fanns sonen Karl Peter Andersson (sic) Berg, född enligt uppgift 1820 7/4 i Rommeled sn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna