ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Darell  (läst 4638 gånger)

2016-02-08, 10:20
läst 4638 gånger

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Vet inte om folk missförstod mig eller om det är jag som missförstår. Men om nu resandefolket inte tillhör ett och samma folkslag, varför finns det då ens en föreställning om ett resandefolk? Det är ju inte jag som hittat på det, det är ju sedan länge döda förfäder till dagens resandesläkter som gjort det. I så fall kan jag tycka att det är ytterst märkligt att alla de olika resandesläkterna (åtminstone fram till 1950-talet) gifter sig med varandra, umgås med varandra, talar samma språk och förr även trodde att de härstammade från Carl XII:s kosacker och tatarer. Tittar man på Wikipedia om etnicitet är ju detta definitionen av en etnisk grupp:  
 
1. Den består i de flesta fall av medlemmar som i huvudsakligen gifter sig inom den egna gruppen, (endogami).
2. Dess medlemmar uppfattar sig själva och ses även av insatta betraktare som en särskild kategori.
3. Gruppen hålls ihop av föreställningar om ett gemensamt ursprung.
4. Den skiljer sig från andra grupper genom vissa sociala och kulturella särdrag, till exempel språk, religion och sedvänjor.  
 
Dagens moderna släktforskning, lingvistiska forskning och DNA-test i kombination med människor som vill framhäva ett indiskt ursprung har väl dock rört till punkt 3 på den listan rätt så ordentligt, vilket uppenbarligen gör konsensus svår att uppnå kring hur man ska tolka/beskriva resandefolket i både nutid som dåtid.  
 
____________________________________________
 
När det sedan kommer till att som släktforskare avgöra om just den personen var resande eller bara umgicks med resande eller bara hade en snarlik livsstil är ju en bedömningsfråga från fall till fall.  
 
Är en person som Djos Per Andersson (1814-1849) (https://sv.wikipedia.org/wiki/Djos_Per_Andersson) resande? Nej vill jag säga av flera skäl.
Är en person som Carl Fredrik Rosengren (1778-1822) (se under resandesläkten Rosengren) resande? Ja vill jag säga av flera skäl.
Är en person som Anders Olsson Björk (1839-1887) (se under resandesläkten Björk) resande? Både ja och nej vill jag säga av flera skäl; hans barn var ju däremot definitivt resande.  
 
Även då det kommer till senare generationer av en släkt är det ju en bedömningsfråga från fall till fall. Jag kan ta till exempelvis att bland Fredrik Kindbergs (1778-1841) (se resandesläkten Kindberg) ättlingar under 1900-talet finns både skrothandlare och professionella spelemän som lärare och storföretagare. Är flera av dessa resande? Ja vill jag säga av flera skäl. Är alla dessa resande? Nej vill jag säga av flera skäl.
 
Och samma sorts bedömning blir ju också när det kommer till Darell...  
 
____________________________________________
 
Förstår ni hur hur jag menar ?

2016-02-08, 13:01
Svar #1

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Ingrid,
 
man ska inte skriva inlägg efter jobbet, inte när man slutar efter midnatt;)
 
Uppgiften i mitt inlägg var felaktigt, Mtdnat gäller Annika Jonasdotter Lund och hennes moder Regina Nilsdotter!!! INTE Bryngelsdotter.
 
Hennes tillhörighet är U4.
 
Carl Johan, rubriken är ett fack som säger att man har romskt ursprung. Det är väl detta som anses fel?
Jag menar att rubriken lägger släkterna i ett fack på grund av vad man trott, kanske inte alltid som det är eller sett ut. Jag tycker att du i det senaste inlägget talar mer om hur folk är eller beter sig. Och jag vet inte varför du ska lägga dom i fack när du tidigare presenterade Samernas hållningssätt där de själva valde de dom är.  
 
Jag är framförallt intresserad av forskningen och dess placering i anbytarforum om man nu vill diskutera tex ryska soldaters ättlingar i Sverige, sedermera kanske resande eller vad som helst, men att det inte kanske bör ligga under denna rubrik.
Den indelning du gör ovan kan man göra i vilket skikt som helst. Om man frågar grannen var han kommer ifrån så säger han Frankrike och man svarar då, jaha-utlänning?  
 
Mvh

2016-02-08, 14:26
Svar #2

Utloggad Arvid Bergman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 73
  • Senast inloggad: 2018-10-21, 21:23
    • Visa profil
Romanikultur är romsk vad ska den annars vara?
 
Om alla gift sig med samma hela tiden skulle folk vara så inavlade att de inte skulle kunna stå upp.
Det är klart att folk är blandade men det är kulturer som skapar etnicitet. Därför är nuvarande rubrik perfekt. Tack för mig.

2016-02-08, 14:47
Svar #3

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej Arvid,
 
det är precis rätt som du skriver! Är kulturen Romsk så är det här det bästa stället. Det är faktiskt en av de bästa forumdelarna i mitt tycke.
Det här handlar inte om att inte tillhöra en viss grupp utan mer om att vara på rätt ställe. Om man inte har romskt påbrå så bör man ju inte komma så långt här.
Skulle nu påbrået vara ryskt, från krigarstammar eller nomadfolk så får man inga svar här. De som kan något om rysk invandring och dess folk hittar knappast hit under den här rubriken. Forskningsmässigt är det bästa om man kan definiera så mycket som möjligt. Det är inga fel på någon grupp.
 
Mvh
 
BAS

2016-02-08, 17:03
Svar #4

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Jag säger bara än en gång att det är vanskligt för resandeforskningen om man börjar stycka upp och dela in resandefolket i olika fördefinierade grupperingar. Att börja gradera människor av kött och blod på sådant vis leder ytterst till att olika måttstockar av ”äkthet” uppstår, detta oavsett hur opartisk och neutral man är som enskild släktforskare.  
 
Läs Wikipedias artikel om resandefolket. Läs skitpratet på facebook. Där graderas resandefolket värdemässigt. Vad enskilda personer eller rentav organisationer anser är irrelevant för den allmänna forskningen ska förhålla sig neutral så långt det går. Det är en grundförutsättning för all forskning, vare sig det rör sig om släktforskning, naturvetenskaplig forskning eller något annat forskningsfält. Mot bakgrund av detta är det istället bättre att titta på varje enskild släkt för sig men under ett gemensamt paraply, vilket helt riktigt görs nu och alltid har gjorts här på Anbytarforum.  
 
____________________________________________  
 
Och apropå att romanikultur/resandekultur skulle vara romsk (men nu lämnar jag forskningens neutralitet). Kan inte resandekultur/romanikultur bara få vara resandekultur/romanikultur? Måste den plötsligt vara romsk bara för att modern forskning tillåter sådana tolkningar? Hade en ”råmmano” (resande) hört detta på 1800-talet hade han nog kliat sig i huvudet. För i hans värld var den råmmano (tartarisk!) och han själv såg sig som ättling till landet Tartariets mäktiga krigarfolk, ett faktum många av dagens människor medvetet som omedvetet ignorerar. Vilket är synd, då sådan ignorans leder till bortfall i historieskrivningen. De äldre dör bort utan att deras berättelser blivit nedtecknade eller dokumenterade med diktafon för efterkommande generationer.  

2016-02-08, 21:48
Svar #5

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, detta är mitt sista inlägg i den här diskussionen,
 
Carl Johan, jag försöker verkligen förstå....Det här handlar ju inte om den kultur du menar och har ju ingen inverkan på den heller. Den här avdelningen kommer väl inte att tas bort?! Du menar att vi sluta forska vidare på grenar och låta det vara som det är nu, en kultur, oavsett om de är släkt eller inte. Jag antar att du menar Tatarer, läs gärna detta om de olika uttrycken.
http://blog.svd.se/historia/2011/06/25/tatarer-tartarer-och-tattare/
 
För övrigt läser jag inte skiten på Facebook och använder heller inte Wikipedia som källa.
 
Daniel: Jag hör av mig inom de närmaste dagarna.
 
Mvh
 
BAS

2016-02-12, 10:46
Svar #6

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Hej Bo-Arne!
De som kan något om rysk invandring hittar väl inte Regina Nilsdotter bättre om man flyttar hela diskussionen till Övriga släkter, inte heller om man gör förklaringen till ”resande” mera neutral. Däremot går det bra för vem som vill att starta ett nytt ämne under Forskning om övrig historisk inflyttning till Sverige och ställa en fråga med hänvisningar dit det behövs.
Haplogruppen U4 kan enligt Eupedia också förekomma med stor % hos ett minoritetsfolk i Pakistan talande ett indiskt språk (jag påstår inget om riktighet eller betydelse). http://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_U4_mtDNA.shtml#distribution
Ingrid
 
(Meddelandet ändrat av ibe 2016-02-12 10:54)
Olof och Ingrid Bergström

2016-02-13, 21:13
Svar #7

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, ett enda kort svar. U4 är haplogruppen, mutationen visar mera men den kommer inte att publiceras här.
 
Mvh
 
BAS

2016-03-03, 03:18
Svar #8

Utloggad Margareta Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 00:17
    • Visa profil
hej! behöver lite hjälp. har följt en Darell från göteborg ner till Skåne har gått jättebra men så blev det total förvirrat.I en husförhörsl. stå att andreas Benjamin darell ska vara född i Förslöv 30 jan. 1799. Där är han inte. men  i Väsby finns han. Då som son till kardemakaremästaren Peter Darell och hans hustru Sara christina Darell i Buskeröd. Men de finns inte i Buskeröd. Men jag hittar i Grevie vigda dec 1796 Kardemakaremästaren Peter Darell vigd med jungfrun Sara Christina Darell.
är det nån som fattar är det rätt par som föräldrar till Andreas Benjamin.Är Sara o Peter släkt med varandra? Var bor dom o varifrån kommer Peter??
Jag gör denna rakt bakåt forskning till min granne som heter Darrell som är barnbarns barn till frisör mästare Darell i domkyrkoförsam. i Göteborg.Dom har som släktmyt att de ska stamma från en skotsk tavelförfalskare.o sånt är ju alltid skoj att forska på. vänligen magganh

2016-03-08, 22:08
Svar #9

Utloggad Margareta Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 00:17
    • Visa profil
hej igen, jag tror inte att dessa Darell jag söker är resande familj. Peter som jag frågar efter är kardemakare mästare. i följande led finns skräddare, och Sara Christina skrivs ju jungfru i wigsel längden. och hennes far p jonas Darell var också kardemakare.
 
Jag har sett att ni skrivit en darell som glasförare,är inte det samma som glasknalle??
Från min barndom minns jag borstaknalla i Mark, dom va inte resande. o mina förfäder som hade knalle rättigheter var inte resande då dom också bedrev förläggeriverksamhet i ike ringa storlek.
 
 från magganh

2016-03-08, 23:04
Svar #10

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej!
Peter Darell (f 1771) var son till handelsborgaren, husaren och glashandlaren Anders Darell (1734-1798) och hans hustru Anna Dorotea Hallman (f 1740).
Sara Christina Darell (f 1779) var dotter till artillerihantlangaren, glasföraren och kardemakaren Peter Jonas Darell (1737-1804) och hans hustru Johanna Skotte (1746-1822).
Bröderna Anders (1734-1798) och Peter Jonas Darell (1737-1804) var i sin tur söner till Peter Darell (omkr 1700-1764), se tidigare i den här tråden, och hans hustru Maria Andersdotter [Lund] (1711-1751).
Av dessa anses åtminstone Skotte och Lund vara av resandesläkt.
Har din granne gjort ett autosomalt DNA test? Det kanske skulle ge svar på frågan hur mycket indiskt påbrå som finns. Om han dessutom är ättling på raka fädernet till Darell så skulle det vara intressant att få reda på vilken haplogrupp (Y-kromosom DNA) som präst-, borgar- och resandegrenen av släkterna Darell-Darelius tillhör).
Med vänlig hälsning
Gabriel

2016-03-08, 23:26
Svar #11

Utloggad Markus Holmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 85
  • Senast inloggad: 2021-01-08, 23:55
    • Visa profil
Gabriel Wallgren! mycket intressant som du skriver att ett Y-DNA skulle vara värdefullt för släktutredningar för Darell-släkterna. Om mitt enda blanka kit inte redan vore tingat så hade jag kunnat ordna ett test ganska omgående. Jag får jobba lite på övertalning av mammas granne =)

2016-03-09, 20:42
Svar #12

Utloggad Margareta Holmquist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 00:17
    • Visa profil
hej o tack Gabriel.
Var var denne handelsborgaren, husaren o glashandlaren Anders Darell boende?
 
men då var min Sara Christina o Peter kusiner som gifte sig med varandra.
 
Ska genast bearbeta grannen för ett test. Han tycks ju i alla fall inte ha nåra skotska band.
 
hälsn. magganH

2016-03-10, 04:36
Svar #13

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Hej igen!
Anders Darell nämns i mantalslängderna i Laholm 1756-1761 (burskap 1755 30/9) som krämare. Då han gifter sig i Vrå 1763 kallas han handelsborgare från Laholm. De av mig kända barnen är födda på olika platser. Anders, f 1763 i Odensjö, Maria, f 1765 i Förslöv, Peter, f 1767 i Förslöv, Maria, f 1769 i Förslöv (död 1770 i Vrå), Peter, f 1771 i Förslöv, Carl Magnus, f 1777 i Vrå, Anna Helena, f 1782 i Vrå.
Så slutsatsen blir att Anders Darell åtminstone fram till det att han gifter sig levt ett typiskt resandeliv vid den här tiden. Efter giftermålet tycks han och hans familj mer stadigvarande varit bosatta i Förslöv i samband med att Anders Darell blev husar vid Skånska husarregementet (troligen Bjäre kompani). Någon gång under 1770-talet flyttar familjen till Lilla Broddhult i Vrå socken där han troligen försörjer sig som jordbrukare (torpare) och det är också där han dör 1798.
Barnen tycks helt ha lämnat resandelivet. I sammanhanget kan nämnas att äldste sonen Anders Darell, f 1763, i sitt andra äktenskap var gift med min mm mf fm Lisbet Brorsdotter (1775-1854), som då var änka efter min mm mf ff borgaren och skepparen i Båstad, Sjunne Persson (1763-1810).
Angående eventuellt skotskt påbrå så kan man ju fundera varför släkten Skotte heter just så.
Med vänlig hälsning
Gabriel

2016-03-12, 02:30
Svar #14

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Apropå knallarna. Knallehandeln började väl nere i Marks härad sedan spred det sig till det övriga Sjuhärad men även in i Halland och Småland. Det hela började väl med att de smugglande varor över den dansk-svenska hallandsgränsen, sedan permanenterades den sortens kultur och gårdfarihandeln uppstod i dess kölvatten. Sedan när Limmareds glasbruk grundlades kom ”dinglarna” in i bilden och kom att anamma den handelskulturen. Tittar man på Limmareds glasbruks mantalslängd för varierade årtal finns där många välkända släktnamn. Och bland gamla resande finns det ännu dem som minns knallespråket. Men sådant här får man inte läsa om i historieböckerna. För där står det att gårdfarihandeln upphörde i början på 1900-talet men bland de resande levde det kvar ända in på 70-talet. Men det är inget som någon professionell forskare eller historiker har brytt sig om att uppmärksamma; finns antagligen ingen prestige eller pengar att hämta inom ett sådant ämnesfält. Men många av västgöta- och smålandsdinglarna var knallar precis som ”buron” var.

2016-03-12, 17:46
Svar #15

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 853
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 19:26
    • Visa profil
Apropå knallar och resande (ursäkta om det inte har direkt med Darell att göra!):
Jag har antecknat en del från Sunnerbo Häradsrätt 6 feb 1808. Det handlar om stulna kläder.
Inblandade är kända resandeanor som Roos och Skarman och Ahlqvist, men den egentlige tjuven ska vara en Peter Wahlström som gett de andra kläder.  
Det står om sådana som handlat av honom ” samtliga varit övertygade att Wahlström så mycket mer skulle vara västgöte, som han haft att sälja vanliga västgötesaker . ej setts i sällskap med de övriga, eller ej vetat att de voro förtroliga och bekanta.”
Alltså skillnad på västgötar och resande där. Knallarna hade väl fått tillstånd att resa med gårdfarihandel?
hälsn Ingrid
Olof och Ingrid Bergström

2016-03-12, 21:01
Svar #16

Utloggad Carl Johan H. Ljungquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 290
  • Senast inloggad: 2016-03-12, 21:01
    • Visa profil
Nu ska man komma ihåg att knallarna ingalunda var någon homogen grupp utan det är samlingsbeteckning för alla de ambulerande köpmän och köpkvinnor som kom ifrån södra Västergötland. Och knallehandeln var ju inte begränsad blott till gårdfarihandel utan innefattade även marknadshandel, smuggleri etcetera. Och alla de som i efterhand har betecknats som knallar kunde ju inte tala månsing, det var blott ”de invigde” som kunde det. De egentliga knallarna kan nog bäst beskrivas som ett löst sammanhängande skrå eller ett kompisgäng av unga och gamla gubbar, varav en del kom ifrån vandringsfolket. Men det är om detta sistnämnda som ingenting står att läsa i historieböckerna.    
 
För gårdfarihandel, egentligen för all sorts handel, krävdes det dock ett bevis eller tillstånd från myndigheterna. Men vad sedan folk gjorde i verkligheten var nog en helt annan. Tillräckligt många knallar var dock såpass ärliga att Borås och Sjuhärad på 1700-talet var bland kronans viktigaste skattebetalare. Här är ett bevarat handelspass/resepass från 1782 för glasföraren vid Limmareds glasbruk Clarin Rosengren:  
 

 
Kanske bör ansvarig moderator förslagvis flytta dessa 'knalleinlägg' till en egen tråd under resandefolkets historia?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna