ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-22  (läst 4699 gånger)

2002-05-05, 12:05
läst 4699 gånger

Patrik Fredriksson

Jag skulle vilja veta om någon har information om sresandesläkten Stålberg. Har information om att de fanns i jämtland på 1850 - talet och sedan i Norge och Sverige (bl a Värmland, Dalarna.)
 
Vidare så var Stor-Johans maka av Stålberg, hon hette Ulrike Stålberg.

2002-05-05, 12:45
Svar #1

Utloggad Pia Johansen

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2010-07-12, 22:37
    • Visa profil
Hei !
 
Vet ikke helt om jeg har forstått hva du søker etter men ved søk på navnet Stålberg så finnes det flere ved det navnet i norge.
 
I FT 1900 finnes følgende personer : Herman Stålberg f.1871 fra Elfsborgslän yrke Teglverksarbeider.
Johannes Stålberg f.1889 Lier i norge.
Oscar Emil Lennart Stålberg f.1874 Stokholm.
 
Søker man på Staalberg får man opp ytteligere flere personer.
 
I min søken etter slektninger i Alta,Nord norge kom jeg over navnet Marie Staalberg f.1790 Sverige d. 19.feb 1880.
 
Ved søk på FT 1875 finnes Lovisa Staalberg f.1833 Rems Sogn, Sverige.
 
Ved FT 1865 finnes :Johan Erik Staalberg f.1844 Sverige yrke Skomaker.
Karine Staalberg f.1841 Risør i norge.
Oluf O. Staalberg f.1816 Sverige yrke smed.
Staalberg f Christensdatter,Live f.1813 Holmestrand Norge
 
Håper at dette var til noen hjelp 
 
Mvh
Pia Johansen

2002-05-05, 15:02
Svar #2

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Det finns många Ståhlberg runt Svabensverks bruk (Svabensverk , Svartnäs Katrineberg , Hanebo och Ockelbo). De har anknytning till bruksnäringen. Den förste jag har i min databas är född i Hanbo socken på 1790-talet.

2002-05-06, 01:53
Svar #3

W. Spjelkavik

Ståhlberg, Hans Ersson f. 1869.04.01, fra Skattberg i Dalarna. Omtales også som Hans Ståhlberg Lax, noen som kjenner til han?
Mvh
Wenche

2002-05-06, 09:12
Svar #4

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei!  
Jeg vet ikke om så mange av de ovennevnte personene hører til den reisende slekten (eller slektene) Stålberg, men jeg har et spørsmål til nettopp denne: Agnetha Maria Ståhlberg er født ca 1804, og var gift med hattmakare och lumpsamlare Carl Gustaf Svärd født ca 1790. Kurvbinderske Agnetta M Ståhlberg med 3 Børn Johan, Anna og Christian, hun født i Vestre Nordlands Leen, er forpasset fra Sverige og tenker seg til Piteå da hun er registrert i Protokol over Omstreifere, som have passeret Alstadhaug Præstegaard 1848-1849. Jeg vet om en sønn, Carl Magnus Gustafsson, f.1823 i Børe (Børre?) i Norge. Han skal visstnok ha kalt seg Johan Fredrik Ståhlberg, og er svigerfar til Stor-Johan. Vet noen mer om Agnetha, mannen hennes og kretsen rundt dem? Vi er flere som er meget interessert i opplysninger om disse, og alle opplysninger mottas med takk!  
Med vennlig hilsen Jonny

2002-05-06, 13:17
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Namnet Stålberg är inte så vanligt bland resande i södra Sverige. De två jag känner till som möjligen kan vara intressanta är
 
glasföraren Johan Stålberg, som får en dotter Maja Lisa döpt 1745 2/3 i Röke (Skåne).
 
soldaten vid Kristianstads garnison Börje Andersson Stålberg, som dör 1746 (begr 1/4) som inhyses hos valackaren Jöns Jacobsson i Glimminge, Jonstorp (Skåne). Han hade tidigare varit ryttare för ett rusthåll i grannsocknen Väsby, men fått avsked för liderlighet.
 
Vad var Stor-Johans fullständiga namn? Vet man ungefär när han var född och var?

2002-05-06, 17:33
Svar #6

Utloggad Jonny Mydland

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2019-05-15, 10:49
    • Visa profil
    • j-mydland.net
Hei, Anders!
Jeg har med stor glede fulgt med i de mange innlegg du har hatt i Anbytarforum!
Stor-Johan het Karl Johan Fredriksen  -Stor-Johan, født omkring 1848, død 20-2-1946 og gravlagt 26-2-1946 i Våler.  Jeg har ikke funnet ham døpt, og han hadde nok fosterforeldre.  Kona var altså av Stålberg-folket i Sverige, og for den saks skyld kan godt Stor-Johan selv opprinnelig være svensk.  
Reisende i Norge snakker om Stålberg-folket, men hvor langt tilbake disse strekker seg i Sverige har jeg ingen aning om.  Har Bo Lindwall vært borti flere?
Beste hilsener
Jonny

2002-05-09, 09:34
Svar #7

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Jonny och Anders !
 
Gamla och utfattiga valackaren Nils Stålberg hade, enligt Fryksdals nedre tingslags hr AIA:47 3/12 1802 Brottmål ? 2, tillsammans med sin hustru och 2 barn erhållit pass från borgmästaren i Kristnehamn Erik Åhman för att färdas åt Hälsingland. Nils hade varit instämd till tinget anklagad för att ha stulit ett silverfickur av trädgårdsmästaren Anders Stenqvist. Nils som frikändes var väl troligen släkt med glasföraren och fältjägaren Lars Lund?s hustru Anna Stina Stålberg som enligt Övre Ulleruds lysningsattester kom från Bessebol i Varnum sn 29/8 1803.  
 
MVH Stefan Jernberg

2002-05-09, 10:58
Svar #8

Utloggad Gabriel Wallgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 12:06
    • Visa profil
Vallackaren Nils Stålberg, hustru Catharina Bergman samt dottern Anna Sophia fick 1798 9/3 pass från Göteborg till Bergslagen, Östergötland och Halland [Göteborg & Bohus län länsstyrelse, Landskontoret B V a:2, passjournaler 1798-1811].

2002-05-09, 13:05
Svar #9

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Jonny, Stefan och Gabriel!
 
Inga nya uppgifter men lite brainstorming. Lars Lund i Övre Ullerud har nämnts tidigare i Anbytarforum, eftersom han är son till Lars Andersson Lund och Brita Greta Skragge. Han var först gift med Ulrika Olofsdotter Faltin, och hade med henne en dotter Ulrika född 1791 16/1 i Övre Ullerud [Bo Lindwall]. Han gifter tydligen om sig med Anna Stina Stålberg 1803, enligt Stefans uppgifter.  
 
Det är ju intressant att namnet Ulrika förekommer här två gånger, med tanke på att Stor-Johans hustru hette Ulrika Stålberg. Det kan inte vara så att Lars Lund och Anna Stina Stålberg får en dotter som heter Agneta Maria ca 1804, som tar sin mors efternamn?
 
I Eilert Sundts uppgifter från 1865, hämtat från http://www.geocities.com/elinna_2000/, står det om en Ulrika:
Ulrikka (????-????) (Henriksdatter?)Reiser med Ole Isaksen,har fire barn med ham. Hun er født i Sverige av svenske storreisende.Faren var en Henrik eller Lars Lund, moren Sophie.Hun har to barn med Johannes Fredriksen, nemlig Anders, Lisa eller Sara Elisabeth.Har også sønnen Fredrik Magnus med omvandrende gesell Malin.
 
Där nämns alltså en svensk Lars Lund som far till en Ulrika. Går det att få ihop allt detta?

2002-05-09, 22:52
Svar #10

Stefan B Öst

Hej. Jag forskar för en bekants räkning och undrar om släktena ovan kan förknippas med denne man: Bruksarbetaren Mattias Stålberg f.1810-09-01 i Åmot i Gästrikland. Släkten jag forskar på har omtalats som tattare, men jag vet inte vilken gren detta gäller. Jag misstänker att det rör sig om samma Stålbergare som Björn Engström nämner i sitt inlägg ovan.

2002-05-09, 23:56
Svar #11

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Anders !
 
Det är Lars Lund och Ulrikas Faltins son Lars som gifter sig med Anna Stina Stålberg - inte fadern.
 
Att så är fallet framgår av fångförteckningen vid Karlstads länshäkte 20/12 1810 då glasföraren gl Lars Lund och dess hustru Ulrika Pettersdotter intogs för kringstrykande.  
 
18/1 1811 intogs glasföraren Lars Lund med sin hustru Anna Sofia och 1 barn. Paret avsändes till Vänersborg 27/1. Redan 27/9 samma år var Lars Lund ånyo intagen på länshäktet denna gång tillsammans med ett 2 årigt barn. Lars nämnes nu som soldat sedan 6 år vid 2:a volontär regementet i Karlskrona.  
 
Gamla Lars Lund har tillsammans med sin hustru Ulrika Olofsdotter Faltin (styvdotter till Petter Faltin därav det felaktiga Pettersdotter 1811) minst 8 barn.  
 
Tanken att det Agneta Maria Stålberg är dotter till den yngre Lars Lund har även korsat min panna - men som ofta är fallet i dessa släkter så saknar jag belägg att så är fallet.
 
 
Stefan Jernberg

2002-05-10, 23:21
Svar #12

Lars Renström

Hej Stefan B Öst!
Jag har skapat en ny diskussion under Släkter, Smedsläkter, Stålnäbb/Stålberg. Där besvarar jag din fråga.
Hälsningar Lasse

2004-04-28, 19:34
Svar #13

janne

Valackaren Nils Ståhlberg.Ur Kullings Dombok för 1797 den 4 April. Sammanfattning:Den 22 mars 1797 inträffade ett slagsmål på Östadkulles Värdshus med dödlig utgång.Anklagad för dråp blev Valackaren Nils Ståhlberg.Han befann sig där tillsammans med hustrun, en systerdotter och en liten flicka samt Valackaren Jack Rosengren med Hustru och dotter.
Nils Ståhlberg beskrivs med föjande ord: Befinnes lång till växten med stark kroppssammansättning och grova lemmar,säger sig vara 68 år gammal, ehuru han till utseendet tycks icke hava upphunnit 50 års ålder, skall blivit född i Bergslagen och Grythytte Socken (i Wästmanland), och har varit soldat vid Wästgöta Dals Regemente och efter erhållet avsked blivit antagen till valackare här i länet, bor nu på Dal i Wedbo härad och Färgelanda Socken å ett nyhemman eller torp under hemmanet Högen vid namn Gammelös(!)vilket han tillhandlat sig uder förpantningsrätt under 30 års tid.  
Vidare står det bl.a att han fått tillåtelse att resa och hälsa på sina släktingar på Cederbergs glasbruk i Småland om han tar stora landsvägen, dock utan att sälla sig i sällskap med fler skojare.
Domen i målet löd: Då det icke kunnat utrönas att ståhlberg med vilja och uppsåt avhänt Peter Månsson livet, utan sådant skett med oförsedd händelse, är Ståhlberg för dess handläggning och grova vållande till Peter M:s död dömd att böta full mansbot 300 daler samt kyrkoplikt uti Lena Kyrka. Om inte Ståhlberg kan betala kommer han att avstraffas med 40 par spö, tre slag av paret.
Ur boken:Från Alingsås och Kullings härad på 1700-talet av C-M Bergsstrand.(sid 152)

2004-04-28, 20:33
Svar #14

janne

Rättelse till ovan: Jacob Rosengren ej Jack.

2004-08-12, 10:26
Svar #15

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Det här skulle lika gärna kunna ligga under rubriken Stor-Johan men det passar bra här också:  
Stor-Johans hustru som ovan kallas Ulrika Stålberg skall enligt en norsk sida, som hänvisas till under Stor-Johan heta Lena Ulrika Karlsdotter och vara född i Dalby sn i Värmland 1850 10/1, dock uppges där inte föräldrarnas namn. Enligt Dalby födelsebok, där hon finns detta datum, var hon dotter till framlidne Karl Magnus Erlandsson och änkan Anna Elisabet Larsdotter från Norge. Hon var alltså född efter faderns död. Förklaringen till att hon kan ha kallats Stålberg finner vi i Lungsund födelsebok 1868 1/1 då Johan Fredrik Stålberg och dennes hustru Anna Elisabet Larsdotter var dopvittnen. Anna Elisabet har alltså gift om sig med Johan Fredrik Stålberg.
På den norska sidan och under rubriken Stor-Johan får vi också veta att Lena Ulrika Karlsdotter hade en bror som hette Karl Magnus Karlsson och kallades Halte-Magnus. Det var just denne Karl Magnus dotter Karolina Elisabet som Johan Fredrik Stålberg och Anna Elisabet Larsdotter var dopvittnen till i Lungsund 1868.  
På en annan sida här på Anbytarforum, kallas denna Karolina Elisabet för Lisa Lund och på ytterligare ett annat ställe anges att hennes farmor, Karl Magnus Karlssons mor, också hette Lisa Lund. Dessa påståenden kan nog ha fog för sig. Om Anna Elisabet Larsdotter var en Lund kan hon mycket väl vara dotter till fältjägaren och glasföraren Lars Lund dy och Anna Sofia Stålberg.  
Anna Elisabet Larsdotter är nämnd i Fantefortegnelsen 1845 (utgiven av Norsk lokalhistorisk institutt 1986) där hon räknas upp bland dem som uppvisat pass i Moss 1845, i hennes fall 1/12 1845, hon uppges vara 31 år, född i Värmland, och ha 3 barn varav det ena är krympling. Krymplingen är väl rimligen den halte Karl Magnus Karlsson som enligt en uppgift från en födelsebok när ett av hans barn föddes anges vara född 1836 7/1.  
Stor-Johans hustru, Lena Ulrika Karlsdotter, var alltså dotter till en Karl Magnus Erlandsson och Anna Elisabet Larsdotter (Lund?) och styvdotter till Johan Fredrik Stålberg. Vem fadern Karl Magnus Erlandsson är känner jag i skrivande stund inte alls till. Han är i varje fall inte identisk med sin samtida namne (och släkting?) Karl Magnus Erlandsson, född 1817 25/6 i Karlskrona amiralitetsfs, död 1877 21/11 i Tuna sn, Uppland, vars far, Erland Erlandsson, uppges vara född 1793 i Falu län.

2004-08-15, 20:29
Svar #16

Petronella Olsson

Hej, Ja söker en Karolina Stålberg och hennes rötter. Hon är född 1862 i Sunne. Kan hon förknippas med dom Norska Stålberg?
 
Hälsningar
Petronella

2004-08-18, 11:15
Svar #17

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Til Bo og andre interesserte:
Karl Magnus Karlsen vart døypt i Vang i Hedmark i Norge i 1837. Faren er skriven Karl Magnus Erlandsen, ungkar og tjenestedreng født i Røros prestegjeld. Mora er skriven pike fra Tynset. Dei var på gjennomreise. Men: Mora sitt namn er oppgitt som LISE ANNIKEN PEDERSDATTER!!! Her er noko underleg. Denne Lise Anniken Pedersdatter har eg også eigne pass til frå 1837-38 då ho er nemnt kurvebinderske og født i Tynset. Kven ho var, eit eg ikkje, men KANSKJE var ho den same som ei ca 20 år gammal Anniken Pedersdatter sonm eg har pass til frå 1835 og som då reiste saman med Karl Johansen som ho kalla morbror sin! Dette kan vera Karl Rosenberg, for ein gong finn eg Anniken også saman med Johan Wilhelm Palm, kona Maren Karlsdatter og syster hennar Juliane Karlsdatter.
Elles har eg pass for ein Karl Magnus Erlandsen frå åra 1835-1844. Karl Magnus er då nemnt hesteskjærar.
På pass frå 1839 til 1842 er kona nemnt ANNA LISA eller ANNA ELISABET LARSDATTER; ho er sagt å vera kurvebinderske. I 1839 er dei nemnde med sonen Karl Magnus og i 1842 med sonen Karl Magnus og dottera Sofie Fredrikke. Etter aldersoppgåvene på desse passa skal han ha vore født ca 1812 i Finnmark. Han var 65 1/2 tommar høg, det er ca. 171-172 cm.
Elles har eg eit eige pass til kurvebinderske Anna Elisa Larsdatter frå 1844 som seier ho er vallakeren Karl Magnus Erlandsens hustru. Ho har då 3 born med seg "hvorav en sønn 7 år er krøbling".
Så har eg pass frå åra 1843-1844 til nok ein Karl Magnus Erlandsen som skal ha vore født ca 1814 i Talvik i Finnmark, med brune auger og svart hår og som tala både svensk og norsk. Men kona hans er sagt å heita Johanne Marie Fredriksdatter. Dei reiste då med to guteborn.
Eit uavklart spørsmål er om dette er same mannen. Eg har mest tru på det, men har ikkje endelege prov per i dag.
Når det gjeld Erland Erlandsen, har eg pass for ein med det namnet frå år mellom 1828 og 1844. På eit pass frå 1828 er det sagt at han var født i Talvik og at han hadde familie i Tromsø, men i 1844 er det sagt at han var født i Tromsø. Han viste i 1828 fram avskjedspass frå Kongl. Tj. Sjøartilleriregiment datert Karlskrona 29. mai 1824. I 1840-åra er han nemnt dyrlege. Etter alderen som er oppgitt i 1844 skal han ha vore født ca 1794. Han hadde brune auger og svarte hår, som Karl Magnus. Kona hans er i alle år kalla enten Sara Lisa, Sara Elisa eller Sara Elisabet Petterson/Pettersen og nemnt kurv- og siktebinderske.
Korleis desse Erlandsfolka skal sjåast i høve til den Karl Magnus Erlandsson og den Erland Erlandsson som Bo nemner sist i innlegget sitt ovanfor, er ei gåte for meg per i dag. Man kanskje vil vidare granskingar avklara det.
Til sist: Eg har også eit notat om eit pass frå 1851 til Johan Fredrik Stålberg, men då er kona hans sagt å heite Johanne Kristiansdatter.
I von om at dette kan vera av interesse;
vennleg helsing
Arnvid Lillehammer

2004-08-18, 18:45
Svar #18

Kenneth Olsson

Hej arnvid och tack för sist, mycket intressant ang Grizilia, tillbaks till Erlandsson som också det är ana till mig.
Min morfars farmors far Johan August Erlandsson far var Karl Magnus Erlandsson födt 1817.
Enligt info som jag fått av andra,(som vanligt) så?skall Karl Magnus Erlansson f 1817 haft 3 olika kvinnor.
först Anna lisa Anikken larsdotter, som också levat med Johan fredrik Stålberg
dom hade ett barn. Karl Magnus Erlansson 1837 som väl också blir kallad för styvpojk till Johan fredrik Stålberg nån stans,(johan Fredrik Stålbergs rätta namn skall väl också vara Karl Magnus Gustavsson och son till  Gustav Svärd och Agneta Maria Nilsdtotter Stålberg.
Karl Magnus Erlandsson andra fru skulle vara Johanna Maria Fredriksdotter Axelsen född I Ålem? 1815, kallad Lumpsamlerska från Drammen vid ett årtal som jag inte har just här i skrivande stund. deras son är johan August Erlandsson, f 1846, denna man är ilag med Britta Christina Stora Britta Karlsdotter Rosengren och är alltså morföräldrar till min  mors farfar och även morfar, innvecklat hehehe.
3 . kvinnan skulle vara Maria Sofia Khilström barnen där
Ottiliana Sofia 1847
Lars Herman Erlansson 1848
Josefina Mathilda 1852
Johan Hjalmar 1855
Karl Herman 1857
Anders August 1859
Emma Wilhelmina 1862
Karl Magnus Erlandsson f 1818 far skall vara Erland Ernst Erlandsson 1794.
Hoppas det är rätt, vi får se, jag har lite mera om dem.

2004-08-18, 21:10
Svar #19

Kim Berg

Kenneth!
 
Vi verkar ha samma anor på alla möjliga kanter och håll. Hör av Dig till mig. Jag har inte din mailadress.

2004-08-18, 22:49
Svar #20

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Kenneth, nu gör du precis det som Bo Lindwall påpekade man inte kan göra, nämligen att blanda ihop två olika Karl Magnus Erlandsson. Anna Elisabet Larsdotters man är ju död 1850, och den andre KME lever ända till 1877.
 
När jag i annat ärende tittade i Västernorrlands landskanslis passjournaler, så noterade jag att valackaren Karl Magnus Erlandsson och hustru Anna Elisabet Larsdotter 1841 i Härnösand uppvisar pass från Christiania till Torneå (BV5:1/2), och att korgbinderskan och änkan Anna Elisabet Larsdotter 1849 uppvisar sitt pass från Levanger i Norge till Östhammar (BV6:29/2). Där har vi alltså ytterligare ett bevis på att Erlandsson dog vid denna tid.

2004-08-18, 23:27
Svar #21

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Tack Arnvid för intressanta uppgifter. Det är uppenbart att det endast är genom nordiskt samarbete som dessa släkters historia kan redas ut.  
Bra att Karl Magnus Karlssons födelse kan beläggas, trots problemet med moderns namn. Jag har honom som far till två barn, förmodligen hade han väl fler. Med sin första hustru Karolina Bodin hade han dottern Karolina Elisabet Karlsson, född 1868 1/1 i Lungsund sn, Värmland, som senare gifte sig med Erik Gustaf Eriksson (1851-1934) och verkar ha rest i både Norge och norra Sverige. Med sin andra hustru, Johanna Lovisa Fredriksson, hade Karl Magnus dottern Johanna Vilhelmina Karlsson, född 1899 13/9 i Arbrå sn, Hälsingland. Hon blev senare gift med en Hjalmar Gottfrid Kristiansson.  
 
När det gäller den Erland Erlandsson du hittat i passjournaler mellan 1828 och 1844 så är han uppenbarligen identisk med den Erland Erlandsson, född 1793, som jag nämner ovan. Denne var nämligen värvad som sjöartillerist nr 13 vid af Klints kompani vid 2:a sjöartille-riregementet i Karlskrona mellan 1817-1824 med tillnamnet Ernst. Erland Erlandsson togs in på häktet i Härnösand 1827 28/3, tillsammans med hustru och 2 barn, för passlöshet, och frigavs med pass till hemorten Grundsunda sn 1827 29/3. (Fånglistor Västernorrlands län).
Att hans hustru kallas Sara Elisabet i passen stämmer bra. Erland var först gift, eller sammanboende, med Katarina Sofia Lind, född, enligt uppgift, 1779 12/1 i Trankil sn, Värmland, där hon dock ej påträffats i födelseboken. Hon hade tidigare varit gift med en glashandlare Peter Wigardt, född 1772, död ca 1815. Med Erland Erlandsson hade Katarina Sofia två söner, Karl Magnus, född 1817 25/6 i Karlskrona amiralitetsförsamling, och Vilhelm (troligen något eller några år yngre). Med Peter Wigardt hade Katarina Sofia bl.a. dottern Sara Elisabet Wigardt eller Pettersson, född 1803 i Värmland. Sara Elisabet gifte sig 1825 18/9 i Grundsunda sn, Ångermanland, med Didrik Ahlqvist (eller Lindgren) men tycks ha tröttnat på honom rätt snart därefter och levde sedan i stället ihop med styvfadern Erland Erlandsson.
I Släktforskarnas årsbok 2003 s 76 framförde jag en teori om att Erland Erlandsson skulle vara identisk med den ”Erland Eriksson” som i ett förhörsprotokoll från 1842 nämns som son till Brita Kristina Wallman, senare gift med Vilhelm (Hartman) Palm. Om så är fallet skulle man kunna tänka sig att den Karl Magnus Erlandsson som uppges vara född ca 1812 i Finnmark, är en yngre halvbror till Erland Erlandsson, född 1793. Återstår i så fall att identifiera den eventuelle fadern, Erland. Det hela tycks ju kompliceras något av den av dig nämnde tredje Karl Magnus Erlandsson, född ca 1814 i Talvik, men det kan ju, trots att hustruns namn inte stämmer, ändå vara samme person. Jag har hittat en del andra samtida Erlandssöner också men vi får väl fortsätta den diskussionen under rubriken ”Erlandsson”.    
 
Att Johan Fredrik Stålbergs första hustru hette Johanna Kristiansdotter bekräftas av anteckningar från häktet i Umeå (Fångvårdsanstalten i Umeå DIIIb:7) där Agneta Sofia Stålberg togs in 1896 3/11 för lösdriveri. Hon uppger sig vara född 1851 22/8 i Vang, Norge, och dotter till Johan Fredrik Stålberg, som lever, och Johanna Kristiansdotter, som är död. Agneta Sofia togs in tillsammans med sin man, Karl Oskar Karlsson Norman, som uppgav sig vara född 1851 6/7 i Namsos och son till korgmakaren Karl Norman och Anna Maria Fridfeldt.  
 
Johan Fredrik Stålberg togs in på häktet i Östersund 1849 2/9 för slagsmål och olovligt kringstrykande och dömdes 1849 18/9 av Rödöns häradsrätt för bruk av livsfarligt vapen samt fylleri till 17 dagars fängelse vid vatten och bröd. Han frigavs efter avtjänat straff 1849 8/10 med pass till Norge. Han uppgav sig vara född 1831 17/6 i Skog sn, Hälsingland, (vilket stämmer med födelseboken) och son till Gustaf Svärd och Agneta Sofia Stålberg. (Fångvårdsanstalten i Östersund DIIId:1). Johan Fredriks föräldrar var skrivna i Lingbo i Skog sn från 1830 till 1832 då de avflyttade utan betyg. Enligt husförhörslängden var fadern, Gustaf Svärd, född 1796 26/10 i Stockholm, och modern, Agneta Sofia Stålberg, född 1803 22/4 i Karlstad. Förutom Johan Fredrik hade de också sonen Karl Magnus, född 1823 30/2 i Norge.

2004-08-19, 11:37
Svar #22

Utloggad arnvid lillehammer

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2020-10-26, 22:51
    • Visa profil
Hei igjen alle!
Først til Bo: ja, det er nok nordisk samarbeid som skal til, og eg skal prøva å yta min skjerv. Kanskje kunne det vera ein tanke å søka Nordisk Råd om pengar til eit felles seminar ein gong? (Berre ein tanke).
Så litt meir frå Norge om Stålberg.
Først Johan Fredrik Stålberg. Han og Johanne Kristiansdatter døypte dottera Agnete Sofie i Vang og Furnes på Hedmarken i 1851. Barnet er då kalla uekte, Johanne er sagt å vera frå Fredrikstad, og Johan Fredrik er sagt å vera ungkar. Dessutan har eg eit pass datert i 1849 frå Stjør- og Værdal fogderi via Fosen til Trondheim til ein Johan Fredrik Stålberg som oppgir ein alder som ikkje passar med fødselsåret 1831. Han sa seg nemleg 25 år gammal då (hadde svarte auger og svarte hår, og var 5 fot 8 tommar høg)og påstod altså at han var født ca 1824. Kanskje har han brukt broren sitt fødselsår (sjå under)?
Når det gjeld Svend Gustav Sværd og Agnete Marie Stålberg, døypte dei i alle fall to born i Norge. Dei døypte dottera Sofie Albertine i Nittedal i 1822, då er det sagt at Sværd var skomakersvend, svensk av fødsel, og på reise til Bergen.Så døypte dei sonen Karl Magnus i 1824 i Borre (sjå aldeen på Johan Fredrik ovanfor). Dei var då på Søndre Vik i Borre, og Sværd er nemnt svensk født og skomakar som reiser på sin profesjon. Skomakaryrket er ikkje av dei vanlegaste reisande yrka, men eg minner om at - som eg har vist i ein artikkel om Grisilla - at Nils Tomassen, mannen til Grisilla, etter alt og døma også var son til ein skomakar.
Elles har eg ein ny interessant opplysning om Karl Magnus Erlandsen, men den legg eg inn under rubrikken "Erlandsson".
Vennleg helsing
Arnvid Lillehammer

2004-08-19, 17:02
Svar #23

Lena Eriksson (Lena)

Beträffande Anna Elisabeth Larsdotters man Karl Magnus Erlandsson, hur vet vi att han faktiskt är död 1850???
Hon uppger förmodligen själv att hon är änka när hon fick sin dotter, men det betyder ju faktiskt inte att det stämmer.  
Så har andra resandekvinnor gjort har jag märkt i min resandeforskning. Kanske det såg bättre ut om man var kallade sig änka när man födde barn och mannen inte var med.
Jag har kopia på ett intyg från sognepresten i Böre som skickades till Revsunds hr 27/7 1856 när Johan Fredrik Stålberg stod inför rätta där.  
Intyget säger att Carl Magnus Gustavsen är son till skomakaren Gustav Svärd och Agnethe Stalberg, född på gården Söndre Veig i Böre pgl 25 november, döpt den 30:de år 1823.
I fångrullan återfinns förutom Johan hans styvson (det står faktiskt så!) Karl Magnus Erlandsson samt Johans döttrar Lena Ulrika och Agnetha Sofia.
I en kyrkbok från Långholmen samma år återfinns uppgiften att han tidigare blivit dömd 1849 vid Rödöns hr.
Den sk styvsonen är den som föddes 1837 i Vang. Moderns namn i dopattesten behöver väl inte nödvändigtvis stämma, det kan ju vara Anna Elisabet som har lämnat fel uppgift?
Hur går det här ihop med tidigare uppgifter måntro?

2004-08-19, 18:49
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Lena! Jag hänger inte riktigt med. Vad är det i dina uppgifter som talar för att Karl Magnus Erlandsson inte skulle ha avlidit 1849, som hans hustru uppger, enligt två oberoende källbelägg? Styvsonen Karl Magnus Erlandsson är ju som du själv säger han som är född 1837, alltså Halte-Magnus. Han är ju styvson till Johan Fredrik Stålberg, om jag läst Arnvids och Bosses inlägg rätt. Allt stämmer vad jag kan se.

2004-08-20, 12:02
Svar #25

Kenneth Olson

Min mail Kim Berg.
 
Ja det blir krångligare och krångligare detta med Erlandsson.

2004-08-21, 10:59
Svar #26

Lena Eriksson (Lena)

Hej Anders!
Vad jag menar är att om Anna Elisabeth vid två olika tillfällen uppger att hon är änka så bevisar det faktiskt inte att maken är död, till det behövs väl ändå en dödsattest?
Jag tror alltså att det finns en möjlighet att valackaren Karl Magnus Erlandsson född 1817 i Karlskrona var hennes make men kanske gick ifrån henne efter 1843. För är det inte denne som reser med Johanne Marie Fredriksdotter (Axelsson?)1843-44 som Arnvid nämner i sitt inlägg ovan? Och som fick sonen Johan August år 1846 (Kenneths inlägg).
Anna Elisabeth reser ju faktiskt också ensam med tre barn 1845, som Bosse skriver.  
När Stålberg ställs inför rätta 1856 så beskrivs flickorna Lena Ulrika och Agnetha Sofia som hans döttrar och de ska skickas till sin moder!
Håller med Kenneth om att detta är en krånglig forskning!!

2004-08-21, 12:31
Svar #27

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ja, visst är det krångligt värre.  
 
Det jag vill säga är att så länge vi inte har några indikationer på att Anna Elisabet talar osanning om att hennes man är död 1849, så borde vi inte gissa att hon ljuger och tro att Karl Magnus lever vidare med både en och två kvinnor. Som du ser av Arnvids och Bosses inlägg så kan det tänkas att det fanns inte bara två utan t o m tre olika Karl Magnus Erlandsson som reste i Norge på 1840-talet!  
 
Fler uppgifter om varifrån uppgiften om Johan August född 1846 och hans föräldrar kommer vore bra. Det passar ju in på de personer som Arnvid nämner som resande 1843-1844. Hur som helst är det ju inget indicium på att Anna Elisabet ljuger, eftersom hennes man kan ha levt 1846 med en annan kvinna och ändå avlida före 1850.
 
Vad man kan undra är väl om inte Johan Fredrik Stålberg är far till Lena Ulrika 1850 i Dalby, oavsett om KME är död eller levande.
 
Vad säger Bosse om Johan August f 1846 (var?), och barnen som Kenneth nämner med Maria Sofia Kihlström som mor? Är de senare åtminstone barn till KME f 1817 i Karlskrona?
 
Man blir smått virrig i huvudet av det här!

2004-08-21, 15:41
Svar #28

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Jag råkade få syn på Stålbergs i fånglistan för Östersunds fängelse 1856 förra fredagen.
Jag trodde inte jag hade något, som inte var känt härovan, men det står faktiskt med små bokstäver att Lena Ulrika Stålberg, 7 år var styvdotter till Johan Fredrik Stålberg, djurläkare från Norge, Jarlsbergs grevskap. Carl Magnus Erlandsson, 18 år, styvson, Agneta Stålberg, 5 år dotter.
Olof och Ingrid Bergström

2004-08-22, 09:04
Svar #29

Utloggad Bo Lindwall

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 680
  • Senast inloggad: 2016-06-10, 12:28
    • Visa profil
Hej Anders. Jag lägger in uppgifterna om Johan August och Maria Sofias barn under Erlandsson. Jag hittade en anteckning om att Karl Magnus och Maria Sofias son Karl Herman har halvsyskon vilket väl inte gör det hela mindre krångligt.  
Är det föresten någon som känner till om Johan Fredrik Stålberg fick fler barn efter 1856? Jag har gjort en anteckning om en son Karl Fredrik men har inte hittat källan till detta ännu. Det tar lite tid att forska i sina egna gamla pärmar, nedskrivna före datatiden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna