ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kasakka  (läst 1075 gånger)

2014-08-04, 22:31
läst 1075 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Hej
Tar upp tråden Kasakka igen, eller i alla fall soldat Sigfrid Persson i Skräddarbo, ev. = soldat Sigfrid Persson Westgren. I sonen Per Sigfridssons dödsnotis (Ljusdal F:2, sid 61) anges föräldrarna soldat Sigfrid Persson och hustru Anna Matsdotter. I Anna Matsdotters dödsnotis (Ovanåker F:1, sid 49) anges som make Sigfrid Persson i Skräddarbo. Om det är denna Sigfrid Persson som blir soldat Westgren, så återfinns han i generalmönsterrullorna från Järvsö kompani. Han tillträder år 1716, 23 år gammal, soldat nr. 149 (Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente 672 (1715-1717) Bild 1350). Han blir inte så långvarig i tjänst, för han deltar i kriget i Norge 1718 och kommer hem med förfrusna fötter som jag tolkar texten: Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente 674 (1719-1719) Bild 2270. Han ersätts av en annan året därpå: Generalmönsterrullor - Hälsinge regemente 675 (1720-1720) Bild 1930.  
Det står dessvärre inte särskilt noga angivet var han är född, bara Hälsingland. Eftersom sockentillhörigheten för vissa av de intressanta byarna har skiftat så är jag inte säker på om man kan dra några slutsatser av det. Dvs skulle man kunna utesluta Björkberg i Orsa? Uppgiften om att han skulle vara född i norra Los 1682 (enligt inlägg 18 september 1999) borde man ändå kunna utesluta, för han är född omkring 1693-1694 att döma av gmr.  
Jag är inte tillräckligt bevandrad för att veta om man kan hitta ytterligare uppgifter för att länka ihop uppgiften i generalmönsterrullorna med kyrkbokens Sigfrid Persson i Skräddarbo (eller någon namne för den delen) och vidare till rätt finskt släktnamn . Ovanåkers kyrkoböcker saknas ju. Någon som vet? Jag kan tillägga att jag även letat efter Sigfrid i gmr från Orsa och Alfta, men utan resultat (kan också bero på mig), för det kan ju finnas mer än en... Har också försökt leta efter gratialister för att ringa in ev. dödsår, men han finns inte i de få listor som finns tillgängliga digitalt.  
Angående en annan uppgift från 18 september 1999 från Ovanåkers släktregister skulle Sigfrid ha varit gift i första giftet med en Ella Olofsdotter. Jag undrar om det stämmer. Det verkar ju mest troligt att de skulle ha gift sig i Färila i och med att hon skulle komma därifrån, men jag hittar ingen sådan uppgift. Jag hittar henne inte heller i dödboken. Om hon gifte sig och dog i Ovanåker undrar jag hur författaren till släktregistret kan ha fått tag i de uppgifterna? Ev sammanblandning med sonen Pers hustru?

2017-12-17, 19:01
Svar #1

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Nu svarar jag mig själv för att avsluta min fråga. Svaret finns under Nykäinen. Sigfrid Persson i Skräddarbo var soldat Westgren och dog 1751. Han var son till Per Sigfridsson och Anna Olsdotter i Björkberg, Orsa. De hade det skogsfinska efternamnet Nykäinen, vilket kan härledas från Gottlund.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna