ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nykäinen  (läst 2388 gånger)

2015-08-18, 13:03
läst 2388 gånger

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Med anledning av tidigare inlägg om Sigfrid Persson (Kasakka eller Nykäinen) tänkte jag både lämna lite information och ställa några frågor - som följer.
 
Tema 1: Per Sigfridsson och Sigfrid Persson soldat Westgren, från Björkberg, Orsa
Jag tänkte höra om någon har lyckats hitta ytterligare information om den Per Sigfridsson, född 1673 eller 1674 i Björkberg eller Sandsjön, Orsa, som är son till Sigfrid Månsson Nykäinen och Valborg Mickelsdotter. I Orsa AI:2, s. 113 kan man förstå att sonen Per föddes 1674 och hans hustru Anna 1670.  Intill står en löst hängande uppgift om (Sigfrid Månssons) ”sonson Siffri 1694”. Denne Siffri är sannolikt den person som jag sedan försöker följa. Frågan är om man vågar koppla ihop honom med Per Sigfridsson som far? Jag tänker att Per Sigfridsson är den ende av Sigfrid Månssons äldre söner som dels är gift, dels fortfarande bor hemma och som dessutom är tillräckligt gammal för att kunna ha en son.  
 
En omvänd bevisning finns i Färila EI:1 s. 101. Det är dödsnotisen för Sigfrid Persson, född i Björkberg 1694, död 1751. Jag hittar ingen annan Sigfrid i Björkberg (Orsa AI:2 s. 113-115 eller AI:3  s. 115-116) som skulle kunna passa. Så tiden stämmer, och dessutom skulle det då innebära att ”sonson Siffri” knyts till en far med förnamnet Per. Den döde Sigfrid Persson är soldat Westgren, soldat nr 149 i Järvsö kompani (mellan 1716 och 1720). När han avlider bor han i Skräddarbo, Alfta. Därmed borde man väl kunna avskriva den Sigfrid Persson Kassaka som här på forumet har nämnts som kandidat till att vara denne soldat Westgren.  
 
Min slutsats är att Sigfrid Persson soldat Westgren, född i Björkberg 1694 är son till Per Sigfridsson född 1674, som i sin tur är son till Sigfrid Månsson Nykäinen i Björkberg född 1636. Någon som invänder?
 
Tema 2: Per Sigfridssons hustru(r?) och vidare öden
Jag ville stämma av en uppgift i Orsa AI:3, s 115. I Sigfrid Månssons familj i Björkberg står en son Päder född 1673. Ska man uppfatta det som att han är (oäkta?) son till Sigfrids syster Karin, som också bor där? Eller kan det möjligen vara Per Sigfridsson i ett andra gifte? Denne Päder är gift med Marg. Mårtensdotter och blir soldat, oklart var.
 
Samtidigt finns också Per Sigfridsson med hustru Anna Olofsdotter på s. 116 i Sandsjö nr 5, dock utan barn. Per anges här vara född 1673.
 
Vet någon varifrån hustrun Anna Olofsdotter kommer?
 
Vet någon vart de tar vägen? I Orsa AI:4 finns de inte längre i Sandsjö eller Björkberg. Jag har försökt leta ledtrådar i Orsa och kringliggande församlingar, men tills vidare utan resultat.
 
Tema 3: Sigfrid Perssons efterkommande
Sigfrid Persson, soldat Westgren, gifter sig med Anna (Annika) Matsdotter från Kvarnberg, dotter till Mats Göransson och Helga Göransdotter. De bosätter sig i Skräddarbo, Alfta socken. Anna dör 1775. Se bl.a. Ovanåker F:1 sid 49 och Färila EI:1 sid 236. Se även husförhörslängder Ovanåker AI:1 s. 118 och AI:2 s 121.
 
Sigfrid och Anna får barnen Per, f. 1724, d. 1797 (Ljusdal F:2 s. 61), Anna f. 1733/1734, d. 1810 (Järvsö EI:2 sid 3, nr. 35) och Karin f. 1734/1735, d. 1814 (Ovanåker F:2, 1814, nr 16). Per och Anna blir kvar i Skräddarbo, men Anna flyttar senare till Järvsö. Karin blir hustru till soldat Mårten Strand i Roteberg, Ovanåker (se bl.a. Ovanåker AI:3, s. 144).

2015-12-12, 21:14
Svar #1

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej!  
 
Har just börjat försöka reda ut en del av dessa personer. Det är inte lätt, och ibland blir frågorna fler än svaren.
 
Angående Tema 1:
Det finns en personaliebok i Färila för tiden då soldat Westgren dog, med en 2 sidor lång personalia på just honom, Färila HVIa:2 (1734-1768) Bild 193 / sid 367
Kan inte tyda så mycket av den, men att han är född 1694 och att hans pappa är Per Sigfridsson i Björkberg, Orsa verkar klart. Anna Olsdotter och soldatens förfrusna fötter 1715 finns där också.  
-Kan det räcka som belägg för Per Sigfridsson-Sigfrid Persson?
Även om detta inte är avdelningen för läshjälp vore det roligt om någon kan hjälpa till att tyda personalian.
 
Per Sigfridsson-Sigfrid Månsson Nykäinen född 1636: Att Per född 1674 är son till Sigfrid Månsson (men det verkar stå 1634 på Sigfrid Månsson) och gift med Anna kan väl inte bli tydligare i Orsa AI:2 (1685-1694) Bild 60 / sid 113?
-Men hur vet man att Sigfrid Månsson är en Nykänen?
 
-Och vilken Anna född 1670 är hustrun till Per Sigfridsson?
 
Hälsningar Britta Olsson

2017-12-17, 17:28
Svar #2

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Tack Britta Olsson! Jag har inte kollat här på väldigt länge, men såg nu din upplysning om personalieboken i Färila. Den uppgiften har jag missat i mitt tidigare letande. Det var en nyckeluppgift för att koppla ihop Sigfrid Persson Westgren med rätt Per Sigfridsson i Björkberg! Min teori besannades.


Jag har transkriberat texten så när på ett par ord som jag just nu inte får till, men ungefär så här bör den lyda, dvs från Färila (X) HVIa:2 (1734-1768) Bild 194 / sid 369:

Den 27 januari 1751. Soldat ärl(ige) och manhaftig Sigfrid Westgren i Skräddarbo född 1694 af ärl(iga) föräldrar. Fadren var husmannen ärl(ige) och beskiedelig Pär Sigfridsson i Biörkberg af? Orsa Sn? Modren ärl(iga) och gudfr.(uktiga) Anna Ols dr. Döpt och läst i bok. Hemma i ungdomen, til thes han efter fadrens död kom at tiena i Los, och til han tienat 1 år gaf han sig til soldat vid pass 1715, hvarpå han med det öfriga regementet bivistade campanien i Norrige och under den bedröfveliga återmarchen förkylde och förlorade bägge sina fötter så at han alt sedan med stor möda gått på sina hälar och haft en värk som ej står at beskrifvas, men efter erhållit afsked, som han nu kunde hielpa sig … och, trädde han i ächtenskap med sin qvarlåtne K(ära). Maka, ärl(iga) och gudfr(uktiga) hust. Anna Mattsdr. ifrån Qvarnberg i Orsa … med  … han christel. samanleft i 28 år, och blifvit välsignad med 3 Barn, 1 son och 2 döttrar, som alla äro lefvande och idag fast hemmavarande sin sorg öfver fadrens död blanda med glädje öfver hans förlossning af alt hans stora och långsamma elände. Som han intet hus ägde här på Soknen, har han med jordägarenas goda minne och tilstånd bodt i Skräddarbo på Alfta skog therest hans qvarlåtne ärna blifva än längre blifva boende.  … han altid varit ärlig stilla och Christel(ig). Haft svårt för at kunna til kyrkan, dels för ortens aflägsenhet skull, dels för sin ofärdighet, men har dock ibland infunnit sig stundom här och stundom i Ofvanåker brukandes å ömse ställen Herrans Nattvard alt som för honom lägligast vardt. Siukdomen har haft sin början af hans förkylda fötter som börjat svälla up med svåra sendrag och stor värk nu i 2½ års tid; Men så svulnaden steg up i kroppen lychtade han sina dagar 8 dagar igår sedan eller den 19 Januarii något för dag; sedan han i långan tid längtat efter en sal(ig) hädanfärd, och med trogna böner begett sig till. Hans lifstid varit 56 år och 3 3/4 månad. Test. till K(yrkan) 6 S(hilling)

När det gäller hur man kan veta att de hette Nykäinen så går det med lite möda att spåra det bakåt utifrån uppgifter i Gottlunds bok Dagbok öfver dess resor på Finnskogarne år 1817. Kan återkomma om det om du vill.

2017-12-17, 19:33
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej Anna Peters!
Tack för transkriberingen. Det framgår med all önskvärd tydlighet att soldaten Sigfrid Westgren var son till Pär Sigfridsson och Anna Olsdotter i Björkberg.
Omständigheterna runt boendet i Skräddarbo är också tydliga.
Beskrivningen av skadorna under återmarschen från Norge är fasansfulla på grund av sin tydlighet.
Personalieböckerna öppnar fönster bakåt-om man lyckas tyda innehållet vilket inte alltid är fallet för min del.
Det var två år sedan jag utforskade dessa personer, de ligger inte längst fram i minnet kan man säga. Jag har tidigare sett uppgifter om att Nykäinen kommer från Gottlund. Men förstått det som att dessa uppgifter är omtvistade. Tar gärna emot Nykäinen-uppgifter vid tillfälle.

2017-12-17, 21:12
Svar #4

Utloggad Anna Peters

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 340
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 18:57
    • Visa profil
Här kommer då lite Gottlund...
 
”Lehtomäki (Björkberg) by på Orsa Finnmark, hvarifrån räknas öfver 10 mil till kyrkan, är belägen på en höjd, uan att hafva någon sjö, som förskönar sitt granskap, och består af 7 gårdar, hvika räkna 52 personer. Denna numera befolkade by skall vara först uprödjad af tvenne Finnar, af hvilka den ena skall hafva nedsatt sig der numera Anders Andersson Nykäinen bor. […] Sluteligen hade en Mickel Sigfridsson Nykäinen hitflyttat från Hästberg på Järfsö Sockens finnmark i Hälsingland. Han hade tjenat vid militären, och omkommit af köld på Norrska fjällen vid det tillfälle då nästan hela Dal Regementet der ihjälfrös, under Carl XII:s fälttåg. Hans son Sigfrid Mickelson Nykäinen hade en dotter som gifte sig med Johan Erson Hynninen från Gräsmkars Finskog i Värmland; hvilken efter sin hustrus död andra gången omgifte sig med Anna Persdotter Poikonen från Untorp, med hvilken han hade en dotter Karin Jansa, som förrst gifte sig med Per Larsson Pulkkinen från Hamra och efter hans död, sedermera med Anders Andersson Nykäinen, som ännu lefver och bebor platsen."
 
Det är alltså framför allt denne Anders Andersson Nykäinen som är länken tillbaka till förfäderna i släkten Nykäinen. Utan att gå in i alla detaljer ser släktkedjan Nykäinen ut som nedan, baserat på husförhörslängderna, när man går tillbaka med utgångspunkt i Anders Andersson Nykäinen. Sigfrid Månsson Nykäinen i Björkberg är anfadern. Hans son Tomas Sigfridsson är bror till Per Sigfridsson ovan, samt även bror till den Mickel Sigfridsson som Gottlund anger som förste bosättare i Björkberg. Det stämmer däremot inte att han kom från Hästberg, så Gottlunds källa måste ha blandat ihop honom med en äldre person.
 
Denne Mickel Sigfridsson Nykäinen som Gottlund beskriver måste ha varit en av sönerna till nr. 5 Sigfrid Månsson Nykäinen. Han var född 1670. Jag har inte sökt efter uppgifter som bekräftar att han dog i det nordiska kriget. Mickel var alltså farbror till den Sigfrid Persson Westgren som förfrös fötterna på marschen över norska fjällen nyåret 1718/1719.
Gottlund skriver också följande:
 
”Angående  dessa Nykäiser [Nykäinen] berättade Kasakka, att det i Hamra by funnits ej mindre än åtta bröder af denna slägt, hvilka som små pojkar varit så ostyrige och vildsinte, att deras mor ofta varit i lifsfara för dem. Om dem berättades det, att de en julmorgon kommit i kif och handgemäng med hvarandra, dervid de alla med utdragna knifvar gått löst på hvaran. Deras mor har härvid icke haft någon annan utväg, än att fastspika alla knifvarna så djupt och så högt i vägen att de stormande gossarne hvarken nådde eller förmådde derifrån utdraga dem.”
 
Man kan nog förutsätta att detta i själva verket handlar om Sigfrid Månsson Nykäinens och Valborg Mickesdotter Poikonens åtta söner vid namn Måns, Mikael, Per, Erik, Sigfrid, Lars, Tomas och Olof.
 
Gottlund ger även ett annat spår till Nykäinens. Johan Ersson Hynninens första hustru nämns inte vid namn, men hon hette Marina Sigfridsdotter. Hon var dotter till Sigfrid Mickelsson Nykäinen, f. 1708. Han var son till Mickel Sigfridsson, som i sin tur var son till Sigfrid Månsson Nykäinen och Valborg Mickelsdotter Poikonen i Björkberg.
 
Makar
 
1. Anders Andersson Nykäinen, f. 1787, gift med Karin Jansdotter Hynninen, Björkberg, Orsa (Orsa A1:32 s. 36)
 
2. Anders Eliasson Nykäinen, f. 1748, gift med Maria Persdotter, Björkberg, Orsa (Orsa AI:32 s. 35, AI:19,s. 16)
 
3. Elias Thomsson Nykäinen, f. 1722, gift med Ella Andersdotter, Björkberg, Orsa (Orsa AI:12 s. 189, AI:11 s. 164, AI:10 s. 471, AI:9 s. 461)
 
4. Tomas Sigfridsson Nykäinen, f. 1685, gift med Maria Eriksdotter, Björkberg Orsa (Orsa AI:7 (AD: bild 130))
 
5. Sigfrid Månsson Nykäinen, f. 1636, gift med Valborg Mickelsdotter Poikonen, f. 1636, Björkberg, Orsa (Orsa AI:4 (AD: bild 159)
 
 
6. Måns Nykäinen, f. ca 1600 i Finland?


Om det finns tvivel ifall dessa uppgifter stämmer, som du nämner Britta, så känner jag inte till något om det. Åtminstone gör inte de felaktiga uppgifterna som jag nämnde att resten inte går att få ihop till ett logiskt samband.

2017-12-18, 01:14
Svar #5

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för utförlig Nykäinen-info! Så tydligt det blir när du drar upp linjen från Anders Andersson till Sigfrid Månsson och Måns Nykäinen. Dags att sluta tvivla på Nykäinen.
Och du lyfter dessutom Poikonen-namnet på Valborg Mickelsdotter.
Mina anor blev inte kvar så länge i Björkberg, det var bara Sigfrid Månssons son Måns Sigfridsson som blev kvar, därefter kom två generationer döttrar som flyttade till männens byar Kvarnberg respektive Losskog i samband med giftermål.

Mina anor så vitt jag förstått:
1.Per Sigfridssons storebror Måns Sigfridsson f. 1666 Björkberg gifte sig med Anna Johansdotter f.1676 Tandberg. Hon ska ha varit Nyröinen. De ska ha varit skrivna hos Anna Johansdotters pappa i Tandberg vid 1694 års rannsakning men bodde senare i Björkberg.
2. Deras dotter Elisabet Månsdotter f. 1700 Björkberg gifte sig med Per Persson Kasakka f.1701 Kvarnberg.
3. Deras dotter Marita Persdotter Kasakka f. 1731 Kvarnberg gifte sig med Anders Larsson Kirjalainen f.1718 i Loosskog (Norra Los)


Och därefter blev anorna kvar i Los ända till 1866. Jag är inte helt säker på varken på Nyröinen, Kasakka eller Kirjalainen men har sett ett flertal tecken på att det skulle kunna vara så.



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna